יהודה אייזיקוביץ

מדינת ישראל שאחרי האסון כבר לא תהיה אותו הדבר – וצריך להתכונן לזה

ההלם והטלטלה מול ממדי האסון והאכזריות הבלתי נתפסת של המחבלים מעלים שאלות קשות. דור שלם רוצה תשובות עכשיו – האם יש לו מענה?

אא

עוד נכונו לנו ימים מאתגרים. כולנו מייחלים ומתפללים שהמערכה הצבאית נגד המחבלים השפלים תסתיים בניצחון מוחץ שלא יותיר אף אחד מהם בחיים, ויוציא לכל אויבינו האחרים את החשק אפילו לדמיין על ניסיון לפגוע ביהודים.

תשומת הלב של כלל ישראל ממוקדת כולה כעת במטרה הזאת – החיילים בחזית מתאמנים ומצויים במורל גבוה לקראת המשימה הנעלית, תלמידי הישיבות עורכים סדרי לימוד סביב השעון, ובבתי הכנסת מתקיימות תפילות מיוחדות להצלחת המערכה. הציבור הרחב תורם ונרתם לכל משימה ומיזם למען הכלל. מספר מעשי החסד שנעשים בימים אלה שובר שיאים, והערבות ההדדית ותחושת האחדות מציפות את כולם. כל שנותר הוא להמשיך ולהרבות בעשיית מעשי חסד ולהתחנן לפני בורא עולם שיחוס עלינו ויושיע אותנו, ומי ייתן ואכן נזכה לישועות גדולות ולניסים מופלאים.

במקביל לזאת צריך לדעת ולהפנים: האסון העצום, שגבה חיי רבים כל כך, ללא ספק ישנה את החברה הישראלית.

אחרי אירוע כזה, השאלות מפלחות את הלב והמוח: מדוע קרה לנו אסון כזה? מדוע כל כך שונאים אותנו? ומדוע נגזר עלינו, היהודים, לסבול כל כך? אלו שאלות שקשה להתמודד איתן, מכיוון שאין עליהן תשובות חד-משמעיות וברורות. ולמרות זאת, יש הבדל במידת הקושי בין אדם שחי בידיעה שיש בורא לעולם שמנהל כאן את העניינים, וגם אם איננו יכולים להסביר את פשר מעשיו אנחנו עדיין יודעים שכוונתו לטובתנו, ומבינים שאירוע כזה מחייב אותנו לחשבון נפש אישי שמוכרח להוביל לשיפור במעשינו; לבין אדם שלא חי בידיעה הזאת, ועבורו האסון שומט לחלוטין את הקרקע עליה הוא עומד. עבור אדם שחי עד עכשיו בתודעה שהוא האחראי הבלעדי על מה שקורה לו בחייו ואין לו על מי לסמוך מלבד על עצמו – אסון כזה מערער לגמרי את ביטחונו האישי ומציב אותו חסר אונים מול ההבנה שלמרות כל מה שיעשה, ברגע אחד הכל יכול לקרוס ועדר חיות פרא יכול לפלוש אל תוך חייו ולהחריב אותם עד היסוד.

אחרי אסון שכזה אנשים לא ממשיכים הלאה בחייהם. השאלות הנוקבות לא נותנות מנוח, ומתחיל חיפוש לעומק שיכול להוביל לשינויים חיוביים משמעותיים בחיים.     

כך היה לאחר מלחמת יום כיפור – ההלם והתדהמה מול התקפת הפתע של מדינות ערב שכמעט הובילה לסופה של המדינה, וזאת אחרי הניצחון ההרואי במלחמת ששת הימים, טלטלו קשות את הציבור. הם עוררו אנשים רבים לשאול מה בעצם משמעות היותם יהודים, וגרמו לישראלים רבים לתהות על קיומם, זהותם ועצם משמעות חייהם. רבים מאותם מחפשי דרך מצאו אותה לבסוף באמצעות הכרה מעמיקה של היהדות, וכך זכו למענה לשאלותיהם הן מהבחינה האישית והן מהבחינה הלאומית.

בתקופה ההיא, שלאחר מלחמת יום  כיפור, כמעט ולא היו ארגונים ורבנים שסיפקו מענה לשואלים. רק בעקבות הביקוש העצום החלו לקום ארגונים שהעניקו את המענה למה שהוכר בהמשך כ"תנועת התשובה" שהחלה לפרוח אז. כיום המצב שונה לחלוטין – קיים מגוון רחב של ארגונים שמספקים תשובות, באמצעות רבנים רבים שמתמחים בתחום ההסברה היהודית ונעזרים בכל האמצעים האלקטרוניים על מנת להנגיש את הידע לציבור הרחב.

עם זאת, צריך להיערך באופן מיוחד לקראת גל גדול של התעניינות ביהדות שיציף את הציבור הישראלי. יש לדאוג לכך שלכל יהודי יהיו אוזן קשבת ומענה ראוי, כך שההתעניינות הזאת תוביל גם לשינוי מעשי.

כאמור, איננו יודעים חשבונות שמיים ואין לנו הסבר מדוע ניתך עלינו האסון המחריד. אולם לאחר מעשה, חובה עלינו לעשות הכל כדי שהזעזוע המטלטל יביא כל אחד מאיתנו לשינוי חיובי – קודם כל ברמה האישית, אך גם בהשפעה על כלל הציבור. כך שהאסון הנוראי יוביל את כולנו למקום טוב יותר ולחיבור איתן ומשמעותי עם יהדותנו.

תגיות:יהודה אייזיקוביץמלחמת חרבות ברזליהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה