חדשות בארץ

אם לא תהיינה הפתעות: הפוגה ממחר בבוקר. החטופים ישוחררו אחר הצהריים

לאחר שהחמאס העלה דרישות חדשות במהלך הלילה, להן ישראל סירבה, הודיעו הקטארים שהושג הסכם. לשכת ראש הממשלה אישרה שהתקבלה רשימה של מי שעתיד להשתחרר

קיר למען החטופים. ירושלים (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)קיר למען החטופים. ירושלים (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
אא

משרד החוץ הקטארי הודיע הערב (חמישי) כי הושג הסכם בין ישראל לחמאס, הסוגיות שהיו במחלוקת נפתרו, ולפיכך ההפוגה תחל מחר בשעה שבע בבוקר. ראשוני החטופים, בין 10 ל-13, ישוחררו לקראת שעות אחר הצהריים.

החמאס העלה בשעות האחרונות דרישות חדשות: להוריד מההסכם את הדרישה הישראלית לאשר ביקורים של הצלב האדום אצל החטופים שנותרו בעזה; להוסיף התחייבות ישראלית, בערבות בינלאומית, שלא יהיו סיכולים ממוקדים של בכירי חמאס בעזה ובחו"ל; החטופים יועברו לידי המצרים ולא לידי הצלב האדום ומשם לחיילי צה"ל; וישראל תתחייב שלא לפעול ברצועה בשום דרך כולל פעילות שנועדה לאבטח את הכוחות הישראלים. הדרישות נדחו על ידי ישראל, מלבד האפשרות שהחטופים אכן יעברו קודם לידי המצרים. הנושא נתון עדיין במשא ומתן.

לשכת ראש הממשלה אישרה כי ישראל קיבלה רשימת שמות ראשונית: "הגורמים הממונים בודקים את פרטי הרשימה, ועומדים ברגעים אלה בקשר עם כלל המשפחות". הממונה על השבויים והנעדרים תא"ל גל הירש: "נשוחח עם המשפחות שלגבי שחרורן יש לנו מידע, ראשוני או ודאי. הם יעודכנו על ידי קציני הקשר. תהיה פנייה גם למשפחות של ילדים שלא ברשימה ובסופו של דבר לכלל החטופים".

החמאס פרסם הודעה לפיה: "מטוסי האויב יפסיקו לטוס לחלוטין בדרום רצועת עזה ובמשך 6 שעות ביום, מ-10:00 עד 16:00, בעיר עזה ובצפון הרצועה. 3 אסירים פלסטינים, כולל נשים וילדים, ישוחררו על כל אסיר ציוני אחד. בתוך 4 ימים ישוחררו 50 אסירים ציונים, נשים וילדים מתחת לגיל 19. 200 משאיות של ציוד סיוע ורפואה יובאו מדי יום לכל אזורי רצועת עזה. וארבעה משאיות גז בישול".

כזכור, ההסכם לשחרור עשרות חטופים מעזה והעברתם לישראל, תמורת ארבעה ימי הפוגה בלחימה, שהיה אמור להיכנס לתוקף הבוקר בשעה עשר, נדחה. האמריקנים והקטארים ציינו לעומת זאת כי העיכוב נובע מעניין טכני, העוסק במיקום השחרור ובסידורים להעברת החטופים. אלא שמאוחר יותר התברר כי החמאס פשוט לא חתם על ההסכם, לא העביר רשימות של המשתחררים כפי שהתחייב, והעלה כאמור דרישות חדשות.

אתמול בצהריים הודיעו האמריקנים והקטארים כי ההסכם יכנס לתוקפו הבוקר, שהפרטים נסגרו, וכי ההפוגה תחל בשעה עשר. ראש המוסד דדי ברנע טס לקטאר וסיכם את הפרטים סופית. החמאס התחייב כי יעביר את רשימת עשרת החטופים הראשונים שישחרר בפעימה הראשונה, שנקבעה להיום, וכן רשימה של 40 חטופים נוספים שבכוונתו לשחרר בשלוש פעימות נוספות, אחת לכל יום הפוגה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס מסיבת עיתונאים אמש ובישר על ההסכם. אלא שאמש לפני חצות הודיע ראש המל"ל, צחי הנגבי, כי יישום ההסכם נדחה ליום שישי. גורם מדיני ציין כי הקטארים הודיעו סביב השעה 23:00 שחמאס לא חתמו על ההסכם, וישנם דיונים של הרגע האחרון על שמות החטופים הישראלים שישוחררו ותנאי העברתם.

גורמים בישראל ציינו כי הרשימה שסיפק החמאס הינה חלקית. חסרים בה פרטים על חטופים שבכוונתו לשחרר, ובישראל חושדים כי מדובר ברשימה לא נכונה. גורם מדיני ציין בנוסף כי החמאס "משתעשע ונוקט שוב בטרור פסיכולוגי. מנסה להרוויח עוד זמן, רוצה להבטיח לעצמו תנאים שיאפשרו לבכירי הארגון לברוח למקום מסתור אחר". בישראל ציינו בצהרים כי ישנה אופטימיות לגבי כניסת ההסכם לתוקף מחר, והקטארים הוסיפו כי בשעות הקרובות יימסר המועד החדש.

אדריאן ווטסון, דוברת המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, התייחסה לעיכוב ביישום עסקת החטופים: "העסקה סוכמה ונשארת מוסכמת. הצדדים עובדים על פרטים לוגיסטיים סופיים, במיוחד עבור היום הראשון ליישום". בהצהרה לתקשורת אמרה ווטסון כי "השקפתנו היא שאין להשאיר שום דבר ליד המקרה כשבני הערובה ישובו הביתה. המטרה העיקרית שלנו היא להבטיח שהם יובאו הביתה בשלום. זה בדרך, ואנחנו מקווים שהיישום יתחיל ביום שישי בבוקר".

תגיות:מלחמת חרבות ברזלשחרור החטופים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה