חדשות בארץ

סוכנות מודי'ס: "סיכון ממשי שמתחים פוליטיים וחברתיים ימשיכו, וישפיעו לרעה על הכלכלה בישראל"

הסוכנות לא ציינה שהיא מורידה את דירוג האשראי, אך הודיעה בין היתר כי נפגע "ענף ההייטק, מנוע הצמיחה המרכזי של ישראל". לשכת ראש הממשלה: "דוח מודי'ס אימץ את תחזית הצמיחה של ממשלת ישראל שעומדת על 3 אחוז, גבוהה יותר מזו של מרבית המדינות המפותחות"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

(עודכן: 21:00)

סוכנות דירוג האשראי הבינלאומי מודי'ס פרסמה הערב (שלישי) דוח חריג למשקיעים בנוגע לישראל, והוא מגיע בעקבות העברת החקיקה אתמול.

על פי מודי'ס, "יש סיכון ממשי שמתחים פוליטיים וחברתיים ימשיכו, וישפיעו לרעה על הכלכלה הישראלית. החששות שלנו החלו להתממש, היקף ההשקעות ההייטק הישראלי בשפל של 4 שנים".

סוכנות הדירוג הוסיפה כי אישור החוק לצמצום עילת הסבירות משליך על כלכלת ישראל, בדגש על מגזר ההייטק: "זה מדאיג במיוחד משום שענף ההייטק הפך למנוע הצמיחה מרכזי של ישראל. ההשקעות בחברות הייטק ישראליות ירדו באופן משמעותי, כאשר הענף גייס 3.7 מיליארד דולר בששת החודשים הראשונים של השנה, הנתון הנמוך ביותר מאז 2019".

עוד ציינו במודי'ס כי "בעוד שההאטה משקפת מגמות עולמיות, ישנם סימנים לכך שישראל מתנתקת מאותן המגמות. על פי ניתוח של רשות החדשנות, יותר מ-80% מהסטארט-אפים הישראליים החדשים בחרו להירשם בחו"ל במקום בישראל מתחילת 2023, לעומת 20% בלבד ב-2022".

נזכיר כי בחודש אפריל הורידה מודי'ס את תחזית דירוג האשראי של ישראל מ"חיובי" ל"יציב". בהודעה שפורסמה היום מציינת סוכנות מודי'ס כי "שינינו את הדירוג a1 של ישראל ליציב מחיובי באפריל, וזאת כדי לשקף את התפיסה שלנו שהממשל בישראל הידרדר, כפי שהודגם על ידי ההצעה לתקן את מערכת המשפט".

"אנו מאמינים שהאופן הנרחב של הצעת הממשלה יכולה להחליש באופן משמעותי את עצמאות מערכת המשפט, ולהפריע לאיזון ובלמים בין ענפי הממשל השונים, אשר מהווים היבטים חשובים של מוסדות חזקים".

לשכת ראש הממשלה הגיבה על פרסום הודעת סוכנות דירוג האשראי וציינה כי "דוח מוד'יס אימץ את תחזית הצמיחה של ממשלת ישראל שעומדת על 3 אחוז, גבוהה יותר מזו של מרבית המדינות המפותחות: ארה"ב 1.3%, צרפת, אנגליה וגרמניה בין 0 ל-1 אחוז. בדוח נכתב כי השלב הבא בחקיקה המשפטית הוא 'השתלטות הממשלה על הוועדה לבחירת שופטים'. מדובר באמירה לא נכונה: ראש הממשלה שב והבהיר, כולל אתמול, שאף צד, קואליציה או אופוזיציה, לא ישלוט בוועדה".

מוקדם יותר היום פרסם הבנק האמריקני "סיטי בנק" דוח מיוחד על ישראל, ובו ציין כי בעקבות החקיקה "המצב הפך למסוכן ומסובך יותר". בסיטי בנק ציינו כי המשקיעים נזהרים מהשקעות בישראל עד להתייצבות המצב.

במקביל, בנק ההשקעות האמריקני "מורגן סטנלי" הציב את תחזית הדירוג של ישראל ב"עמדה שלילית" וכתב כי "הכנסת עשתה את הצעד הראשון לעבר הפחתת השפעת המערכת המשפטית על חקיקה ומדיניות ציבורית. אנחנו רואים חוסר ודאות גובר בנוגע לתחזית הכלכלית של ישראל בחודשים הקרובים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחסו מוקדם יותר לדוח של מודי'ס, טרם פרסומו: "זאת תגובה רגעית, כשהאבק יתפזר יתברר שכלכלת ישראל חזקה מאוד. התעשייתיות הביטחוניות מפוצצות בהזמנות, תעשיית הגז מגדילה את הייצוא לאירופה ו-7 חברות מתמודדות בימים אלה על מכרזים לחיפוש גז בישראל בהשקעה של מיליארדים, אינטל מתכננת את ההשקעה הגדולה ביותר שלה מחוץ לארה״ב ותשקיע 25 מיליארד דולר בישראל. אינבדיה בונה מחשב על בישראל, ואנחנו מקדמים בינה מלאכותית, סייבר וייצור שבבים בישראל, שוק התעסוקה מהודק. הצמיחה עולה והאינפלציה נבלמת, הרגולציה מוסרת ותחרות השוק החופשי גוברת. כלכלת ישראל מבוססת על יסודות איתנים, והיא תמשיך לצמוח תחת הנהגה מנוסה שמובילה מדיניות כלכלית אחראית".

תגיות:דירוג אשראיבנימין נתניהוהרפורמה המשפטיתמודי'סהכלכלה הישראלית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה