חדשות בארץ

"החברים שלך מתים במלחמה": הודעות הפייק שחמאס שולח לטלפונים שלנו

אלפי ישראלים מקבלים החל מהשבוע הודעות ובהם מסרים שקריים של חמאס. מה ניתן לעשות, ומדוע לא צריך להאמין לכל תמונה שאתם רואים ברשת?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אלפי ישראלים מקבלים מתחילת השבוע הודעת סמס שנוקבת בשמם ומספרת, באנגלית, כי ממשלת ישראל משקרת ושהצבא הישראלי מפסיד בעזה. היא מוסיפה כי צה"ל ידע אבידות כבדות שלא מספרים עליהן בכלי התקשורת. "שקר הניצחון שמפיצה הממשלה שלך הוא לא יותר מניסיון להסתיר את אשמת התבוסה. האגדה של הצבא שלך נמחק, החברים שלך מתים בחורי המוות של עזה", נכתב בהודעה, "זמנך עבר, האדמה שלנו תהיה חופשית".

מבירור עולה כי מדובר בהודעת פייק שמפיץ חמאס. מערך הסייבר עדכן כי מדובר בהודעה שאין להתייחס אליה: "בשעות האחרונות התקבלו במערך הסייבר הלאומי ובמשטרת ישראל דיווחים מאזרחים רבים המקבלים הודעות SMS אישיות הכוללות דברי נאצה. מדובר בהודעות כזב (פייק ניוז) שמטרתן לעורר תבהלה בציבור בזמן מלחמה. משטרת ישראל ומערך הסייבר הלאומי פועלים כעת לאיתור מקור ההודעות ולחסימת ההפצה. הציבור מתבקש שלא להשיב להודעות, להתעלם מתוכנן ולחסום את המספר שממנו נשלחו".

פייק נוסף שמופץ ברשת נוגע לחמור המפורסם. לפי שתי תמונות, נראה כי מפגינים פלסטינים ציירו את דגל ישראל על חמור, ולאחר מכן שרפו אותו בעודו בחיים. בתמונה אחת נראה החמור עם הדגל ובשניה שהוא מת. על פי מה שהפיצו הפלסטינים, הפ מצאו דרכים מקוריות לשרוף דגלי ישראל, ושרפו את החמור בעודו בחיים.

בפועל, המציאות שונה ואין קשר בין שתי התמונות. התמונה הראשונה צולמה ב-2011 בגדה המערבית. השניה, שבה נראה החמור מת, צולמה בעזה ב-2014. לפי ה-AP שהתמונה בבעלותם, החמור מת לאחר תקיפה אווירית של ישראל. איש ההסברה יוסף חדאד שיתף את התמונה, אך לאחר בדיקה של פייק ריפורטר הוא מחק את התמונה המזויפת.

תגיות:חמאספייק ניוז

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה