כתבות מגזין

"הוא עצר אותי ודפק לי על החלון: 'אתה רב קדוש?' הייתי המום"

כשהרב אברהם קדוש הקים את ארגון 'וורלדברית' המבצע בריתות למבוגרים ולתינוקות בכל רחבי העולם, הוא לא שיער באלו מקרים הוא עומד להיתקל. כעת, אחרי שזכה למול מאות מבוגרים ולהתוודע לסיפורים מרגשים ומצמררים, הוא משתף בהם, וגם מבטיח: "אמשיך להגיע לכל מקום בעולם"

אא

"מקובל מאוד לחשוב ש'כל מי שהוא יהודי עובר ברית מילה", אומר הרב אברהם קדוש, העומד בראש ארגון 'וורלדברית' (WorldBrit) המבצע בריתות למבוגרים ולתינוקות בכל רחבי העולם,  כולל במקומות שאיש לא מגיע אליהם ומעולם מוהל לא דרך בהם.

הרב קדוש הוא יליד צרפת, והתחיל בפעילות לפני כ-15 שנה, כאשר התוודע לכך שהמשוואה "כל יהודי עובר ברית מילה", כלל אינה מובנת מאליה. "הדברים לצערי אינם נכונים כלל, ובפרט בחו"ל, שם אני נחשף שוב ושוב לסיפורים קשים מאוד, בהם מתברר שאנשים שהם יהודים מבטן ומלידה לא עברו ברית מילה, וכעת, כשמתעורר בהם הרצון לעשות זאת, אני משתדל להיות זמין ולדאוג לכך על הצד הטוב ביותר", הוא מסביר.

 

בכל מקום בעולם

"זה יכול לקרות בכל המשפחות", מדגיש הרב קדוש, "אבל בעיקר אני פוגש את התופעה במשפחות מעורבות, בהן אחד ההורים גוי והשני יהודי. בצרפת למרבה הצער זה מגיע לכ-70%, שכן ההתבוללות שם גדולה מאוד. במשפחות כאלו, בפרט כאשר האמא יהודייה והאבא גוי, קורה לעתים קרובות שהאבא מתנגד לעשות לילד ברית מילה, וכך גדל ילד יהודי בלי שעובר ברית. זו תופעה שהופכת עם השנים לנפוצה יותר ויותר, כי בעבר היה יחס של כבוד אצל זוגות האלו, וכשהאמא הייתה מבקשת, האבא היה בדרך כלל מאשר, אך כעת זה לא ככה, ולעתים גם האמא בעצמה היא בת למשפחה מעורבת שאינה יודעת כמעט דבר על יהדותה".

ומה גורם לאותם אנשים שהתבגרו להחליט פתאום שהם רוצים לעבור ברית מילה?

"אין לכך תשובה אחידה. לעתים הרצון הזה נדלק בהם בעקבות הרצאות שאני משמיע, שכן אני מסתובב בכל העולם ומוסר הרצאות בנושא, אין שבת שבה אני מבקר בחו"ל ולא עובר בין כמה בתי כנסת, ולבסוף יוצא עם לפחות 15 בריתות חדשות. תמיד אומרים לי: 'אצלנו זה לא רלוונטי, כולם עברו ברית מילה', אבל מסתבר שזה לא מדויק בכלל.

"יש גם צעירים שנולדו למשפחות מתבוללות, ובמשך כל חייהם מרגישים שהם 'לא פה ולא שם', הם מתביישים להיכנס לבית הכנסת כי הם לא מוכרים כיהודים, אך מצד שני מרגישים שהם גם לא גויים, אפילו שהם לא שומרים שום מצווה. כשהם מבינים שיש להם אפשרות לעבור ברית מילה, אפילו שגילם מבוגר, הם לעתים קרובות מנצלים זאת, כי הם מרגישים שחסר להם בחיים משהו שקשור לברית, ואפילו לא יודעים להסביר מהו. בכל פעם מחדש שאני מתוודע לסיפורים האלו, אני מבין עד כמה שחשוב לדבר על הנושא ולא להסתיר. זוהי הסיבה שבנוסף להרצאות אני גם יוצא בכתבות ברדיו ובטלוויזיה, בכל העולם, וגם כתבתי ספר בשפה הצרפתית עם סיפורים רבים על חשיבות ברית מילה, בו אני מפרט גם על מקרים מרגשים מאוד שנתקלתי בהם באופן אישי".

 

מצ'ילה לחיק היהדות

אחד המקרים הבלתי נשכחים התרחש כשהרב קדוש הזדמן לדרום צרפת, האזור שבו הוא גדל בצעירותו. "זה היה אחרי בערך עשר שנים מאז שביקרתי שם בפעם האחרונה", הוא מספר, "והמחשבות לקחו אותי שנים אחורנית. כל רחוב הזכיר לי משהו, כל מבנה העלה בי נשכחות, הייתי עסוק במחשבותיי ונבהלתי כששמתי לב שמישהו דופק לי על חלון הרכב. הוא שאל אותי: 'אתה הרב קדוש?' השבתי לו בחיוב. ואז הוא התרגש וסיפר על כך שהוא הגיע מצ'ילה, שם הוא עבר הכשרה בחברה גדולה של ייצור מטוסים, ובא לעבוד בטולוז שבדרום צרפת כמהנדס. הוא יהודי, ואשתו רוצה שיעבור ברית מילה, אבל הוא לא ידע איפה עוברים את זה ואיך. 'ניסיתי לקרוא על העניין באינטרנט', הוא סיפר לי, 'ואז מצאתי את השיעורים שלך והבנתי שאתה אדם רציני. קיבלתי החלטה ליצור איתך קשר, ופתאום אני מגלה אותך כאן".

לסיפור המופלא הזה יש גם המשך. הרב קדוש מציין כי בדיוק באותו רגע החלו המכוניות מסביב לצפור, והוא לקח את פרטי ההתקשרות עם אותו יהודי, אלא שכאשר ניסה ליצור איתו קשר מאוחר יותר, התגלה לו שהמספר שגוי. "כל כך התאכזבתי", הוא נזכר, "אבל משמיים דאגו לו לברית המילה, ובאותה שבת גיליתי אותו לתדהמתי בבית הכנסת שאליו הגעתי. מאז התקדמו הדברים במהירות, הוא עבר ברית מילה, ובהמשך התקרב מאוד ליהדות, עבר עם אשתו טקס נישואין כדת משה וישראל, וכיום הוא מתגורר בשכונה חרדית בלונדון, עם ילדים שלומדים בתלמוד תורה ומשפחה חרדית לכל דבר. זאת לאחר שבזמן הברית הייתי צריך לקרוא עבורו את קריאת שמע פסוק-פסוק, כי הוא לא ידע אותה.

"והוא לא המקרה היחיד", מדגיש הרב קדוש, "כי יש בברית המילה משהו שמכניס אותך תחת כנפי השכינה ופותח לך לב חדש. אלו אינם דיבורים תיאורטיים, אלא דברים נכונים ואמיתיים שאני רואה בכל פעם מחדש. בפרט שאנשים שעוברים ברית בגיל כזה מרגישים בדרך כלל חיבור מיוחד והארה גדולה, הם לא רוצים לעזוב את התחושות האלו כל כך מהר, אז הם מבקשים להמשיך לדבוק ביהדות. את זה בדיוק אני משתדל לנצל, ואני יכול לציין באופן אישי שעם כל אחד מתוך מאות האנשים שעברו אצלי ברית מילה, אני ממשיך ושומר על קשר, משתדל להיות זמין עבורו, והכי מתרגש כשבהמשך הוא מזמין אותי לבריתות של ילדיו – דור שני שזוכה להיכנס בבריתו של אברהם אבינו, והפעם ביום השמיני ללידה, אחרי שכמעט התנתקו מהמצווה הזו לחלוטין".

 

סנדק ל-20 דקות

הרב קדוש מדגיש כי אחד האתגרים שלפעמים גורם לאנשים לחשוב פעמיים לפני ביצוע הברית הוא הנושא הכספי. "מדובר בעלות של כ-1000 יורו לכל ברית, ובדרך כלל אין שום סבסוד של המדינה. אנחנו לא רוצים שאנשים יימנעו חלילה מלעבור ברית בגלל השיקול הכספי, לכן אנחנו נשענים הרבה על תרומות, כאשר חלק התורמים זוכים להיות סנדקים בבריתות, וזה מרגש מאוד. כי בברית של מבוגרים הסנדק מלווה את הנימול לא במשך דקות ספורות, אלא במשך כעשרים דקות, שבהן הוא זוכה להיות קרוב לאליהו הנביא ממש ותפילותיו עולות ישירות לכיסא הכבוד. היינו עדים לסיפורי ישועות וניסים גדולים שאנשים סיפרו לנו לאחר שהיו סנדקים בברית, כמו חולים שהבריאו, או זוגות שציפו לילדים וזכו להם באופן ניסי. זה מאוד מרגש אותנו בכל פעם מחדש".

נכון להיום מתגורר הרב קדוש בירושלים, אך מתוקף תפקידו הוא טס לכל מקום ברחבי העולם שאליו מזמינים אותו. "עם השנים יצרנו קשר עם רשת של קליניקות שאנחנו עובדים איתן בכל רחבי אירופה, כאשר ההתחלה הייתה אמנם בצרפת, אך המשכנו גם לבלגיה, שוויץ וקנדה, ובימים אלו מתרחבים גם לספרד, לאיטליה ולעוד מדינות נוספות, וגם בארץ אנחנו כמובן פועלים. כפי שציינתי, המטרה שלנו לא רק לעשות ברית מילה, אלא גם ללוות את האנשים לאחר מכן, וכחלק מכך הקמתי אתר בו יש 1000 שיעורי יהדות בנושאים שונים המתאימים לרמות שונות. בכל פעם מחדש אני מתרגש לראות את השינוי שחל באנשים ואיך שהם נראים שונים לגמרי מכפי שהכרתי אותם. יש צעירים בשנות ה-20 לחייהם שמקימים משפחות, יש בני 40 ו-50 שחווים שינוי מהותי בחיים ומתחילים לשמור מצוות, וליוויתי גם ניצול שואה שעבר ברית בגיל 86, ואת הבכי שהדהד בזמן שבירך 'שהחיינו' אני לא יכול לתאר. זוהי זכות כה גדולה, הצלה ממש של דורות שלמים".

‏אתם מחפשים מוהל או מכירים יהודי שלא עבר ברית מילה? נא ליצור קשר : 0547006122 www.WorldBrit.net

תגיות:ברית מילהיהדותהתבוללות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה