ונשמרתם

לראשונה בארץ: בן 52 התמוטט מתסחיף ריאתי כתוצאה מישיבה ממושכת בממ"ד

אחרי שתושב שדרות ישב בממ"ד במשך שעות ארוכות מבלי לנוע, תקף אותו תסחיף ריאתי שגרם לנזק חמור בליבו. רופאי בית החולים הדסה עין כרם שטיפלו בו, מתריעים: "חייבים להעלות מודעות, זוהי סכנת חיים"

מימין ד״ר גבי אלבז, פ׳ המתאושש ביחידה לטיפול נמרץ לבבי ופרופ׳ אייל הרצוג (צילום דוברות הדסה)מימין ד״ר גבי אלבז, פ׳ המתאושש ביחידה לטיפול נמרץ לבבי ופרופ׳ אייל הרצוג (צילום דוברות הדסה)
אא

רופאי המחלקה הקרדיולוגית בהדסה עין כרם התקשו להאמין, כאשר פונה אליהם בשבוע שעבר פ', תושב שדרות, במצב מסכן חיים. הוא לא נפגע מטיל או מירי חלילה, הוא גם לא מעד ונפל במהלך ריצה לממ"ד. אצל פ' תועדה תופעה מסוכנת שזוהתה לראשונה בארץ: תסחיף ריאתי בעקבות ישיבה ממושכת בממ"ד. תופעה זו גרמה לנזק כבד בלב ובעקבות כך הובילה למצבו הקריטי, עד כדי סכנת חיים.

פ' בן ה-52, פונה במסוק אל בית החולים כשהוא במצב קריטי ולא יציב עקב תסחיף ריאתי גדול שגרם לנזק חמור בחדר הימני בליבו.  הוא טופל על ידי רופאי המחלקה הקרדיולוגית שהצילו את חייו, וכעת מאושפז במחלקה להמשך מעקב.

פ' סיפר לאחר מכן כי עם תחילת מלחמת 'חרבות ברזל' והאזעקות הבלתי פוסקות בעוטף עזה, הוא נכנס עם בני משפחתו למרחב המוגן בביתם בשדרות. לדבריו, השהייה בממ״ד הקטן הייתה ארוכה מאוד וכתוצאה מכך הוא ישב במשך שעות ארוכות ללא תזוזה. ״המטחים היו כבדים ורצופים עד כדי כך שכבר לא היה טעם להיכנס ולצאת מהמרחב המוגן אז פשוט נשארתי לשבת באותו מקום", הוא הסביר, "אני אדם בריא ללא שום רקע רפואי ולקראת הערב, התחלתי להרגיש קשיים בנשימה, אך בהתחלה לא ייחסתי לזה חשיבות, כי לא חשבתי שהמצב הבריאותי שלי חמור או מסכן חיים".

פ' ומשפחתו חיכו שהמצב הביטחוני יירגע במעט והם החליטו, כמו רבים מתושבי הדרום, להתפנות לאילת. לאחר כמה ימים במהלכם פ׳ לא הרגיש טוב ולא חל שיפור במצבו הבריאותי הוא פונה במסוק לבית החולים הדסה עין כרם, שם זיהו הרופאים כי הוא סובל מתסחיף ריאתי.

פרופ׳ אייל הרצוג, מנהל המחלקה הקרדיולוגית בהדסה עין כרם, הבהיר: ״התופעה זהה לזו שמתוארת בספרות הרפואית לגבי אנשים שטסים בטיסות ממושכות, וכאשר אינם קמים ומסתובבים במטוס, עלול להיווצר אצללם תסחיף. כך גם בממ"ד, חשוב לקום ולהסתובב עד כמה שניתן, כדי למנוע מצב כזה".

ד"ר גבי אלבז, רופאה במחלקה הקרדיולוגית בהדסה ומצנתרת בכירה, הוסיפה: "זהו המקרה הראשון שאנחנו מתעדים במדינת ישראל בו הסיבה לתסחיף הריאתי הינה ישיבה ממושכת בממ"ד. המקרה הזה בהחלט מבהיר עד כמה מסוכן המצב שיכול להמשך כפי שראינו גם כמה ימים ברציפות.

"אין ספק כי זוהי נורת אזהרה משמעותית לאלפים במדינת ישראל הנאלצים לשהות בממ״ד זמן רב, לרוב במבנה קטן עם עוד בני משפחה כך שההליכה בתוכו כמעט בלתי אפשרית״, הדגישה ד״ר אלבז, ״ובכל זאת, המלצתנו היא בעת ישיבה ממושכת בממ"ד לשמור על תנועתיות, בפירוש להקפיד על תזוזה״

תגיות:ממ"דתסחיף ריאתי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה