עובדות שלא ידעתם

הידעתם איך אגם הילייר הופך לוורוד?

איזה ממרח היה פעם תרופה, ואיזה בעל חיים היווה השראה לתפרים?

אא

הידעתם שחמאת בוטנים היתה פעם תרופה? חמאת הבוטנים פותחה בסוף המאה ה-19 על ידי רופא אמריקאי, כתוסף חלבון עבור אנשים שסבלו מבעיות בשיניים ולא יכלו לצרוך חלבונים ממקורות אחרים. אלא שמהר מאוד התברר שהתוסף הזה טעים במיוחד, והוא הפך להיות ממרח פופולארי, וגם מרכיב בסיסי במגוון מאכלים, החל מממתקים וחטיפים (כמו במבה, כמובן) ועד למנות גורמה יוקרתיות.

הידעתם איפה יש הכי הרבה קשתות טבעיות? בפארק הקשתות שנמצא במדינת יוטה בארה"ב יש מעל ל-2000 קשתות אבן טבעיות. אחת מהן היא "הקשת העדינה", שהפכה לסמלו המוכר של הפארק, והיא גם הקשת הטבעית המפורסמת ביותר בעולם.

הידעתם מה צובע את מי האגם בוורוד? בעולם ישנם עשרות אגמים ורודים, אך המיוחד שבהם הוא כנראה אגם הילייר שבארכיפלג של מערב אוסטרליה, שצבעו ורוד מאוד, ובולט במיוחד בשל סמיכותו לים הכחול. הצבע נגרם מאצה בשם דונליאלה סלינה, שצומחת רק באגמים מלוחים במיוחד. האצה מפיקה קרוטונואיד, צבע טבעי שיוצר את הצבע הוורוד של המים.

הידעתם מה יש בדבשת של הגמל? נפוצה מאוד האמירה שבדבשת הגמל אוגר מים שיספיקו לו לזמן רב במדבר. אך אף על פי שנכון שהגמל מסוגל לשרוד כשבועיים במדבר ללא מים, הרי שהמים כלל אינם מגיעים לדבשת. הדבשת מכילה שומן, אשר מהווה בידוד מפני החום והקור הקיצוניים במדבר.

הידעתם איזה בעל חיים היווה השראה ליצירת חוטים כירורגיים לתפירת פצעים? מדובר בדורבן, שקוציו מוכרים מאוד. אדם שנדקר פעם מדורבן שם לב שהדקירה עצמה כאבה הרבה פחות מאשר הוצאת הקוץ מהגוף. הוא השתמש בהבנה הזו כדי לייצר חוטים כירורגיים, שקל לתפור את הפצע באמצעותם, אך קשה להוציאם – כך שהתפרים אינם נפתחים בקלות.

תגיות:אגםעובדות שלא ידעם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה