חדשות בארץ

"סעיף הנכד – איוולת": כ-30 אחוז מהעולים מקבלים את סל הקליטה ועוזבים את הארץ

כ-18 אלף עולים, מתוך 62 אלף שעלו לישראל בשנה האחרונה, עזבו את הארץ לאחר שקיבלו זכויות. סכום הסיוע הכלכלי, שניתן לכל אחד מהם, עמד על 45 אלף שקלים

(צילום: יוסי אלוני / פלאש 90)(צילום: יוסי אלוני / פלאש 90)
אא

דין וחשבון של מרכז המחקר והמידע של הכנסת חושף תשלום של כחצי מיליארד שקלים ששולם לעולים חדשים שהגיעו לישראל, ניצלו את חוק השבות, קיבלו סל קליטה, ועזבו את ישראל כעבור זמן קצר. כך דווח היום (רביעי) בערוץ 14.

הנתונים, שנחשפו לבקשת ארגון חותם וח"כ לימור סון הר מלך, מצביעים על כך שכ-30 אחוז מהעולים החדשים עוזבים את הארץ בתוך עשרה ימים בלבד מיום העלייה. בעקבות המלחמה באוקראינה חלה עלייה במספר העולים ממדינות חבר העמים לשעבר.

בשנת 2022 עלו לישראל 62,295 עולים ממדינות חבר העמים לשעבר, לעומת 12,873 עולים בלבד בשנת 2021. אך במקביל, על פי רשות האוכלוסין וההגירה, עזבו בשנה אחרונה כ-18 אלף עולים, כשלושים אחוז מהעולים בשנה זו.

עוד עולה מהנתונים, כי מתוך כלל העולים שהגיעו בשנה שעברה מרוסיה, אוקראינה ובלארוס, עזבו את הארץ כ-23 אחוז מהם. 24 אחוז מהעוזבים עזבו תוך עשרה ימים, 70 אחוז מהעולים עזבו תוך 100 ימים וכ-90 אחוז עזבו תוך 200 ימים.

סכום הסיוע הכלכלי לכל עולה יחיד עומד על ממוצע של 45 אלף שקלים, אשר כוללים סל קליטה, סיוע בשכר דירה, אולפן ללימוד עברית ועוד. בנוסף, סכום הסיוע הכלכלי למשפחה עומד בממוצע על כ-100 אלף שקלים.

בארגון חותם מצביעים על כך שאלפים מהעוזבים מקרב העולים הם בעיקר זכאי חוק השבות על פי סעיף הנכד, שאינם יהודים על פי ההלכה, ואשר ניצלו את ההזדמנות לקבל סל קליטה ודרכון ישראלי, ולאחר מכן שבו לארץ מוצאם או היגרו למדינה אחרת.

עמיטל בראלי, מנכ"ל חותם, מסביר: "עושים עלינו סיבוב. אנחנו מביאים למדינת ישראל המוני מהגרים, שאין להם שום קשר ליהדות. הם מקבלים סל קליטה, טיפול רפואי, דרכון ישראלי, וחוזרים לרוסיה. מהנתונים רואים בבירור שהסיבה העיקרית להגירה לישראל היא כלכלית. צריך לעצור את האיוולת, יש לפעול מיידית כדי לשנות את מדיניות ההגירה, בצורה כזו שתמנע ממהגרים לנצל את מדינת ישראל, צריך לתקן את סעיף הנכד בחוק השבות".

"סעיף הנכד" נוסף לחוק השבות בשנת 1970. סעיף זה מעניק את הזכויות לבן או בת זוג, בן, ולנכד של יהודי, ללא קשר לשאלה האם היהודי עדיין בחיים, ואם הוא עולה יחד עם קרוביו לישראל, אם לאו.

הקואליציה דנה מספר פעמים בשינוי הסעיף, ובין הרעיונות שהועלו הוא להגבילו לדור שלישי בלבד.

תגיות:סל קליטהסעיף הנכד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה