הלכה

קעקוע של מגן דוד – חוסן לאומי או דקירה לנשמה? משהו שצריך לדעת לפני צעד האל-חזור

תופעה: ישראלים רבים פוקדים את מכוני הקעקועים, ומקעקעים על גופם שמות יקירים שנרצחו, או סמלים ברוח המלחמה והאמונה בניצחון עם ישראל. מה התורה אומרת על זה, והאם זה הצעד הנכון לימים אלו?

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

בעקבות האסון הנורא ב-7 באוקטובר ומלחמת 'חרבות ברזל' ישנו טרנד ישראלי לעשות קעקוע של סמלי המלחמה, סמלי יהדות וניצחון, שמות יקירים שנרצחו, דגל ישראל, פסוקי חיזוק מהתנ"ך, ועוד קעקועים שונים שחורטים את הטרגדיה, הזיכרון והאמונה בניצחון עם ישראל.

עומדת מאחורי אקט זה כוונה טהורה וטובה של הנצחת היקירים ושל חיזוק האמונה בנצחיותה של האומה היהודית. השאלה הגדולה היא האם זוהי הדרך הנכונה לעשות נחת רוח לנפטרים, והאם זה מה שבאמת יביא להוספת זכויות רוחניות שיעמדו לזכות ולהגנת עם ישראל בימים הרי גורל אלו?

הדבר היחידי שאנו יכולים לעשות בימים אלו למען שמירה על הלוחמים, השבת החטופים ולשמירה על כלל עם ישראל, הוא להרבות במצוות ומעשים טובים, בתפילות, ובהתחזקות. כל אלו מעוררים רחמי שמים, ומסוגלים לשנות באופן קיצוני לטובה את מצבנו בחזית ובעורף.

וכאן מגיעה הבשורה למתכנני הקעקועים, ומחילה אם הרסנו לכם את התוכניות – קעקוע הוא איסור מפורש מהתורה: "וְשֶׂרֶט לָנֶפֶשׁ לֹא תִתְּנוּ בִּבְשַׂרְכֶם וּכְתֹבֶת קַעֲקַע לֹא תִתְּנוּ בָּכֶם, אֲנִי ה'" (ויקרא יט, כח).

כשעושים משהו שהוא עבירה מהתורה, אפילו אם יש לנו את הכוונות הכי טובות בעולם, זה יוצר השפעה רוחנית שלילית על אותו אדם שביצע את העבירה. בימים קשים אלו כל עם ישראל צריך את הזכויות של כולם. להוסיף בדברים שמנוגדים לתורה זה דבר שיכול רק לפגוע בעם ישראל, ובטח שלא לתרום להגנה ולשמירה שלנו מלמעלה. בנוסף, אם הקעקוע נעשה למטרת הנצחת נפטר, וודאי שדבר זה לא מביא שום נחת לנפטר, שנמצא בעולם האמת, אלא רק מצער אותו כשנוכח לראות שיקיריו עשו דבר שמנוגד לרצון בורא עולם. נפטר שנמצא בעולם האמת חי בעולם שכולו רוחניות ונמדד במושגים של קירבה-ריחוק מבורא עולם. כשעושים מעשה של מצווה או התחזקות רוחנית לעילוי נשמתו, זה מעלה את דרגתו הרוחנית וגורם לו עונג.

כדי לעשות נחת רוח לנפטר או כדי לתרום לחוסן האומה, ישנן דרכים אחרות שיכולות להשיג מטרות אלה בצורה הרבה יותר טובה מאשר קעקוע, כמו: לארגן שיעורי תורה לעילוי נשמת הנפטרים/לזכות הגנת עם ישראל, לומר פרקי תהילים, לקחת התחזקות רוחנית מסוימת (והגדולה בכולן היא שמירת שבת, שמהווה אות ברית בינינו לבין ה'), לארגן פעילות חסד שתועיל ותתרום ועוד.

לקעקע את הגוף שלך זו לא הדרך הנכונה לעשות טוב בעולם, וכמו שכתב רבי יהודה הלוי בספרו 'מלך הכוזרי' – "כוונתך רצויה, אך מעשיך אינם רצויים".

רוצים לשמוע עוד? כנסו לשאלה 'קעקועים – מה הבעיה עם ציורי גוף בלתי מזיקים?', באתר '70 השאלות הקשות ביהדות'

 

תגיות:הלכהקעקועים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה