כתבות מגזין

אשתו של רב הכותל: "אירחתי את איוונקה טראמפ, אך היו אירועים מרגשים מזה"

האחריות שבתפקיד, סדר היום שסובב את המקום הקדוש, אירוח של שועי עולם ונשיאים, וההיכרות האישית עם הנשים הבאות להתפלל בכותל. הגב' יעל רבינוביץ, אשתו של הרב שמואל רבינוביץ, רב הכותל, בראיון מיוחד

יעל רבינוביץ (רקע: shutterstock)יעל רבינוביץ (רקע: shutterstock)
אא

לפני כעשרים וחמש שנים, כשהיו הגב' יעל רבינוביץ ובעלה הרב שמואל רבינוביץ זוג צעיר, קיבל הרב רבינוביץ את תפקיד חייו – להיות רב הכותל המערבי. מאותו רגע הם נכנסו אל תוך עולם מיוחד במינו, מלא בקדושה, אך גם בגורמים שמאיימים על הקדושה הזו, בתפילות ובאחדות, אך גם בסכנות ובנושאים רגישים מאין כמותם.

"בתחילה לא הבנו עד כמה שהתפקיד מורכב ומאתגר", מציינת הגב' רבינוביץ בשיחה שאנו עורכים עימה בתקופה זו של השנה, בה הופך הכותל לאחד המוקדים שמושכים אליו מידי יום אלפי יהודים שבאים להתפלל לבניין בית המקדש בקרוב. "תמיד התרגשנו והבנו את האחריות", היא מדגישה, "אבל ככל שחולפות השנים אנו מבינים עד כמה שמדובר בשליחות ממדרגה ראשונה. בכל פעם מחדש היא מתעצמת, מאתגרת ומורכבת יותר, ויחד עם זאת, גם נותנת סיפוק בלתי רגיל. באופן אישי התחושה שלי היא שדווקא מכיוון שמדובר בבית אלוקים קדוש וטהור, קיימת התנגדות כל כך גדולה של כוחות הטומאה שמגיעים למקום, ותפקידנו לדאוג שהקודש יגבר על הטומאה ולהעניק לכותל את מלוא הכבוד הראוי לו".

הרב שמואל רבינוביץ (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)הרב שמואל רבינוביץ (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)

 

"הכותל הוא של כולם"

בני הזוג רבינוביץ נשואים זה למעלה משלושים שנה, הם הורים לשמונה ילדים, וכמובן מתגוררים במשך כל השנים בירושלים, ובמילים פשוטות - מנהלים את חייהם סביב הכותל המערבי.

מהו בעצם תפקידו של רב הכותל?

"התפקיד הוא נרחב מאוד", משיבה רבינוביץ, "הוא למעשה הדמות שאחראית על ייצוג נאמן של מדיניות ממשלת ישראל בכותל, כמו גם על יישום פסיקות הרבנות הראשית הנוגעות למקום. בנוסף, הרב הוא זה שאחראי לאפשר את קיומם של הטקסים הממלכתיים החשובים ביותר בכותל, ולצידם אירועי בר מצווה משפחתיים, לארח שועי עולם ואורחים רשמיים של מדינת ישראל, לצד מבקרים פרטיים מכל קצוות תבל, כי הכותל הוא של כולם ויש להנגישו לכל אחד ואחת.

"לא תמיד זה פשוט, לעתים התפקיד מוביל את בעלי לעמוד בצומת דרכים מורכבת ועדינה מאין כמוה. אבל זהו תפקיד עם שליחות – לקרב בנים אל אביהם שבשמיים, ואני יכולה להעיד מקרוב שבעלי עושה באמת כל שביכולתו כדי לאפשר חוויה של חיבור לכותל לכל יהודי, ולפתוח את שעריו לפני כל אדם. תעיד על כך המציאות, כאשר משנה לשנה גדל מספרן של הקבוצות המגיעות אל הכותל, והן מגוונות מאוד: תלמידים ותלמידות של בתי ספר, חניכי 'תגלית', חיילים וקצינים. מגיעים לכותל גם ניצולי שואה החוגגים בר מצווה לראשונה, ועוד פרויקטים חינוכיים רבים שמטרתם לחבר את עם ישראל לשרשרת הדורות. המספרים בכלל מדהימים, שכן לפני כעשור עמד מספר אורחי הקרן למורשת הכותל המערבי על כ-2 מיליון איש בשנה, ואילו כיום הוא עומד על כ-14 מיליון איש".

צילום: יונתן סינדל / פלאש 90צילום: יונתן סינדל / פלאש 90

מה הכי קשה ומאתגר בתפקיד?

"לאורך כל השנה עולות ברחבת הכותל ובאתריו סוגיות מורכבות ורגישות, כמו קונפליקטים פוליטיים, חברתיים, דתיים וביטחוניים. אלו דברים שמגיעים בסופו של דבר אל שולחנו של בעלי, ועליו לתת להם מענה שיצליח לשמר את האיזון העדין שבין הזרמים רבי העוצמה שמתרכזים כולם אל רחבת הכותל. גם אני אישית נדרשת לתת את חלקי בכל המארג הזה, ואף משתתפת בהרבה מאוד אירועים ייצוגיים שיש בהם גם נשים, נשות ראשי מדינות ונשות רבנים. בכך אני תורמת את חלקי".

בנימה אישית מוסיפה רבינוביץ: "אין ספק שבעלי עסוק מאוד והתפקיד גוזל ממנו זמן רב. נמנע מאתנו להשתתף בהרבה מאוד אירועים שהיינו רוצים להשתתף בהם, ואנו גם מוותרים על דברים נוספים. יחד עם זה, גם אנחנו וגם ילדינו מאושרים מהתרומה שאנחנו נותנים".

 

שליחים של עם ישראל

בעוד שבעלה מגיע כמעט מידי יום לכותל המערבי, הגב' רבינוביץ מגיעה בקביעות לתפילת ליל שבת, ובאמצע השבוע היא באה להתפלל לפחות פעם אחת נוספת.

את מרגישה לפעמים שבשל העובדה שהכותל כל כך נגיש וקרוב, ההתרגשות פוחתת כשאת מבקרת בו?

"לגמרי לא", היא משיבה נחרצות. "הכותל המערבי הוא שער התפילה, ובכל פעם כשאני עומדת שם לתפילה, אני מרגישה התרגשות מחודשת. במיוחד אני מחוברת לתפילת ליל שבת בכותל, כאשר עם שקיעת החמה מתקבצים בכותל המערבי אלפי מתפללים ובתוכם קבוצה של קרוב ל-1000 אנשים, לקבלת שבת בנוסח חסידי. גם בעלי ואני מגיעים לתפילה הזו ומשתדלים לקחת בה חלק.

"בכל פעם מחדש אנו מתרגשים לראות שתחת כנפי המניין הזה מתקבצים כל הגוונים – בני עדות אשכנז והמזרח, כיפות סרוגות ושחורות, חסידים וליטאים, זקנים וטף. המראה הוא נדיר, כאשר מאות יהודים מקבלים יחד את פני שבת המלכה, בהתלהבות מרוממת נפש, בשירה נלהבת ובידיים הנישאות לאוויר, עם אווירה חגיגית ושמחה מאוד. רק הכותל המערבי יכול ליצור כזו אחדות מופלאה. זהו כוחו של הכותל, זוהי קדושתה של ירושלים, זוהי סגולתו של עם ישראל".

הזדמנות נוספת בה מוצאת את עצמה הגב' רבינוביץ מתרגשת במיוחד, היא ביום הכיפורים. "זהו יום שבו אנחנו נמצאים לכל אורכו בכותל המערבי, ואין מילים שיוכלו לתאר את התחושה שאתה מתפלל במקום הקדוש שנמצא במרחק של כ-100 מטרים מהמקום שנכנס אליו כהן גדול ביום כיפור. כשליחים של עם ישראל אנחנו הכי קרובים למקום הזה, ומרעיד את הלב לחשוב על כך. גם בהושענא רבא, ובחג השבועות אני אוהבת מאד לראות את המוני בית ישראל העולים לרגל ופוקדים את שריד בית המקדש, כמו גם בטקס המרגש של ברכת הכהנים בפסח ובסוכות.

 

לארח את איוונקה

הגב' יעל רבינוביץ, ובעלה רב הכותל, אירחו במשך השנים ראשי מדינות רבים בכותל המערבי, כולל גם את נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ. "אבל באופן אישי הכי התרגשתי לארח בעזרת הנשים את בתו איוונקה שהתגיירה, ולראות את הדמעות בעיניים שלה כשעמדה מול אבני הכותל המערבי", היא מספרת. "יחד עם זאת, ולמרות כל הביקורים של הנציגים הדיפלומטיים ורעיותיהם, שכבודם במקומם מונח, אני תמיד מתרגשת דווקא מהמוני בית ישראל שבאים לכותל המערבי עם תפילה גדולה בלב. רק לעמוד ליד נשים מכל הסוגים והעדות, להביט בתפילתן העולה מעומק הלב, לראות את הדמעות על הפנים, את התחינה ואת התודה. זה פותח את הלב ומלחש גם בי תפילה והשתתפות בבקשתן, שה' ישמע לשוועתן ויושיע אותן. אלו רגעים לא פחות מרגשים, וזה המקום שמחבר את ירושלים של מעלה וירושלים של מטה. שמיים וארץ".

צילום: נתי שוחט / פלאש 90צילום: נתי שוחט / פלאש 90

ומה עובר על הכותל בימים אלו, של בין המצרים?

"בימי בין המצרים, ובוודאי בתשעת הימים, זוכרים כולנו יותר מבכל ימות השנה את חורבן ירושלים, ובאופן אישי זהו נושא שמעסיק אותי באופן יומיומי. כולנו יודעים שבית המקדש חרב בעוון שנאת חינם, וזה לא פלא שאני מתרגשת בתקופה הזו בכל פעם מחדש כשאני שומעת סיפורים על יהודים מיוחדים שהגיעו לכותל כדי לבכות על גלות השכינה.

"אני מתחברת במיוחד במים האלו לתפילת 'עלינו לשבח' ובעיקר לבקשה שבסיומה:'לִרְאוֹת מְהֵרָה בְּתִפְאֶרֶת עֻזָּךְ, לְהַעֲבִיר גִּלּוּלִים מִן הָאָרֶץ, וְהָאֱלִילִים כָּרוֹת יִכָּרֵתוּן, לְתַקֵּן עוֹלָם בְּמַלְכוּת שַׁ-ד-י...'. זוהי תפילה משמעותית, בדיוק מה שאנו מאחלים לעצמנו בכאלו ימים. אני משתדלת להתפלל אותה בכוונה גדולה תמיד, ובימים הללו -שבעתיים".

ואיך נראה אצלכם תשעה באב?

"בעלי ואני מגיעים לקבר רחל, שם קוראים את מגילת איכה ובוכים עם רחל המבכה על בניה. שם אנחנו גם קוראים את הקינות. בתשעה באב אחר הצהריים, בזמן שאנו מאמינים כי נולד בו מושיעם של ישראל, אנחנו מגיעים להתפלל מנחה בכותל המערבי".

צילום: חיים גולדברג / פלאש 90צילום: חיים גולדברג / פלאש 90

ויש לגב' רבינוביץ גם בקשה לסיום: "בשנה זו נושא שנאת החינם והצורך לבנות את בית המקדש באמצעות אהבת חינם, הוא חובה שבעתיים על כל אחד ואחת מאתנו. מן הראוי שכולנו נסתכל על עצמנו ולא על אחרים – איך אנחנו? להסתכל פנימה, ומשם החוצה - להקשיב אחד לשני, ולהכיל את המקום שממנו השני מגיע.

"בעלי הרב תמיד אומר: 'אחד מהניסים בירושלים היה שהיו ישראל עומדים צפופים ומשתחווים רווחים. ונשאלת השאלה: כיצד בשטח כל כך קטן, כאשר רבים השתחוו - שזו פעולה שתופסת שטח עוד יותר ניכר מהעמידה הצפופה - נוצר רווח? ומשיב: כאשר אדם עומד על דעתו ולא מקשיב לשני, גם אם ישב בבית גדול ורחב ידיים - יהיה לו צפוף. אדם שנמצא בבית קטן, אך מרכין ראש ומקשיב לאחר - תמיד ירווח לו'. בשנה זו, עלינו לאמץ את הראייה הזו של 'משתחווים רווחים'. אם נאזין לשני, ירווח לכולנו והלוואי ונזכה לבניין הבית".

תגיות:הרב שמואל רבינוביץ'יעל רבינוביץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה