בין אדם לחברו

הדמיון הוא עולם מופלא ומרתק. האם יש משמעות לדמיונות שלנו?

האיכות האישית שלנו מושפעת ישירות מהדמיונות שלנו. זה לא דמיון

אא

עופר הגיע לעבודה נסער. נהג מופרע ועצבני "חתך" אותו באופן מתריס, נסע לאט בכוונה כדי לעצבן ואחר כך עוד צעק עליו ברמזור... "פעם הבאה שזה יקרה אני אראה לו מה זה! אני--- אני---" חשב לעצמו עופר, כשדמיונות אלימים מתחילים להציף את מוחו.

הדמיון הוא עולם מופלא ומרתק. האם יש משמעות לדמיונות שלנו?

בהחלט! ניזכר במה שהיה אך לא מזמן: נעמדנו כולנו בתפילות ובתחנונים במשך יומיים תמימים כדי למשוך שפע פרנסה וישועות לכל השנה. מתי? בתשרי! מה קרה אז? כלום. בתשרי הקב"ה רק חשב לברוא את העולם. כן, רק חשב! בפועל העולם נברא בכלל בראש חודש ניסן - ודווקא אז אנו לא עושים משהו מיוחד... (תוספות במסכת ראש השנה דף כז).

היום שבו הקב"ה חשב לברוא אותנו, הוא יום משמעותי מאוד עבורנו עד היום.

חז"ל אמרו "הרהורי עבירה קשים מעבירה" (יומא כט), ועל זה יסד הבעש"ט רעיון חשוב בחסידות, באומרו: "מידה טובה מרובה, ואם כך – הרהורי מצווה גדולים ממצווה" ומכאן נולדו ההכנות הגדולות שהחסידים עושים לפני כל עשיית מצווה.

מחשבות ודמיונות – ממלאים את עולמנו ומעצבים את אישיותנו בלי שנשים לב. הסבירות שעופר יתקל שנית באותו נהג ויוכל "להשיב לו כגמולו" קרובה לאפס, אבל הדמיונות הנקמניים מעצבים את אישיותו והופכים אותו לאדם רע יותר. יתכן מאוד שבקרוב, בסיטואציה דומה – הוא יגיב באלימות כלפי אדם אחר שכלל לא הגיע לו כך. הכל תודות לדמיונות שעופר מקבע כעת בתודעתו.

מחשבות ודמיונות – הם כמו ים גועש הנמצא בתוכנו מיום לידתנו ועד יום פטירתנו. באמצעותן נקבעים כל דפוסי התנהגותנו.

נזכור: מחשבות בתשרי בראו עולם שלם בניסן!

אם אך היינו יכולים לשלוט במחשבותינו ולנווט אותן – היינו יכולים להפוך את החיים שלנו לגן עדן עלי אדמות!

סיפר לי יהודי: "זה היה בתקופת לימודי בישיבה. היה בחור בגילי, שללא שום סיבה מוצדקת, הרגשתי שנאה כלפיו. זה הציק לי מאוד ולא ידעתי מה לעשות. עד שמצאתי פתרון: בכל לילה לפני השינה, הייתי מדמיין שאני נוהג ברכב ורואה אותו עומד בתחנה וממתין, ואני עוצר ומציע להסיע אותו. כך חזרתי על דמיון זה שוב ושוב עד שהייתי נרדם. זה חולל בי פלאים, ותוך זמן קצר לא רק שהשנאה נעלמה כליל, אלא אפילו הפכנו להיות ידידים קרובים!".

הדמיונות נועדו למנף אותנו. הם יכולים לגרום לנו לנסוק לפסגות ולגבהים עצומים, וגם להיפך, להוריד אותנו לשאול תחתית. כל האיכות האישית שלנו נקבעת בהתאם לניווט המחשבות שלנו. וזה ממש בידיים שלנו! בעצם, זה יותר בראש...

תגיות:הרהוריםבין אדם לחברו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה