נוער מתמודד

למה דווקא עם ישראל מלא במחלוקת בינו לבין עצמו?

לכל אדם מישראל יש ייעוד משלו, חוץ מהיותו חלק מהעם. יש בזה צדדים לטוב ולמוטב

אא

גוי אחד בא פעם אל המהר"ל מפראג (שהשבוע, בי"ח אלול יחול יום פטירתו) ושאל אותו שאלה קשה: מדוע דווקא לעם ישראל יש התכונה הזו, של המחלוקת בינם לבין עצמם?

המהר"ל לא התחמק. הוא הודה לו, שתכונה זו אכן קיימת ומוטבעת בנפש כל יהודי, אך שורשה הוא טוב, כי היהודים עצמם הם לא רק מערכת כללית של עם, אלא גם מערכת פרטית: לכל יחיד יש מטרה וייעוד עצמי משלו, ייחודיות קוסמית פרטית, תכלית ושליחות אישית לכל נשמה. אבל יש למעלה הזו גם תופעת לוואי שלילית, שיש יותר פוטנציאל להתנגשויות. האתגר והנסיון שלנו הוא ליצור "יחד" מאוחד, שנובע מאותו גוון אישי ייחודי ("נצח-ישראל" פרק כ"ה). חלק מתפקידו של היצר הרע הוא להשכיח מאיתנו יסוד זה. לראות את העולם רק דרך נקודת מבטנו, ולזלזל בנקודות המבט האחרות.

דרך נוספת של היצר הרע להילחם בנו היא לנסות להשכיח את אותה שליחות ייחודית. לבטל ולטשטש את הגוון האישי הייחודי שלנו. והדרך להילחם ביצר הזה כתובה בפרשה שלנו בשלוש מילים קצרות: "לִתְהִלָּה וּלְשֵׁם וּלְתִפְאָרֶת". הרב שלמה אלקבץ, בפיוטו "לכה דודי" השתמש בעיקר בפסוקים מארבעת ההפטרות שבחודש אלול, פסוקי הנחמה, כציר המרכזי של פיוטו, אבל השתמש גם בשלוש מילים אלו. אם אדם מכיר בייחודיות שלו, ומכיר בכך שהקב"ה מתפאר בו, אז יש לו חוסן, שמאפשר לו לא להיות מאוים מהאחר, אלא להיפך, "ומקבלין דין מן דין", שכל אחד יוכל גם לקבל מחברו את הטוב הייחודי שלו בעולם.

זה יסוד שחוזר גם בהפטרה שלנו, שהקב"ה כותב על עם ישראל ש"לְעוֹלָם יִירְשׁוּ אָרֶץ נֵצֶר..., מַעֲשֵׂה יָדַי לְהִתְפָּאֵר" (ישעיהו ס', כ"א), ונאמר: עַבְדִּי אָתָּה יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר בְּךָ אֶתְפָּאָר (ישעיהו מ"ט, ג'). הקב"ה ממש מתפאר בנו! היה מקום לומר שמדובר כאן דווקא על צדיקים, אבל כתוב בספרי חסידות שזה לא נכון. הקב"ה רוצה תהילה, לא מהמלאכים והשרפים, אלא דוקא מאיתנו, כמו שאומרים בתפילת הימים הנוראים: "'ואבית תהילה מגושי עפר מקרוצי חומר', ועיקר השעשועים והתענוגים שלו הוא מאיתנו, בזכות המלחמה שיש לנו עם יצרנו" (ליקו"מ תנינא ז'). כי "'אפילו בפחות שבישראל' וכו', כל זמן ששם ישראל נקרא עליו, יש בו התפארות, שהשם יתברך מתפאר בו בפרטיות, וכן בפרטי פרטיות, כי יש בכל אבר ואבר, ובכל תנועה ותנועה, של ישראל התפארות אחר. ויש לפעמים שאיזה פחות שבישראל עושה נענוע עם הפאה שלו, והשם יתברך יש לו התפארות גדולה גם מזה" (ליקו"מ י"ז).

היצר הרע מתאמץ להשכיח מאיתנו את גדלותנו, ולזרוע שנאת חינם בינינו. אבל "מֵאֹיְבַי תְּחַכְּמֵנִי" (תהילים קי"ט, צ"ח), ודוקא מזה ניתן ללמוד כמה עבודתנו חשובה, וכמה הקב"ה בכבודו ובעצמו, מתפאר בכל אחד ואחת מאיתנו. זה חיזוק נצרך לכל הורה שמתמודד עם נערים מתמודדים. וזה גם חיזוק נצרך לכל נער ונערה, שיותר מדי שמעו כמה הם גורמים צער ותסכול, ולא מספיק שמעו כמה הקב"ה גאה בהם, ורואה בהם את הטוב. ובעזרת ה', זה יתן לכולנו את הכח להרבות עוד טוב, ולהתמודד עם אתגרי החיים בצורה מוצלחת ויעילה.

 

תגיות:עם ישראלנוער מתמודד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה