הלכה ומצוות
מתי אין לנשק ספר קודש? האם מותר לכתוב תאריך לועזי? והאם חובה למחזר בקבוקים?
מקבץ הלכות מעניינות ולא ידועות #35, מתוך סדרת הספרים "מעבר למפורסם"
- הרב יעקב מעברי
- פורסם ט' תמוז התשפ"ג |עודכן
(צילום: shutterstock)
מתי אין לנשק ספר קודש?
לא ינשק אדם ספר קודש כאשר פיו מלוכלך, וכן לא יתן לבנו לנשק ספר קודש כאשר האף של הבן אינו נקי, וכן אם ידי הילד מלוכלכות ממאכלים - אין לתת לו לגעת בספרים (קדושת בית הכנסת ובית המדרש ושמירת כבוד הספרים עמוד רמ"א).
האם מותר לאדם לשלוח מתנה למישהו שהוא עתיד ללוות ממנו?
אם צריך אדם ללוות מחברו - אסור לו לשגר אליו בתחילה איזו מתנה כדי שאחר כך ייתן לו ההלוואה, שזו היא ריבית מוקדמת ואסורה (קיצור ילקוט יוסף חלק ב' עמוד תר"ג סעיף י"א).
האם מותר לכתוב תאריך נוצרי?
הכותבים אגרות ומכתבים לחבריהם, ורושמים בהם התאריך למניין הנוצרים – אף על פי שלכתחילה ודאי שטוב לכתוב רק את התאריך העברי שלנו, מכל מקום אין למחות בידי המקלים בזה, אך טוב להעיר להם שיכתבו לכל הפחות גם את התאריך שלנו.
ויש להיזהר שכאשר כותבים את התאריך למניינם שלא לכתוב את מספר החודש (דהיינו יום פלוני לחודש הראשון או השני וכו') אלא לקרות בשמות החודש (דהיינו יום פלוני לחודש ינואר או פברואר וכו'),שכך עדיף (שו"ת יביע אומר חלק ג' חלק יורה דעה סימן ט').
האם מותר לומר על אדם מעלות שאין בו כדי לחזקו בלימוד התורה, או שיש בכך משום גניבת דעת? ומה הדין בהעלאת ציון התלמיד בתעודה?
אסור לאדם לגנוב את דעת הבריות (שולחן ערוך חושן משפט סימן רכ"ח סעיף א'),אך מצווה לאיש לשבח את תלמידיו, בניו, ובנותיו (וכן כל אדם) אפילו במעלות שאין להם, כדי למשוך את לבם לתלמוד תורה וקיום המצוות, או על מנת שיקבלו תוכחה, ואין בכך משום גניבת דעתם.
על כן כשתלמיד שקט ומופנם שׁוֹגֶה בדבר מה - מותר לגדלו ולרוממו ואף להעלות את ציונו בתעודה על מנת לעודדו ולהמריצו בלימוד, וכך היא דרכה של תורה ("הליכות בין אדם לחברו" עמוד שפ"ז).
הרואה אדם מישראל שאירע במכוניתו תקלה באמצע הדרך והוא מצפה לעזרה – האם יש חובה לעצור ולסייע בידו?
חובה על מי שרואה ישראל שתקוע עם רכבו, לעצור ולהגיש לו עזרה בתיקון ככל האפשר, משום צער הישראל (שו"ת דברות אליהו לרב הגאון רבי אליהו אברז'ל שליט"א ראב"ד בתי הדין בירושלים לשעבר חלק שביעי סימן קל"ז).
אדם שהזדמנה לפניו מצוות שילוח הקן – האם הוא יכול לכבד בה את אביו?
במצוות לא שייך כיבוד, ולכן הוא יעשה את המצווה, ולא יתננה לאביו (ילקוט יוסף כיבוד אב ואם פרק ה' סעיף ל').
האם מותר לקיים סעודה רביעית על הביצים שנשארו מהסעודה שלישית?
כיון שאכילת ביצה אינה סימן טוב (משום שהמנהג לאוכלה בסעודות אבלים),אין לאוכלה במוצאי שבת כסעודה רביעית, אלא יש לאכול דברים שטובים לשמחה וששון ליהודים (שו"ת "ברוך אומר" חלק שני סימן ע"ט עמוד קע"ב).
האם מותר להשתמש במייבש חסה ידני בשבת?
מותר, הואיל והסיבובים מעיפים את אגלי המים מעל העלים, אולם בעלים עצמם אין כל שינוי.
ואינו דומה למכונת "סלייסר" החותכת, ששם הדבר אסור מפני שדומה לפומפייה, ויש בו איסור טוחן ככל כלי המיוחד לטחינה (הרב הגאון הרב אברהם יוסף שליט"א, רב העיר חולון).
אדם שאכל בשר – האם מותר לו לעשן "נרגילה" כאשר שמו בה חָלָב במקום מים, או שנחשב לו הדבר כאילו הוא שואף את לחות החלב?
אין עישון נרגילה זו נחשבת כמו אכילת מאכלי חלב, והדבר מותר (שו"ת מעין אומר חלק י"ג עמוד ר"ה).
האם יש חובה הלכתית למחזר בקבוקים, קרטונים, וכד' במתקנים המיועדים לכך?
כיון שיש בזה טרחה יתירה – אין חובה לעשות כן. ולכן מותר לזורקם כפסולת רגילה, ואין בכך משום בל תשחית (שו"ת "דברות אליהו" של הרב הגאון רבי אליהו אברז'ל שליט"א ראב"ד בירושלים לשעבר חלק תשיעי סימן קס"ג).
לרכישת ספרי "מעבר למפורסם בהלכה ובאגדה" מאת הרב יעקב מעברי בהידברות שופס, לחצו כאן.