חדשות בארץ

הכנסת דנה בחוק עונש מוות למחבלים - נציגי משפחות החטופים: "העיתוי מסכן את יקירינו"

הוועדה לביטחון לאומי דנה בהצעות ליישם את חקיקת החוק שעלה בעבר להצבעה ולא קודם. משפחות החטופים: "קיומו בעיתוי הזה מסכן את חיי יקירינו מעבר לסיכון הקיים ממילא וזאת מבלי שהדבר מקדם תכלית ציבורית כלשהי"

תמונות החטופים בכנסת (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)תמונות החטופים בכנסת (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
אא

הוועדה לביטחון לאומי, בראשות חבר הכנסת צביקה פוגל (עוצמה יהודית) דנה היום (שני) בחוק עונש מוות למחבלים. גורמים בקואליציה ציינו הבוקר כי החוק לא נידון בקבינט המדיני-ביטחוני, כפי שסוכם בקואליציה לפני כמה חודשים, עם אישורו בקריאה טרומית. משפחות החטופים התנגדו לעיתוי הדיון, מחשש שתסכן את חיי השבויים, "תסירו את זה מסדר היום אם יש לכם לב" – אמרו לחברי הוועדה.

נציין כי עונש המוות למחבלים מאושר בישראל כבר עשרות שנים. עם זאת, אף על פי שבשמונה מקרים בעבר התביעה הצבאית דרשה עונש מוות, ובית המשפט אישר, בסופו של דבר העונש הומר למאסר עולם. בשנת 1985 סוכם בין שר הביטחון, היועץ המשפטי לממשלה ושר המשפטים, שתינתן לתביעה הצבאית בעניין זה "יד חופשית". גם מאז סיכום זה התביעה הצבאית נמנעת מלדרוש עונשי מוות.

הבוקר כאמור החלה הוועדה לביטחון לאומי לדון בהצעה לקידום החוק מחדש, על פי הצעה של עוצמה יהודית. כמו כן, הוועדה תדון גם בהצעת החוק החדשה של חבר הכנסת עודד פורר (ישראל ביתנו), לפיה בית המשפט יחויב לגזור עונש מוות על מי שגורם, בכוונה או באדישות, למותו של אזרח ישראל מתוך מניע של גזענות או עוינות כלפי ציבור, ומתוך מטרה לפגוע במדינת ישראל ובתקומת העם היהודי.

נציגים ממטה משפחות החטופים הוזמנו לדיון וביקשו בתחילתו שלא לקיים אותו. "קיומו בעיתוי הזה מסכן את חיי יקירינו מעבר לסיכון הקיים ממילא, וזאת מבלי שהדבר מקדם תכלית ציבורית כלשהי. עונש המוות הוא נושא רגיש שצריך להיות נדון תחילה בדיונים סגורים בפורומים מקצועיים. ממילא, הטלת עונש מוות אפשרית גם כיום ואינה מצריכה תיקוני חקיקה. בנסיבות אלה, לדיון היום לא יכולות להיות השלכות מעשיות. לכן ההחלטה לקיימו אינה עניינית. הבאנו את עמדתנו בפני יו"ר הוועדה אך הדבר לא הביא לביטול הדיון" – אמרו נציגי המשפחות.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר למשפחות חטופים בדיון כי "התפיסה שלי היא הפוכה משלכם. אני חושב שדווקא התמרון שאנחנו עושים כרגע מקדם את האפשרות של החזרה של האהובים שלכם". לדבריו, "חמאס לא חיכה לעונש מוות למחבלים - הם הלכו לרצוח, להתעלל, לפגוע בלי עונש מוות למחבלים. הם לא צריכים שום צידוק".

גיל דיקמן, קרוב משפחה של כרמל וירדן גת שחטופות בעזה, פנה לשר לביטחון לאומי ואמר כי "זה לא הזמן עכשיו לקדם את החוק הזה". לדבריו, "אנחנו מנסים בכל השבועות האחרונים להתקיים במלחמה הזו כשיש אנשים שנמצאים ביו חיים לבין מוות. אתם יודעים שאנשים במל"ל אומרים שזה לא הזמן עכשיו. איך אתם יכולים? עכשיו זה הזמן להחזיר את החטופים הביתה. תסירו את הדבר הזה מסדר היום, אם יש לכם לב".

נציגים נוספים של המשפחות אמרו לחברי הוועדה בדיון: ""אתם לא רוצים את הדם שלהם על הידיים שלכם. הצעת החוק הזאת נוגדת באופן מוחלט את שחרור החטופים באופן בריא ושלם. אנחנו מתמודדים עם מפלצות - למה אתם נותנים להם את הכלים?". עוד הוסיפה נציגה נוספת של משפחות החטופים ואמרה כי "הדרך היחידה כרגע להחזיר את הביטחון הלאומי זה להחזיר את החטופים והחטופות, תורידו את ההצעה הזו מהשולחן".

גורמים בקואליציה אמרו היום כי ללא הסכמה של הנהלת הקואליציה החוק לא צפוי להגיע למליאה, והוא עשוי לעורר התנגדויות גם בקרב חברי המחנה הממלכתי, שאחד מהתנאים להצטרפותם לממשלת החירום היה דרישה שתקודם רק חקיקה בהסכמה.

תגיות:כנסתמלחמת חרבות ברזלחטופים בעזה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה