מעניין

הזוי: חלם על סירה שטובעת, ושרד 3 ימים בתוך סירה ששקעה

השבוע מלא עשור לנס הצלה גדול ביותר שאירע באוקיינוס, סמוך לניגריה: כך שרד ניצול אחד ויחידי מתוך צוות של 13 עובדים, בזכות אסלה שעפה על ראשו

אא

זה קרה בשנת 2013.

האריסון אוקן שהיה אז בן 29 עלה לכותרות לאחר ששרד למעלה מ-60 שעות בקרקעית האוקיינוס, לאחר שסירה שעליה עבד התמלאה במים ושקעה. "פתאום האור כבה וכל מי שהיה על הסירה צעק בפחד. אני הייתי בשירותים באותו זמן, ופתאום האסלה הייתה על הראש שלי, ולא ראיתי כלום".

הסירה הייתה בלב הים, מרחק 32 ק"מ מהחוף בניגריה כשהחלה לשקוע, וכל 13 אנשי הצוות שהיו עליה צעקו בבהלה. 

המזל של אוקן היה שהאסלה שעליה ישב קודם לכן - הייתה על ראשו. היא זו שלמעשה, הצילה את חייו בכך שיצרה כעין כיס אוויר שיהיה לנו לנשימה. הצוות בן 12 האנשים היה שם כדי לייצב מכלית נפט ברציף באוקיינוס האטלנטי. בסופו של דבר, הסירה הגיעה  לקרקעית הים, מרחק 30 מטרים לעומק, כשהיא הפוכה. כל אנשי הצוות שלה טבעו, מלבד אוקן. לדבריו, הוא פתח את הדלת וקיבל 'מכת מים עוצמתית', אך דווקא זה, כך התברר בדיעבד, מה שהציל אותו ועזר לו לשרוד קרוב לשלושה ימים מתחת למים. 

כיום חוגג אוקן 10 שנות הצלה, ומספר בשנית על החלום ההזוי שהיה לו בסירה עצמה, ימים ספורים לפני שהכל קרה. "חלמתי על סירה שטובעת, וכשהתעוררתי, זה מאוד הצחיק אותי. כי לא מתתי בחלום", אמר. יעברו עוד כמה ימים עד שיבין את המשמעות המטלטלת של מה שחלם. בין שברי הסירה, בחושך הגדול, אוקן לא יכל לעשות דבר מלבד - לשאת עיניו למרום, ולהתפלל. לאחר יומיים וחצי של תפילות, צוות של צוללנים מדרום אפריקה הגיע למקום כדי לבדוק את כלי השיט, ולחלץ את הגופות. 

בסרטון שצולם על ידי אחד הצוללנים נראה אוקן כשהוא מושיט את ידו מבעד לשברי הסירה, כדי לגעת בזרועו של הצוללן. המצלמה קלטה את תגובתה ההמומה של הצוללן, כשראה אדם שנותר בחיים. "זה היה כאילו הוא ראה רוח רפאים", אמר אחד מצוות החילוץ שנכח במקום. "זה היה מרגש. הייתי אומר שמישהו דאג לו". האתגר שעמד בפני הצוללנים היה להעלות את אוקן בבטחה למעלה. אוקן איבד את הכרתו במהלך ההעברה, אך הצליח לשרוד. "כשאתה נמצא כל כך הרבה שעות בכזה עומק, אתה סופג כמויות קטלניות של חנקן, והעלאה בפתאומיות אל פני השטח, גורמת להתקפה קטלנית. היה צריך להתאים מחדש את רמות הגז בגופו".

כשהמשימה הושלמה, אוקן מצא את עצמו בתא דקומפרסיה, שם בילה יומיים כדי לאזן את הלחץ בגופו. הוא סבל מקילוף עור, סיוטים חוזרים ונשנים ורעב שאינו יודע שובע, אבל היה במצב בריאותי טוב.

רק מאוחר יותר, כשמצבו התייצב, נודע לו שהוא הניצול היחיד. 

כל גופות חבריו נמצאו מלבד אחת, שמעולם לא נמצאה.

ולמרות שאוקן נשבע לעולם לא להתקרב יותר לאוקיינוס - הוא הפך לצולל מסחרי מוסמך בשנת 2015, ומי שהעניק לו את תעודת 'צולל ההצלה' שלו, הוא לא אחר מאשר הצוללן שהציל אותו בקרקעית הים. 

תגיות:שקיעהנססירה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה