כתבות מגזין

"זו סכנת נפשות, אנשים אינם מודעים לכך שהממ"ד שלהם אינו תקין"

במשך שנים זועק רן נאור על הצורך הגדול בחדרי ממ"ד בכל הארץ. כעת, עם האזעקות הרבות וכתושב קיבוץ כרמיה בעוטף עזה, הוא בטוח: "אנשים חייבים להתעשת, לא ייתכן שיהיה בית אחד במדינת ישראל ללא חדר ממוגן"

בעיגול: רן נאור (צילום רקע: אבי רוקח / פלאש 90)בעיגול: רן נאור (צילום רקע: אבי רוקח / פלאש 90)
אא

"אני מוטרד ומודאג", את הדברים הללו אומר לנו רן נאור השבוע, כשהוא מדבר על המצב הנוראי שאליו נקלעה מדינתנו הקטנטונת. הוא מדבר הן מכובעו כמנכ"ל ובעלים של חברת 'אורטק מערכות מיגון', העוסקת במיגון מבנים, מתקנים נגד טילים, מכוניות תופת ומחבלים מתאבדים, וכן כתושב קיבוץ כרמיה שבעוטף עזה. הוא רואה מקרוב את ההתפתחויות החמורות בגבול, בין הראשונים שמתוודע למספרים הקשים ולסיפורי הזוועה, וגם יודע שמשפחות רבות במדינת  ישראל ימצאו את עצמן ללא מיגון בזמן שתישמע חלילה אזעקה, כיוון שאין להן בבית חדר ממ"ד תקין.

 

שבת של היסטריה

מה עבר עליך בשבת האחרונה? איפה המתקפה תפסה אותך?

"הייתי בבית, בעוד שבת שגרתית. גם כשהתחילו להישמע אזעקות צבע אדום לא נבהלנו, אנו רגילים לכך וזה חלק מהשגרה שלנו. אנחנו יודעים מה זה כשמתחילה מתקפה ויכולה להגיע מאפס למאה, מבלי שאתה יודע אם היא תסתיים עם שניים-שלושה שיגורים או עם 300. כך נראים החיים שלנו. אלא שהפעם הבנתי  מהר מאוד שלא מדובר בירי רגיל של טילים. כי יחד עם הירי של הקסאמים גם שמענו ירי נק"ל אינטנסיבי ביותר, שני קולות הירי האלו התחילו כמעט במקביל והיו משולבים זה בזה.  הבנתי מיד שזה מסמן על מהלך מסוים, אם כי את גודלו כמובן עוד לא יכולתי לתפוס. אבל כבר אז היה ברור לי שמדובר במהלך שונה".

ומה עושים בכזה מצב?

"מכיוון שאני משויך לכיתת הכוננות של הקיבוץ, הועברו מהר מאוד עדכונים בקבוצה והתחלקנו לפי גזרות, כאשר כל מי שביישוב הולך לתפוס עמדה, ואנו מחכים להתפתחויות ולעדכונים. בשלב זה עוד לא ידענו מה קרה, רק שמענו ירי מחריש אוזניים ונפילות אינסופיות, הכנו את עצמנו לכל, והודות לניסיונות העבר היינו מתורגלים מאוד. בינתיים, התחלנו להבין דרך הודעות הווטסאפ והטלפונים שמתרחש כאן משהו שעדיין לא ברור, אבל הדבר היחיד שברור הוא שבעוד שנייה זה עלול להגיע אלינו, ובקנה מידה אחר מכפי שהכרנו. התחלנו גם לקבל דיווחים מחרידים מכפר עזה, שעדיין לא הגיעו לתקשורת, אבל ידענו שאלו לא שמועות בלבד, אלא נעשה שם טבח נוראי בתושבים והסיוט הגדול ביותר שלנו כתושבי העוטף מתממש. בינתיים היו לא מעט נפילות בתוך שטח היישוב שלנו, ברוך ה' ללא נפגעים, והיו משפחות שהחלו להתפנות באופן יזום תחת אש, מתוך הבנה שאי אפשר לדעת איך ייראו השעות הבאות ואם יתאפשר פינוי. היו גם משפחות שלא יכלו להתפנות, כיוון שהגברים היו בכיתת הכוננות ולא יכלו לעזוב את העמדה. רק בשעות הלילה המאוחרות, כשכוחות צה"ל הגיעו להחליף אותנו, הם יכלו להצטרף למשפחתם שהעבירה את כל היום כשהיא נצורה בממ"ד ולהימלט מהקיבוץ".

אתה נשארת בקיבוץ?

"כן, היה ברור לי שאני נשאר, זקוקים לי כאן ואני לוקח אחריות על כל מה שאני יכול. כמובן שמשתדל לשמור על עצמי, אך מוכן לעזור ברגע שצריך, ולצערי הצורך רב מאוד".

(צילום: יוסי אלוני / פלאש 90)(צילום: יוסי אלוני / פלאש 90)

 

ללא מיגון, ללא הגנה

כשנאור עובר לדבר על נושא המיגון, ניכר שהוא נסער. "נכון להיום ממ"ד הוא בהחלט פתרון יעיל", הוא אומר, "אמנם ייתכן שבהמשך, בעקבות האירועים הקשים, יתגלה שיש צורך בשיפורים או שדרוגים, אבל ברור שלעת עתה זהו המענה המיגוני היעיל והטוב ביותר. אני לא יודע לומר בוודאות אם לכל תושבי הדרום יש ממ"ד נגיש בבית, אך יכול לציין את הדברים שברורים לי היטב ואני חושב שכעת גם ברורים לכל אזרח במדינת ישראל – לא ייתכן שיהיה אדם במדינה שלנו, מדן ועד באר שבע, שיתגורר בבית ללא ממ"ד, בפרט שכיום יש אפשרות למגן חדרים בדרגה גבוהה מאוד, גם אם הם מצויים בבניינים שנבנו לפני שנת 1992, כשעדיין לא היה חוק שמחייב ממ"ד בכל דירה. זהו מיגון שמגיע לרמה של 97% מהממ"ד וזה בהחלט הפתרון הנכון ביותר".

נאור מציין כי על פי נתוני הממשלה קיימים 700 אלף בתי אב בישראל שאין להם חדר ממוגן בבית. "אלו נתונים שנשענים על דיווחים של משפחות, אך לצערי ידוע לי שהמספרים גבוהים בהרבה", הוא מוסיף. "אלו משפחות שפזורות בכל מדינת ישראל, חלקן באזורים רגישים מאוד. אבל כפי שאנו יודעים כיום, המדינה כולה בסכנה ואין אזור שלא זקוקים בו להגנה".

ידוע לך מיהם אותם אנשים שמרשים לעצמם לקחת את הסיכון הזה?

"הטרמינולוגיה לא נכונה", הוא מעיר, "כי לא צריכים לשאול 'מיהם האנשים', אלא מיהם המנהיגים שמאפשרים למצב כזה לקרות. אני לגמרי מבין את האזרח הפשוט שאין לו 100 אלף שקלים למיגון חדר והוא זקוק לכסף הזה כדי לקנות אוכל ולהביא הביתה, אבל אני לא מבין את ראשי הממשלה, חברי הכנסת והשרים שטרם הובילו מהלך במדינת ישראל שיעזור לקידום המוטיבציה של האזרחים באופן כזה או אחר, כדי לאפשר לעצמם לעשות את פעולת המיגון שכל כך נדרשת".

אתה מצפה שהמדינה תישא בעלויות הגבוהות האלו?

"לא, אבל יש הרבה מאוד דרכים אחרות שבהן היא יכולה לסייע. לצורך הדוגמה היא יכולה לצאת בהודעה על כך שכל מי שדואג למיגון הבית שלו בשנתיים הקרובות אינו נדרש לשלם על כך מע"מ, זוהי כבר הנחה משמעותית מאוד של 17%, ואני בטוח שהיא תמריץ אנשים רבים. יכולים להיות גם רעיונות נוספים על זו הדרך, ניסיתי גם להציע אותם בעבר, אך אין מי שמקשיב לי.

"ואף יותר מזה, יש גם תקציבים שהממשלה כבר הקדישה עבור מיגון בתי תושבים, כמו למשל 350 מיליון שקלים שנועדו למיגון חדרים לתושבי אשקלון, אך לפני כחודשיים היא עצרה את כל התקציב. כעת אנו רואים את התוצאות המרות. היה גם תקציב גדול מאוד למיגון מבנים בצפון, אך גם הוא נעצר. קשה לי מאוד לדבר על כך, כי הנתונים כואבים, אבל ברור שאנשים רבים משלמים על המחדלים האלו בחייהם".

אם רק תהיה דרישה, אתם ערוכים למגן כל כך הרבה דירות בזמן קצר?

"התשובה בהחלט חיובית. מבחינתנו זו לא בעיה למגן בחודש אחד בתים של מאות משפחות ואפילו יותר. הבעיה אינה ביצועית, אלא בכך שאין מי שיוביל את היוזמה הזו ויצעיד אותה קדימה".

ויש גם נתון נוסף שמפריע לרן ומטריד אותו בימים אלו במיוחד. "אנו נתקלים בימים אלו בתופעה של אלפי משפחות שיש להן ממ"ד אך הוא אינו תקין, מכיוון שהן שפירקו מיוזמתן את דלת הממ"ד כי היא לא נראתה להן, או שהחלון נשבר והן לא טרחו לתקן אותו, וכדומה. כעת פונות אלינו אותן משפחות בהיסטריה ומבקשות שנשלח צוותים שיתקנו להם את הממ"ד. מאוד לא פשוט לדאוג לכולם, כי רוב אנשי המקצוע שלנו במילואים, וגם כשמגיעים הם רואים לפעמים מצבים שבהם כמעט לא ניתן לתקן, כמו צירים שנרקבו, חלונות שבורים ועוד דברים שהושחתו. מדובר בעלויות גבוהות של תיקון, ולא כל משפחה מסוגלת לשאת בהן".

ובכל זאת, נאור בטוח שזו הדרך היחידה וכל השתדלות משמעותית לשם כך. "בימים כאלו כולנו רואים שהמהלך שנעשה כאן אינו טבעי, אבל דבר אחד ברור – מוטל על כולנו לעשות השתדלות כדי לעזור לעצמנו ולבני משפחתנו. אני לא רוצה לחשוב מה עלול לקרות אם לא ניקח אחריות על הנושא ונדאג לכך שלכמה שיותר משפחות יהיו חדרים ממוגנים ותקניים בבית, על כל צרה שלא תבוא".

תגיות:מיגוןמלחמת חרבות ברזל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה