חדשות בארץ

מאות אלפים בהפגנת הימין בתל אביב: "העם בחר רפורמה משפטית"

תומכי הרפורמה המשפטית נשאו את דגלי המדינה וקראו: "אנחנו לא נבעיר את איילון, לא נסרב לשרת, לא נמנע מחולים טיפול רפואי, אבל כן נעביר את הרפורמה". סמוטריץ': "התיקונים שאנחנו מציעים במערכת המשפט, הם הדבר הנכון כדי לעשות צדק, וכדי לחזק את הדמוקרטיה"

עצרת הימין באפריל (צילום: אריק מרמור / Flash90)עצרת הימין באפריל (צילום: אריק מרמור / Flash90)
אא

(עודכן: 22:23)

כ-300 אלף בני אדם, על פי הערכת המשטרה, הגיעו הערב (ראשון) לצומת קפלן בתל אביב, להביע תמיכה ברפורמה המשפטית. המשטרה אפשרה את התנועה על הכביש, לאחר שבוצע תיאום עם הצועדים שהגיעו למקום, והם התחייבו שלא לחסום את איילון.

תומכי הרפורמה והממשלה נשאו את דגלי ישראל, ובחלקם את דגלי הליכוד, וכן שלטים בהם נכתב: "העם איתכם – השלימו את החקיקה. 64 מנדטים אינם סוג ב'", "מי יגן עלינו מבג"ץ?", "העם בוחר ובג"ץ צוחק", "שומרים על צה"ל - לא לסרבנות" ועוד. אחד התומכים ברפורמה נשא שלט עליו כתב: "אנחנו לא נבעיר את איילון, לא נסרב לשרת, לא נמנע מחולים טיפול רפואי, אבל כן נעביר את הרפורמה".

המפגינים למען הממשלה כיסו את השלט "כיכר הדמוקרטיה", שהציב בצומת ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי. במקומו הונף שלט "כיכר הרפורמה".

ח"כ אביחי בוארון, מראשי יוזמת "תקומה 2023", פתח את העצרת: "אחים יקרים, אנחנו אמיצים, אנחנו נחושים, אנחנו מאמינים ואנחנו יוצאים הלילה לדרך חדשה. דרך של תיקון היסטורי. אנחנו יוצאים לדרך שבאה לתקן מהפכה משפטית שהתחילה לפני שלושים שנה, על ידי אהרון ברק, ובמהלך מתוחכם גנב את הכוח מהעם, ונתן אותו לחבורה של משפטנים. הלילה הזה אנחנו אומרים לא עוד. הלילה ישראל יוצאת לדרך של תיקון ואנחנו לא נעצור".

"התחלנו בעילת הסבירות, ואנחנו ממשיכים לוועדה למינוי שופטים. אנחנו לא נחכה 18 חודשים, ועד המושב הבא נמשיך עם הוועדה למינוי שופטים. אז נמשיך עם חוק יסוד השפיטה, כי יש כנסת בישראל ויש עם בישראל. לא ניתן להם לגנוב את הדמוקרטיה. אנחנו לא מוכנים שקבוצת קצינים תהפוך את מדינת ישראל לרפובליקה של בננות. לא ניתן להם לסחוט אותנו באיומים, לא ניתן להם לדרוש פרוטקשן. אבל שלא יבלבלו אתכם, מדובר בבודדים".

שר החינוך יואב קיש התייחס בנאומו להודעת אנשי מילואים על הפסקת התנדבות לשירות: "לא באתי לפה רק כשר החינוך, באתי לפה כסגן אלוף במיל', טייס קרב שעד גיל 51 עשה מילואים פעילים בטייסת. מהבמה הזאת אני רוצה לקרוא לחבריי טייסי הקרב: הסרבנות היא כרסום הדמוקרטיה. אל תקרעו את החבל. לא מדובר כאן בחורבן הבית, אין שום סיבה להשתמש בנשק יום הדין. זה לא הזמן לסרבנות. מחר נעביר את החקיקה, מכיוון שאם ניכנע לסרבנות ולאיומים אף ממשלה בעתיד לא תוכל לתפקד".

"אם לא נעביר את החוק זה יהיה סופה של הדמוקרטיה בישראל. אנחנו נחושים להעביר את השינוי ואת המדיניות שנבחרנו לממש. כאשר יועמ"שית מאשרת מדורות באיילון וחסימת כבישים - זו לא דמוקרטיה. כשמכניסים את צה"ל למגרש הפוליטי זאת לא דמוקרטיה. צמצום עילת הסבירות יחזק את הדמוקרטיה ויביא לחיזוק בין הרשויות. הימין מאמין בדמוקרטיה ויודע לכבד את בחירת הרוב, גם היא לא לטובתנו. ישראל הייתה ותהיה דמוקרטיה חזקה, גם אחרי החקיקה שנעביר מחר. נשמור כולנו על מדינה יהודית דמוקרטית. נמשיך להושיט יד להסכמות, ולבנות גשרים כי אחים אנחנו ואין לנו ארץ אחרת".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר: "בבחירות האחרונות המחנה הלאומי ניצח, אבל מיד לאחר מכן ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואנחנו יחד איתו, אמרנו שאנחנו ממשלה של כל אזרחי ישראל, אנחנו ממשלה שתדאג לכל מי שמדינת ישראל חשובה לו. אנחנו ממשיכים בחקיקה כי זו מהות הדמוקרטיה, ובמקביל מנסים למצוא דרך להידברות. אנחנו פועלים בנחישות ומתוך אמונה שלמה שהתיקונים שאנחנו מציעים במערכת המשפט, הם הדבר הנכון כדי לעשות צדק, וכדי לחזק את הדמוקרטיה הישראלית ולהבטיח שרצון העם בבחירות יבוא לידי מימוש".

"בהזדמנות הזו אני רוצה לנצל את הבמה כאן, כדי לפנות דווקא לא אליכם, אלא לאותם אחים ואחיות שלנו שהתאספו כאן ברחוב קפלן במשך שבועות רבים, וחלקם נמצאים עכשיו ברחוב קפלן בירושלים. חשוב לי לומר לכם שאני יודע איך אתם מרגישים. אני עמדתי בהפגנות כשהממשלה העבירה את פינוי גוש קטיף ועקרה מפעל שלם, והרגשתי עם עוד רבים אחרים כאב אמיתי, ותחושה שהממשלה לא סופרת אותנו. ודווקא בגלל זה חשוב לי לומר לכם, שאני כן רואה את הכאב שלכם. אני מרגיש את הפחד והחרדה האמיתית שלכם למדינת ישראל. אני מתחייב לנהוג אחרת, להקשיב, לדבר, לעשות מאמצים רבים כדי שנישאר עם אחד".

"אין כאן מנצחים ומנוצחים, אנחנו עושים את הדבר הזה כי אנחנו מאמינים שזה הדבר הנכון למדינת ישראל ועל כך קיבלנו את אמון הציבור. ההמונים שכאן, יחד עם המיליונים שהצביעו למחנה שלנו, מוכיחים את רצון רוב העם. ולמרות הכל נהיה מוכנים לשבת, לדבר ולהקשיב".

שרת התחבורה מירי רגב קראה לעצור את ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק: "הוא קורא למרי אזרחי, למה הוא לא עצור?". על הטייסים שאיימו לא להתייצב לשירות, אמרה השרה: "אני מכירה את היכולות של האליטה לנסות לפגוע בכל תיקון. מי שמסרב פקודה, מקומו בכלא. כולם חיילים של עם ישראל, ואף אחד הוא לא מעל החוק. אנחנו כאן אומרים חד וחלק שהמדינה שייכת לכולנו. המדינה היא של כולם, והצבא הוא צבא העם".

רגב התחייבה כי החקיקה תעבור: "מחר נצביע בכנסת על צמצום עילת הסבירות, כדי להבטיח את חיזוק הדמוקרטיה, וזאת רק תחילת הרפורמה, כי נדרשת רפורמה מלאה לתקן את מערכת המשפט. אני בעד שיחות, בעד הסכמות, אבל לא למריחת זמן. לא ניתן לזה יד".

שרת ההסברה גלית דיסטל-אטבריאן נשאה גם היא דברים בעצרת: "אתם זועקים שוויון, הם שומעים שאתם רוצים לפגוע. אנחנו לא הסטראוטיפ החשוך שאתם מנסים להלביש עלינו. אין לנו שום כוונה או רצון לפגוע באורח החיים של הציבור הליברלי. אנחנו כאן כדי להגיד דבר אחד, המדינה הזאת היא מדינה יהודית ודמוקרטית ואנחנו נשמור עליה כזאת, כי בראש ובראשונה אנחנו יהודים. היהדות שלנו היא סיבת הסיבות, היהדות שלנו היא הנצח, והמדינה תישאר יהודית כל עוד אנחנו כאן".

 

לוין: "הכניעה לסרבנות היא באמת סוף הדמוקרטיה"

שר התפוצות עמיחי שיקלי אמר: "כמ"פ בסדיר וכמ"פ במילואים, השבועה לצה"ל היא החוזה היחידי שאני מכיר. אלו שמבקשים לנצל את תפקידם הצבאי, יוקרתי כלל שיהיה, מועלים באימון שניתן בהם. הם פוגעים בחוסנו של צה"ל, האנשים האלה פוגעים בכושר ההרתעה של מדינת ישראל. קשה לחשוב על פרקטיקה יותר קשה מסרבנות. אני אומר לכל אחד מהסרבנים, ולרמטכ"לים לשעבר שמעודדים, לכנסת ישראל ולממשלת ישראל אין רשות לקבל איומים ופרוטקשן מכל קבוצת לחץ. המשמעות של קבלת תכתיבים כאלה היא אחת - משטר של חונטה צבאית. לא יקום ולא יהיה. חופש הביטוי אינו היתר להמרדה".

פרופסור טליה איינהורן הצהירה: "כולנו כאן ביחד, עם אחד, ערבים זה לזה. הפכנו למדינה משגשגת, תעשייה ביטחונית, יחסי החוץ פורחים. כעת הגיעה שעת התיקון של מערכת המשפט. מצאנו את עצמנו עם בית משפט עליון שמתייחס לעצמו כאל משפחה, לכן השופטים שלו יחליטו מי ייכנס למועדון. הנשיא מתמנה בשיטת הסניוריטי. העם נתן 64 מנדטים כדי לשנות. זכותנו להיות עם חופשי בארצנו, לא ניתן יד לשלטון של מהפכה צבאית. מכאן נקרא לממשלה: אל תיראו. רוב מוחלט של העם תומך בכם".

תא"ל אמיר אביבי, מראשי ארגון הביטחוניסטים, הוסיף: "אני רוצה שתדעו, הרוב המכריע של הצבא שומר על עם ישראל. הטייסים שומרים עלינו, צה"ל נמצא בכשירות ושומר עלינו בכל רגע נתון. יש קומץ קטן של קצינים שמנסים להמריד. אנחנו לא יכולים לקבל דבר כזה. שלושים שנה הייתי בצבא, בין היתר כראש לשכת הרמטכ"ל. לפני כמה ימים היו פה אנשים אחרים שהם נגד רפורמה, היום אנחנו פה בעד הרפורמה, אבל יש דבר אחד שאסור שיפריד בינינו וזה ביטחון מדינת ישראל".

יו"ר מיזם "תקומה 2023", ברל'ה קרומבי, אמר: "אנחנו נמצאים בימי בין המצרים, ימי האבל הלאומיים. אנחנו רוצים אחדות ואנחנו לא מוכנים להתפשר עליה. אבל אחדות היא לא כניעה לסחטנות, לבריונות. אחדות לא יכולה להתקיים כשקבוצה מחליטה שרק לה יש זכות למשול. אנחנו מכבדים את הטייסים, אבל בדמוקרטיה קולו של טייס לא שווה יותר מקולו של גולנצ'יק. אחדות אמיתית היא שעם לא יכול להתקיים בלי אחד מחלקיו, ואין אף אחד שהוא מעל אחר".

שר המשפטים, יריב לוין, שנשאר בכנסת בשל הדיונים על חוק צמצום עילת הסבירות, נאם בפני העצרת באמצעות הוידאו קונפרנס: "תודה רבה לכם, שהגעתם מכל רחבי הארץ, באמונה גדולה, כדי לומר בקול ברור וצלול: העם דורש רפורמה משפטית. התמיכה שלכם, הנחישות שלכם, מרגשת אותי, ומחזקת מאוד גם את חבריי לממשלה ולכנסת. אנו עומדים בפני הכרעה מהחשובות שידעה המדינה. האם נהיה דמוקרטיה או שנהפוך למדינה הנשלטת על ידי קבוצת קצינים בהובלתו של אהוד ברק. אנחנו לא נוותר על המדינה שלנו".

"יש לי הערכה עצומה לכל משרתי כוחות הביטחון בעבר ובהווה. אני אוהב את כולם. אני קשוב להם, ולכל אחת ואחד מאזרחי ישראל. הזכות שנפלה בחלקנו, לקחת חלק בהגנה על מדינת ישראל, אינה שמה אף אחד מאיתנו מעל העם או במקום העם. הסרבנות היא חציית קו אדום. הכניעה לסרבנות היא באמת סוף הדמוקרטיה".

"כולנו, כאן בכנסת, ברחובות תל אביב ובכל רחבי הארץ, נמשיך לעמוד איתן על משמר הדמוקרטיה. על משמר מעמדן של הכנסת ושל הממשלה. על משמר הכרעת הבוחר. העברת החוק תהיה העדות החזקה והברורה ביותר לכך".

לוין הוסיף: "תומכי הרפורמה ומתנגדיה – אחים אנחנו. אני קורא מכאן לאלה המתנגדים לרפורמה, אנו מכבדים אתכם, וגם החוק שמגיע היום לאישור עבר שינויים בשל ההתחשבות בעמדותיכם. אבל אנו מצפים שגם אתם תכבדו אותנו. שגם אתם תבינו את הכאב שלנו, אחרי עשרות שנים של הדרה ממערכת המשפט, ושל רמיסת זכויותיהם של ציבורים שלמים. אנחנו לא נסכים יותר להיות נרמסים. ידנו מושטת להבנות, והבנות פירושן גם נכונות של האופוזיציה לעשות ויתורים. פירושן שהמצב בו רק קבוצה אחת מחזיקה בעמדות המפתח במערכת המשפט - לא יימשך עוד".

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, שנשאר אף הוא בכנסת, אמר לבאי העצרת: "אני מצטער שאני לא נמצא אתכם. אני נמצא בכנסת כדי להעביר את החוק לצמצום עילת הסבירות, בדיוק כמו שהבטחנו. כל מי שנמצא בקהל יודע שישראל חייבת להיות מדינה יהודית, והדרך היחידה שהיא תהיה גם יהודית וגם דמוקרטית, זה שבית המשפט העליון ינהג לפי החוק ולא יקבע את המדיניות. היום, בעזרת השם, 64 אצבעות יורמו בכנסת בעד הדמוקרטיה של מדינת ישראל. מי שרוצה לקבוע איך מדינת ישראל תיראה, בלי לנצח בבחירות, הוא זה שרוצה דיקטטורה. כולנו רוצים מדינה יהודית ודמוקרטית, זה מה שהצבענו וזה מה שנקבל".

תגיות:הפגנת הימיןהרפורמה המשפטית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה