הלכה ומצוות
האם מותר לנפח בלון ממסטיק בשבת? מה מברכים כשרואים 600,000 יהודים? והאם דלת חירום חייבת במזוזה?
מקבץ הלכות מעניינות ולא ידועות #43, מתוך סדרת הספרים "מעבר למפורסם"
- הרב יעקב מעברי
- פורסם י"ג אלול התשפ"ג |עודכן
האם מותר בשבת לנפח בלון ממסטיק?
מותר, מפני שהבלון אינו עומד זמן רב, ונועד למשחק בלבד. וראוי לעורר שזו לא מידה נכונה לעשות כך ליד אנשים, אלא רק בצנעה (הרב הגאון הרב אברהם יוסף שליט"א רב העיר חולון).
יהודי שהיה חולה בלבו, השתילו לו לב של גוי. לאחר מספר שנים יש צורך להחליף את הלב המושתל מהגוי בלב אחר. האם לאחר שמוציאים את הלב שהגיע מהגוי יש לקוברו באדמה?
לא, אין חיוב בדבר ואין מנהג לקוברו (שו"ת שבט הלוי חלק י' סימן ר"ט).
מה מברכים כאשר רואים 600,000 יהודים? והאם חייבים לראות את כולם יחד?
הרואה שש מאות אלף מישראל בבת אחת (כפי שהיו בירושלים בעת ההפגנה נגד גזירת הגיוס), מברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם חכם הרזים", אפילו אם לא רואה את כולם בראיה אחת, אלא שיודע שבמעמד זה נמצאים שש מאות אלף.
אולם מה שהתאספו בארצות הברית גם כן כמות כזו של יהודים – אין לברך, כיוון שמברכים דווקא על היאספות בארץ ישראל (קיצור ילקוט יוסף חלק ב' עמוד תרי"ח סעיף כ"ז).
אחד ממתפללי בית הכנסת קנה את עליית "שישי" בסכום של מאה ש"ח. לאחר מכן הגיע אורח עשיר שהיה מעוניין מאוד בעליית שישי, והיה מוכן לשלם עליה אלף ש"ח, והזוכה הראשון הסכים למכור לעשיר את עליית שישי שקנה תמורת אלף ש"ח.
כעת טוענים גבאי בית הכנסת שאלף השקלים מגיעים להם (ככל עלייה שנמכרת בבית הכנסת), והזוכה הראשון טוען שהוא הבעלים של העלייה וזכותו לעשות בה כרצונו, ולכן הכסף מגיע לו. עם מי הדין?
יש בדבר מחלוקת הפוסקים. המסקנה היא שהקונה הראשון והגבאים יחלקו שווה בשווה באלף השקלים (שו"ת "ברוך אומר" כרך חושן משפט סימן קס"ד).
מה יעשה מי שאשתו לא מוכנה בשום אופן שישאיר "זכר לחורבן" כחצי מטר על כחצי מטר ללא סיד בקיר הבית?
יתלה לכל הפחות תמונה של הכותל, זכר לחורבן (ואין למו מכשול איש וביתו חלק א' עמוד 274 בהערה בדיבור המתחיל "ואם").
האם נכון להתפלל עבור ממזר שיתרפא ממחלתו?
לא, כפי שבברית של ממזר לא מתפללים לרפואתו (כמו בשאר בריתות), ולא מבקשים עליו "קיים את הילד הזה...". וה' הטוב יעשה רצונו הטוב (שו"ת משנה הלכות חלק חמישי סימן קפ"א).
האם מותר לאדם שנשבע שלא ידבר עם חברו, לכתוב לחברו דבר-מה, או שבכך הוא עובר שבועתו?
מי שנשבע שלא ידבר עם חברו, יכול לכתוב כל מה שרוצה לדבר בו עם חברו, והלה יקרא מהכתב, כי אין הכתיבה בלשון "דיבור" ובנדרים הולכים אחר לשון בני אדם (קיצור ילקוט יוסף חלק ב' עמוד תרי"ח סעיף כ"ז).
אדם ראה בשעת לילה משאית שפורקת בשר נבלות וטרפות לתוך אטליז כשר, ברשות בעל הבית, וכן שהמשאית עמוסה בארגזי בשר נוספים, כך שברור שהם יסופקו לחנויות אחרות. האם עליו לפרסם מיד את מעשי החנות הזו, או שעליו לראות לאילו עוד חנויות מספקת המשאית בשר טרף, ובכך לחשוף את כל שאר החנויות העברייניות?
יש לפרסם מיד את החנות, ואין לעשות חשבונות בעבירות, אלא לגדור מיד את הפרצה שלפנינו (תשובת הגרי"ש אלישיב שהובאה בספר ' אחת שאלתי 2' של הרב הגאון רבי יצחק זילברשטיין שליט"א עמודים 148 – 150).
אדם שהתחזק ביום שבת קודש, ורוח הטהרה שנשבה בקרבו עוררה אותו לחזור בתשובה – האם מותר לו במהלך יום השבת לשבור מיד את מכשיר הטלוויזיה או האיפון מחמת חשש שמא יחזור יצרו הרע ויתגבר עליו עד שתצא השבת?
וכן אישה שהחליטה ללכת רק בבגדים צנועים – האם מותר לה בשבת לקרוע את הבגדים שאינם צנועים?
הדבר מותר בשבת (שו"ת מעין אומר חלק י"ד עמוד רט"ו).
דלת חירום שאפשר לפותחה רק מהצד הפנימי כדי לצאת ממנה, אך אי אפשר לפותחה מבחוץ, האם היא חייבת במזוזה?
לא, שאינה נחשבת לפתח רגיל, ולכן היא פטורה ממזוזה (שו"ת 'מנחת שלמה' תניינא סימן ק').
לרכישת ספרי "מעבר למפורסם בהלכה ובאגדה" מאת הרב יעקב מעברי בהידברות שופס, לחצו כאן.