חדשות בארץ

חיילי צה"ל שיפגשו ראשונים את החטופים, הונחו: "לומר להם שהם במקום בטוח"

משרד הרווחה מסר לחיילים, לאנשי השב"כ ולצוותים שיקבלו את החטופים, רשימת הנחיות לקראת המפגש הראשון. דגש על המפגש עם הילדים: "לומר שאתם כאן לדאוג להם ולחבק רק אם הילד מסכים"

מחכים לשובם של החטופים (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)מחכים לשובם של החטופים (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)
אא

משרד הרווחה חילק היום (רביעי) רשימת הנחיות כתובות לחיילי צה"ל, לאנשי השב"כ ולכל הצוותים שעתידיים לפגוש את החטופים שישוחררו, עם דגש על המפגש הראשון עם הילדים.

המסמך נכתב על ידי מכון "חרוב", עבור משרד הרווחה, ובו מתווה היערכות לכלל הגורמים. ראשונים לפגוש את החטופים שחוזרים הביתה יהיו חיילי צה"ל שימתינו במעבר הגבול. הם יוצמדו למשוחררים ויטיסו אותם במסוקים לבתי החולים לצורכי בדיקה רפואית. שם גם ימתינו המשפחות. כל משוחרר יעבור בדיקות רפואיות של כ-12 שעות בסיומן, אם הכל יהיה כשורה, יעשו את דרכם לבית המשפחה. בין לבין יעברו תשאול קצר ועדין שיבוצע על ידי אנשי השב"כ שיבקשו ללמוד בין היתר על מיקום הימצאותם בעזה ולברר דרכם לגבי יתר החטופים. הילדים יתושאלו על ידי חוקרי ילדים.

מרגע כניסת ההפוגה לתוקף, ככל הנראה מחר בשעה 10 בבוקר, החטופים יעברו לאחריות אנשי הצלב האדום ואלו יעבירו אותם לידי חיילי צה"ל.

לפי המסמך, שכאמור הועבר לכל הגורמים, "יש לנסות ככל האפשר לצוות חייל לכל ילד או לכל יחידה משפחתית. במפגש של החייל עם הילד הוא יציג את עצמו באופן הבא: "שלום שמי X, אני חייל בצבא ההגנה לישראל ואני מלווה אותך כדי שתגיע הביתה. אתה נמצא במקום בטוח. אני פה כדי לדאוג לך, אתה בטוח".

עוד נכתב: "השאלות שיש להפנות לילד: "האם קר לך או חם לך?", "האם אתה צמא?". אם החייל מזהה ילד שמתקשה ללכת יש להציע לו: "האם זה בסדר שאני ארים אותך ואעזור לך ללכת? האם אני יכול לתת לך יד?". ניתן להציע מגע כגון מתן יד וחיבוק, אך הכל חייב להיות כהצעה. אין להרים או להחזיק את הילד ללא רשותו. במידה שהמצב מחייב זאת יש, ככל האפשר, לתווך לילד את הפעולה ולומר: "אני הולך להרים אותך כי…", או, "אנחנו נהיה עכשיו בשקט ועוד מעט נוכל לדבר. חשוב לזכור שכל מגע יכול להיתפס כפולשני ועל החייל לאפשר לילד לבחור בו, גם אם מדובר בילד קטן מאוד. כמו כן, גם במידה ומדובר בתינוק שאינו יכול ללכת – יש לשאול אותו או להגיד לו: "בוא, אני אקח אותך על הידיים, בסדר?".

שתי נקודות חשובות שמוזכרות לקראת סוף החלק שעוסק בהנחיות לחיילי צה"ל, מציינות כי הילדים ישאלו שאלות על הוריהם, כשבחלק מהמקרים הם נרצחו בידי חמאס. לחיילים אסור לענות לשאלות אלו, אם הם יודעים את התשובות. יש להשיב על כל שאלה בנוסח כדוגמת "חמוד, אני מצטער, אני לא יודע. התפקיד שלי הוא להביא אותך לישראל למקום בטוח, שם יחכו לך אנשים שאתה מכיר ויענו לך לכל השאלות". נקודה חשוב נוספת היא לפנות לילד בשמו עד כמה שניתן – לפנייה זו יש פוטנציאל לחזק את תחושת המוכרות והביטחון של הילד.

הערב עתיד ראש המוסד, דדי ברנע, שטס לקטאר לחתום על העסקה, לקבל לידיו את הרשימה של עשרת החטופים הראשונים שישוחררו בפעימה הראשונה. עם קבלתה רשימה, כל המשפחות, יקבלו שיחת טלפון ויתבשרו האם בן/בת המשפחה שלהם ברשימה או לא. משפחה שכן ברשימה, יוצמד אליה נציגי המטה של גל הירש, שיאסוף אותם מביתם ויביאו אותם לבית החולים שאליו פונו החטופים.

‏מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב התייחס להיערכות המערכת לקליטת החטופים שישוחררו. שישה בתי חולים בדרום ובמרכז יקבלו את החטופים שישובו לישראל. סימן טוב מסר כי "אם יהיו עניינים רפואיים דחופים, החטוף הרלוונטי יישלח לסורוקה. מקווים שיגיעו כמה שיותר וכמה שיותר מהר ומקווים שמצבם יהיה טוב. נערכים בכל המעטפת הנדרשת. אחד הדגשים החשובים זה סטריליות מוחלטת, הם יגיעו לאזורים סטריליים עם בני משפחה. לא נאפשר לאף אחד להיכנס ללא אישור של המשפחות".

תגיות:מלחמת חרבות ברזלשחרור החטופים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה