נוער מתמודד

5 השלבים של התמודדות עם נשירה

ההורים צריכים לעבור כאן תהליך נפשי, ואי אפשר לדלג על השלבים שלו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

יש הרבה כלים לתת לילדינו חינוך מוצלח. חלק מהכלים קשורים לתקשורת עם הילדים, חלק קשורים לתפילה עליהם וחלק קשורים לעבודה עצמית שלנו, בין ייאוש לתקווה, בין הכחשה להשלמה. כאשר מגיעים מצבי נשירה או סיכון, החינוך הישיר עובד פחות, ולמרבה הצער, כשמנסים להילחם במצב, רק מחמירים אותו, אבל עבודה עצמית מקרינה גם עליהם.

המומחים טוענים שכמו כל התמודדות עם מציאות קשה, הגישה שלנו אינה יכולה להתהפך בבת אחת. יש כאן תהליך שעל ההורים לעבור, והתהליך הזה מורכב מחמישה שלבים:

1. שלב ההתכחשות – "לא, זה לא יכול להיות". בהתחלה הכאב חזק מכדי להתמודד איתו, ולכן אנו זקוקים כנראה למנגנון ההגנה הזה, כדי לרכך את הכאב, והנפש מתכחשת למציאות. הבעיה היא שזה שלב זמני, שלא מצליח להחזיק לאורך זמן...

2. שלב הכעס – השלב השני הוא שלב הכעס, התסכול והצורך לחפש אשמים. בשלב הזה מגיע הרבה כעס על הטעויות שעשינו בעבר, ועל בני הזוג. לכן בשלב הזה יש עימותים רבים בין בני הזוג (בדרך כלל דווקא זה הגמיש יותר זוכה לספוג את רוב הזעם, והוא מרגיש בין הפטיש לסדן). החיכוכים עם המערכות גורמים לכעס עליהן ועל רמת המקצועיות שלהן, על המשפחה המורחבת שמתרחקת ועל העולם כולו.

3. שלב המיקוח (משא ומתן) – "אם תלך כל יום ללימודים, אני אשלם לך", "אם רק תבוא לבוש בצורה מכובדת, נצא ביחד בקיץ לחופשה מפנקת", "אם תלך לטיפול רגשי, תקבל כל מה שרק תרצה". יש גם משא ומתן עם הקב"ה: "אם ניתן צדקה או נתחזק, אז ההתדרדרות של הילד תיעצר". הבעיה היא שהמיקוח הזה חסר סיכוי, והוא רק מעכב את התיקון האמיתי מלבוא כבר.

4. שלב הדיכאון – השלב הרביעי הוא שלב הדיכאון ("הכל חסר טעם עכשיו, בשביל מה לטרוח? ככה הוא יישאר כל החיים. אין שום סיכוי שהוא אי פעם יצליח להתחתן ולהקים משפחה. הכל אבוד"). בשלב זה האנרגיות יורדות והכל נראה חסר סיכוי.

5. שלב הקבלה וההשלמה – השלב החמישי והאחרון הוא שלב ההשלמה והקבלה. השלמה עם המציאות יכולה להתחיל התמודדות בוגרת ואחראית. לא קל לזנוח את ציפיות העבר ולקבל את המציאות. רק אחרי שעוברים את התהליך על כל שלביו, אפשר סוף סוף להגיע לשלב הקבלה, ולהגיב בצורה ריאלית שבאמת תקדם ותועיל.

ההורים צריכים לעבור כאן תהליך נפשי. למרבה הצער, אי אפשר לדלג על השלבים הראשונים. זה לוקח זמן, וזה לא קל. לפעמים ניתן לעבור את התהליך הזה לבד; לפעמים קורס, קבוצת תמיכה או איש מקצוע מעולם הטיפול, יכולים לעזור, ללוות, ולהשיב את הדברים מהשכל אל הלב, כדי לזרז קצת את התהליך ולהקל על הכאב שבדרך.

רק כאשר ההורים מצליחים להגיע לשלב של קבלת המציאות, ניתן ללמוד את סט הכלים הרלוונטי למצבים האלו. גדולי ישראל לימדו והדריכו הורים גם במצבים כאלו, רק שכל עוד ההורים תקועים בשלבים הראשונים, הם לא פנויים ללמוד ולהגיב בצורה נכונה. רק כאשר ההורים מצליחים לשנות גישה, יכול להתחיל תהליך חדש של תיקון, ושל תגובות נכונות ויעילות.

תגיות:נוער מתמודדהורים וילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה