חדשות טובות

אולם השמחות בבני ברק הפך למקלט עבור משפחות חרדיות מהדרום

מפיג'מות, מזרנים ובגדים ועד מקום חלופי לחתונה – אולם השמחות בבני ברק הפך למקלט עבור מאות משפחות ברוכות ילדים שפונו מבתיהן בדרום

מרכז הקליטה בבני ברקמרכז הקליטה בבני ברק
אא

עם תחילת מלחמת חרבות ברזל, כשאזרחים רבים פונו או התפנו מבתיהם, אולם השמחות "כליל שמחות" בבני ברק התמלא מיטות ואירח משפחות חרדיות. תוך זמן קצר, חלל האולם, שבימים טובים רגיל לארח חוגגים רבים באירועים מרגשים בחייהם, הפך למרכז קליטה עבור מאות משפחות חרדיות שפונו מבתיהן והתקבלו בעיר.

בראיון עם חדשות 12, אמר הרב דב בערל'ה רבינוביץ מבני ברק, כי "קיבלנו בסבר פנים יפות מאות משפחות שהגיעו לפה. בלילה הראשון אלה היו כמה משפחות, חלקן אף ישנו במרכז הקליטה באולם השמחות. אבל מהר מאוד זה הפך למאות משפחות שהגיעו עם ילדיהן למרכז הקליטה בגלל החשש לשוב לביתן בדרום, אז התחלנו לפעול לשבץ את המשפחות ללינה ברחבי העיר והאזור לאורך התקופה".

המשפחות המפונות מקבלות באולם האירועים ארוחות חמות, ובמקום מתקיימות פעילויות לילדים ולמבוגרים. בעיר בני ברק מפעילים עבור המפונים תלמוד תורה, בית כנסת וכולל לאברכים.

כבר 30 ימים עברו מאז פרצה המלחמה, ובכל יום מגיעות עוד ועוד משפחות חרדיות להתארח באולם שהפך למקלט עבור המפונים. אחד מהם הוא יעקב (שם בדוי), תושב נתיבות ואב ל-14 ילדים, שעזב את ביתו בשל המצב הבטחוני ומטחי הרקטות שנורו לעבר יישובי הדרום. בראיון הוא מספר על שיחתו עם הרב רבינוביץ, שהקים את מרכז הקליטה: "היינו בחרדה נוראית. פחדנו שבכל רגע מחבלים ייכנסו לנו לתוך החצר, זוכר ששאלתי את הרב "הרב מה אתה יכול להציע לי?' והוא אמר לי ,"תעזבו הכול, קחו את הילדים ותגיעו לבני ברק'. ואני חושב לעצמי, איך נעשה את זה? אנחנו משפחה גדולה, צריכים למצוא הסעה ולדאוג לכל הילדים. כל הדרך בהסעה קראנו פרקי תהילים, בתקווה שהדרך תעבור בשלום. אני זוכר את הרגע שהגענו לבני ברק, הרב רבינוביץ דאג לנו לדירה גדולה בעיר, בתוך זמן הוא דאג להביא לנו לדירה מזרנים, מקרר ובגדים, ממש כמו זוג שהתחתן וצריך את כל הדברים הבסיסיים כדי להתחיל בחיים. בלעדיו לא יודע איך היינו עוברים את הימים האלה".

מרכז הקליטה הוקם לאחר שהרב מנחם כרמל, הבעלים של אולם השמחות, הסכים לנדב את המקום לטובת המיזם למען המפונים, ללא תמורה וללא הגבלת זמן. האירוח בעיר כולל גם סיוע בסידורי לינה בבני ברק וסביבתה עם צאת שמחת תורה, מתנדבים ומתנדבות רבים הגיעו למקום כדי לעזור ולסייע לאחר ששמעו על המיזם. הרב רבינוביץ סיפר כי "מבוקר ועד ערב פועלים פה מסייעים ומסייעות לתושבי הדרום. הם מנהלים פעילויות מגוונות, מעניקים עזרה נפשית, בריאותית, לימודית ואפילו דואגים לבידור לילדים ולהורים בשעות אחר הצהריים והלילה. המטרה של המקום לנסות לתת למשפחות האלה מעין מעטפת וניתוק למצב הלחוץ בחוץ. אפילו את האזעקות לא שומעים פה, למרות שיש פה כמובן מרחבים מוגנים וממ"דים, אבל אנחנו רוצים לסייע ולתת למשפחות מסגרת מחבקת ותומכת. האנשים האלה צריכים מישהו שידאג להם".

עד היום המיזם קלט וסייע ל- 2,800 נפשות מ-460 משפחות ברוכות ילדים. מיכל כהנא, בת 18 מבני ברק, היא אחת המתנדבות במרכז הקליטה. היא הגיעה ביום השני למלחמה ונמצאת במקום כל יום מ-9 בבוקר עד 1 בלילה. "אני מסייעת במציאת שיבוצי לינה למשפחות, ובמקביל הרבה אנשים שמעו את על המיזם ורוצים לתרום ולעזור, אז אני בקשר רציף איתם. הפכנו ברגע לעובדות סוציאליות. אני זוכרת שבאחת האזעקות היו סביבי חלק מהילדים שהגיעו לכאן, כל הילדים רצו רועדים, אז התחלתי לשיר להם ולהרגיע אותם. אמרתי להם:  'תזכרו שבני ברק שומרת עלינו, לעיר הזאת יש את כוח התורה וכוח השבת'".

חיה, אחת מרכזות המתנדבות והפעילות במרכז הקליטה, סיפרה כי  "הגיעו לכאן ילדים בני 14 שמרוב פחד ביקשו לישון עם ההורים, אחרים ביקשו לישון מתחת למיטות של ההורים, דברים שלא היו קורים באופן רגיל. המסגרת הזאת מרפאת אותם. יש אומנים, שיעורים, מופעים - הכול בהתנדבות - וזה מסייע למשפחות להדחיק ולהשאיר מאחוריהן את התקופה הקשה והלא יציבה".

שולה (שם בדוי), תושבת אופקים שפונתה מביתה לאחר שהיא ובני משפחתה היו עדים למחבלי החמאס יורים ברחבי העיר, אמרה כי הם נמצאים בחרדה מאז אותו יום. "היה פחד אמיתי. הילדים היו צמודים אליי בממ"ד, לא הכרתי את עצמי, וברוך השם הגענו לכאן, מיום ליום החלמנו והתרפאנו, וכנראה שמחר סוף-סוף נשוב הביתה לאופקים. אנשי המקום נתנו לנו מענה. המקום הזה הוא מרכז של חסד. דאגו לנו להכול - מפיג'מה שהייתה חסרה לבעלי, ועד לסיוע במקום לקיים בו את החתונה של בתי, שבגלל המצב בוטלה. אנשי המקום עזרו לנו למצוא אולם חלופי בתוך 24 שעות. המקום הזה נותן ביטחון, מי כעמך ישראל".

תגיות:חסדבני ברקמרכז קליטהחרבות ברזל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה