הידברות לנוער

הידברות לנוער: מה הסיפור שכולם באלול הופכים פתאום לצדיקי הדור?

מה הקטע שכולם באלול הולכים לבית הכנסת ואומרים סליחות, ומתנהגים כאילו הם מינימום הנכדים של הבבא סאלי?

  • י"ח אלול התשפ"ג
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

עוד רגע מגיע ראש השנה, יום הדין שבו כל אחד ואחת מאיתנו נשפט בבית דין של מעלה, ונקבע כל גורלו לשנה הקרובה. בלי להלחיץ, אבל זה יום לא פשוט. אי אפשר להגיע ליום כזה בלי להתכונן מראש ולעשות כל מה שאפשר כדי שביום הזה ייגזרו עלינו דברים טובים ומשמחים.

אבל מה אפשר לעשות אם המצב הדתי שלנו כרגע לא בדיוק מזהיר? אז ככה, בתורה מסופר שכאשר אברהם אבינו גירש את הגר ואת ישמעאל, היה ישמעאל חולה. הוא עשה בליבו תשובה על מעשיו הרעים, והקב"ה זימן לו באר מים כדי שיחיה. אף על פי שישמעאל עשה מעשי רשע ועתיד היה להיות רשע, באותה שעה הוא עשה תשובה, התחרט על העבר ונטש את עבודת האלילים. כיוון שבאותה שעה הוא היה צדיק והפך לאדם אחר, דן אותו הקב"ה לפי מצבו הנוכחי ושלח לו מים.

המדרש מספר שמלאכים קטרגו על ישמעאל ואמרו: 'ריבון העולמים, אדם שהוא עתיד להמית את בניך בצמא אתה מעלה לו באר?', וה' ענה להם: 'עכשיו מה הוא, צדיק או רשע?'. אמרו לו: 'צדיק', ועל כך ה' השיב: 'איני דן את האדם אלא בשעתו'. וכן התלמוד אומר "אין דנין את האדם אלא לפי מעשיו של אותה שעה".

כלומר, בראש השנה איננו נידונים על פי עברנו, אלא על פי מצבנו הנוכחי בלבד. ולכן עלינו להשתדל בחודש אלול להיות אנחנו בגרסה הכי טובה שיכולה להיות, כי על פי מצבנו הנוכחי הקב"ה ישפוט אותנו בראש השנה. נשתדל להדר אפילו בדברים שאנו לא מקפידים עליהם ביתר ימות השנה, נרבה במצוות ומעשים טובים, נרבה בלימוד תורה, נעשה תשובה על מעשינו השליליים, ננהג במידות טובות, נוותר לאחרים ולבני הבית, נעשה חסד, נתלבש בצניעות, ונעשה הרבה טוב.

אבל חשוב מאד שנקבל על עצמנו לפחות מעשה אחד טוב, אפילו משהו קטן, שאיתו נישאר למשך כל השנה. שבאמת לא נהיה "צדיקים לרגע".

כיצד ניתן להגיע מוכנים לראש השנה? מה כוחה של קבלה קטנה ויציבה? הרב חיים זאיד מגלה את סודו הכמוס של ראש השנה:

תגיות:הידברות לנועראלול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה