חדשות בארץ

בהרכב של 11 שופטים: בג"ץ ידון בחוק הנבצרות

חצי שנה לאחר שאושר במליאת הכנסת - בג"ץ ידון בחוק הנבצרות, שאוסר להוציא את ראש הממשלה לנבצרות, אלא מטעמים רפואיים. בקואליציה כבר מתכננים את השלב הבא, למקרה שתחולת החוק תידחה

  • י"ג תשרי התשפ"ד
(צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)(צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)
אא

בג"ץ ידון היום (חמישי), בהרכב של 11 שופטים, בעתירות נגד חוק הנבצרות - שאוסר להוציא את ראש הממשלה לנבצרות מטעמים שאינם רפואיים. לקראת הדיון, בקואליציה נערכים לאפשרות שבג"ץ ידחה את תחולת החוק ושוקלים לחוקק מחדש חוק נבצרות שלפיו התחולה תהיה מיידית. בתחילת הדיון הבוקר ישמעו טיעוני ראש הממשלה, הכנסת והיועצת המשפטית ולאחר מכן ישמעו של העותרים.

החוק החדש מחליף את החוק הישן, שקובע שראש ממשלה יצא לנבצרות במקרים של אי מסוגלות פיזית ונפשית. הוא קובע כי ראש ממשלה ייצא לנבצרות בתנאים של אי מסוגלות פיזית או נפשית וכן בהודעה שראש הממשלה ימסור בעצמו או שהממשלה תמסור - הדורשת רוב מיוחד גם בכנסת. כלומר, השליטה על ההוצאה לנבצרות תהיה בהחלטת ראש הממשלה עצמו או נתונה לממשלה עצמה.

הפרשן הפוליטי עמית סגל הבהיר הבוקר כי "מבחינת בית המשפט, דחיית תחולת החוק היא מינורית מאשר ביטול חוק יסוד - שייחשב לרעידת אדמה של ממש. המטרה של הקואליציה במהלך כזה היא להקשות על בג"ץ לפעול נגד החוק בהמשך - שכן כבר יצטרכו לפסול את החוק ולא יוכלו לדחות את תחולתו".

כזכור, בשבוע שעבר פרסם ראש הממשלה בנימין נתניהו את תשובתו לבג"ץ, ונימק כי אין לדחות את תחולת החוק משום שהדבר "אינו בסמכות בית המשפט העליון". לדבריו, הפיכת הצו למוחלט "משולה למעשה להתערבות תקדימית וחריגה בחקיקת היסוד של הרשות המכוננת בהסדר חוקתי קבוע, ולא אקט פרשני". תשובתו הגיעה אחרי שבג"ץ הוציא צו, במסגרתו ביקש מהממשלה לנמק מדוע שלא לדחות את תחולת החוק. היועמ"שית, גלי בהרב-מיארה, סברה שיש לפסול את החוק לחלוטין אולם מאוחר יותר הסבירה מדוע יש לדחות את תחולת החוק.

תגיות:שופטיםבג"ץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה