הלכה ומצוות
כיצד יכול הירח לעזור לרפואה? איזו נעל חולצים ראשונה לדבר מצווה? והאם צריך להתאמץ לשמור על הבריאות?
מקבץ הלכות מעניינות ולא ידועות #47, מתוך סדרת הספרים "מעבר למפורסם"
- הרב יעקב מעברי
- פורסם י"ג תשרי התשפ"ד |עודכן
האם מותר לסוחר יהודי לסחור בתליוני שְׁתִי וָעֵרֶב נוצריים ("צְלָב"), או שזה צלם עבודה זרה שאסור ליהנות ממנו?
אין בכך חשש עבודה זרה, הואיל ולא נעבד כעבודה זרה ולא משתחווים לו, אלא נעשה לזיכרון (שו"ת "דברות אליהו" של הרב הגאון רבי אליהו אברז'ל שליט"א ראב"ד בירושלים לשעבר חלק תשיעי סימן נ"ו).
אדם שחושש שבכניסתו לבית הכיסא יהרהר שם בדברי תורה, האם מותר לו לקרוא בבית הכיסא בעיתון דתי שאין בו דברי תורה? ומה הדין כאשר העיתון כתוב בכתב אשורי?
ביום חול מותר, ואפילו אם הוא כתוב בכתב אשורי (ילקוט יוסף כרך דיני השכמת הבוקר מהדורת תשס"ד עמוד רס"ה).
כיצד יכול הירח להועיל לרפואת אדם חולה?
סגולה נפלאה לרפואת אדם חולה – שיקפיד לומר ברכת הלבנה בכוונה גדולה (כף החיים לרבי חיים פלאג'י סימן ל"ה אות ג').
ידועה ההלכה (שולחן ערוך חלק אורח חיים סימן ב' סעיף ה'), שכאשר אדם נועל נעליו – ינעל נעל ימין תחילה, וכשחולץ נעליו - יחלוץ את נעל שמאל תחילה. אולם מה הדין כאשר האדם חולץ את נעליו לדבר מצווה, כגון: כהן שחולץ נעליו כדי לעלות לדוכן (או החולץ נעליו לצורך נעילת נעלי שבת)?
יש אומרים שיחלוץ את נעל ימין תחילה (פסקי תשובות חלק ראשון עמוד כ"ד).
האם אישה צריכה להסיר את הטבעת מעל ידה כאשר היא נוטלת ידיים בקומה משנתה?
לא, ודווקא כשהיא נוטלת ידיים לסעודה אז עליה להסיר את הטבעת (ילקוט יוסף אוצר דינים לאשה מהדורת תשס"ה עמוד כ"ה).
אדם שמבקר את חברו החולה, האם יכנס אליו כאשר פניו עצובות?
לא, שמתוך כך נופלת רוחו ונחלשת דעתו של החולה (וחולשת הדעת היא חולי רע ומזיק), כי לבו ועיניו של החולה על הנכנסים אליו (צוואת רבי אליעזר הגדול – כ"ב עמוד קי"ד), ולכן צריך לבקר את החולה מתוך שמחה ותקוות ישועה, כדי שיתעודד בתקווה טובה (פירוש שירי מצוה).
אדם שהתחיל לשתות בביתו כוס קפה, וברצונו להמשיך לשתות במהלך נסיעתו, האם צריך לחזור ולברך ברכבו "שהכל"?
לבני אשכנז הדבר נחשב שינוי מקום ולכן הוא צריך לחזור ולברך ברכה ראשונה. ולבני ספרד, אף על פי שלכתחילה אין ראוי לעשות כן – מכל מקום בדיעבד הדבר אינו נחשב לשינוי מקום, והוא לא צריך לחזור ולברך ("הליכות מועד" דיני ומנהגי המועדים בין המצריםתשעה באב והלכות למטייל עמוד רל"ח).
(צילום: shutterstock)
זימון כידוע עושים בשלושה. מה הדין של שניים שאכלו וסיימו, וכעת בא שלישי והתחיל לאכול לאחר שהם סיימו – האם הם מצטרפים לזימון יחד?
כן, ומצוה עליהם לְחַזֵּר אחר אדם שלישי לזימון (הלכה ברורה חלק עשירי סימן קצ"ג עמוד י"ח). וכל זה דווקא כשלא אמרו בפירוש שסיימו סעודתם (הלכה ברורה חלק עשירי סימן קצ"ז עמוד צ"ב).
האם על האדם להתאמץ כדי לשמור על בריאותו?
מצוה לאדם להנהיג עצמו במידה טובה ובהנהגה טובה כדי לשמור על בריאותו, על מנת שיהיה בריא וחזק לעבודת הבורא יתעלה (טור אורח חיים בסוף סימן קנ"ה).
לרכישת ספרי "מעבר למפורסם בהלכה ובאגדה" מאת הרב יעקב מעברי בהידברות שופס, לחצו כאן.