חדשות בארץ

הרופאה שגויסה לזהות חללים: "המצב גרוע יותר מה-11 בספטמבר'"

ד"ר אביבה טל קטעה חופשה משפחתית, כדי לחזור לארץ ולסייע במלאכה של המז"פ: "מקבלים ביקורת של המשפחות על משך הזיהוי, אבל חשוב שהעבודה תהיה מדויקת"

(צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)(צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)
אא

הסיפורים הקשים שמגיעים מאירועי ה-7 באוקטובר ממשיכים להציף את אנשי זיהוי החללים. משטרת ישראל הודיעה כי עד כה זוהו בתחנת ריכוז החללים שליד רמלה 823 חללים – כ-85% מהאזרחים שאינם חיילים ונרצחו במסע הטבח של חמאס. 715 כבר הובאו לקבורה.

ד"ר אביבה טל, רופאת שיניים לילדים, הייתה באמצע חופשה משפחתית כשאירע הטבח. היא חזרה לארץ כדי להתגייס למאמצי זיהוי של החללים ומסייעת למז"פ – המחלקה בה היא מתנדבת כבר 20 שנה.
"בתחילת המלחמה הייתי עם המשפחה בטיול בחו"ל", סיפרה לאתר וואלה. "באיזשהו שלב התחילו לזרום ידיעות מהארץ, ומהרגע הזה התחלנו לתכן את החזרה שלנו. הצלחנו לתפוס טיסה יחסית מהר, והגענו לארץ 12 שעות לאחר מכן. מיד כשהגענו הביתה התארגנתי ונסעתי לתחנת ריכוז החללים.

"אני רופאת שיניים, אני אוספת את כל הנתונים שאני יכולה להפיק מהשיניים. המטרה היא לקבל מידע מהנעדרים, לעשות הצלבה. במהלך ה-20 שנים האחרונות הייתי בלא מעט אירועים שבהם היה צריך לזהות אנשים, מתאונות דרכים, אסון הכרמל, אבל זה לא דומה לשום דבר ממה שהיה עד כה. האירועים שהייתי בהם היו מוגדרים כאירועים סגורים, כלומר אירועים שאנחנו יודעים את מספר הנעדרים ואת מספר הגופות, ואנחנו צריכים לעשות את ההצלבה. אבל פה אנחנו כרגע נמצאים במצב מתקדם יותר, בו אי אפשר להפיק נתונים מטביעות אצבע או מבדיקת DNA. אנחנו עוברים שוב ושוב בכדי למצות את כל האפשרויות.

"אנחנו ממוקדים בלהשיג את המטרה שלשמה באנו, לזהות את האנשים בדיוק וכמה שיותר מהר. אנחנו מתנתקים מהחדשות ומהסיפורים האישיים. אנחנו שמים את זה בצד, כי אנחנו נמצאים פה בשביל מטרה אחת".

לד"ר טל יש מה לומר על הביקורת של המשפחות בנוגע למשך זמן הזיהוי – שבו המשפחות מתקשות לתפקד בגלל המתח הרב. "אין כאן עניין של פייר או לא פייר", הסבירה. "הקושי של המשפחות ברור לחלוטין - אבל חשוב שהעבודה שלנו תהיה מדויקת. איש לא רוצה לגלות בדיעבד שבוצעה טעות בזיהוי חלל. צריכים לאסוף המון נתונים, וקבוצה גדולה מאוד של אנשים עוברת עליהם, ואנחנו מקווים להצלחה".

לגבי היחסים עם הרבנות היא אמרה: "מבחינתם, חוות הדעת שלנו היא הקובעת. הם דואגים לכבוד המת. אנחנו עובדים לפי הפרוטוקול של האינטרפול (הארגון הבינלאומי לשיטור פלילי). יש לנו אמצעים מתקדמים, כולל צילום מהחלל, אבל בסוף אנחנו צריכים לראות בעיניים שלנו שיש התאמה. קיבלתי שיחת עידוד מעמית שלנו באינטרפול, רופא שיניים מארה"ב, שמתעסק ברפואת שיניים פורנזית ושעסק בזיהוי חללים באסון התאומים. אמרתי לו, זה 11 בספטמבר שלנו. והוא אמר לי, 'לא, את טועה, זה יותר גרוע. אצלכם הגופות עברו השחתה מכוונת, אצלנו זה לא היה'".

על השאלה אם יצליחו לזהות את כל החללים אמרה: "נותר לי אך ורק לקוות שזה מה שיקרה, אנחנו נעשה את המקסימום. אף פעם לא היינו בסיטואציה כזאת, אני אופטימית ומלאת תקווה".

תגיות:טבחזיהוי חללים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה