חדשות בארץ

המשטרה: "לא נאפשר חגיגות שמחה על שחרור מחבלים"; צה"ל נערך לקבלת החטופים

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, קיים הערכת מצב עם פיקוד שירות בתי הסוהר והמשטרה, לקראת שחרור המחבלים מבתי הכלא. החמאס הודיע כי יעביר את החטופים לידי מצרים, דרך מעבר רפיח. צה"ל השלים את ההיערכות לקבלת החטופים

משטרה במזרח ירושלים. ארכיון (צילום: Chaim Goldberg/Flash90) משטרה במזרח ירושלים. ארכיון (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
אא

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, קיים היום (חמישי) הערכת מצב עם מפכ"ל המשטרה, רב ניצב קובי שבתאי, ונציבת שירות בתי הסוהר, רב גונדר קטי פרי, לקראת שחרורם הצפוי של מחבלים מבתי הכלא, במסגרת העסקה לשחרור חלק מהחטופים.

בן גביר הינחה את פרי "למנוע באופן מוחלט כל ניסיון לגילויי שמחה מצד מחבלים בבתי הכלא, לאחר שחרור חבריהם". כמו כן, מפכ"ל המשטרה הונחה להציב נוכחות משטרתית מוגברת במוקדים אליהם צפויים המחבלים להגיע לאחר שחרורם, ולנקוט ביד קשה נגד כל גילוי של תמיכה בטרור.

"אני מקווה שבעז"ה, כמו שראש הממשלה אמר, המלחמה תימשך ביתר שאת. התקבלה החלטה שמנוגדת לדעתי, אבל משהתקבלה החלטה - אנחנו מחויבים לבצע אותה".

המשטרה תתגבר את כוחותיה במזרח ירושלים, שם מתגוררים 72 מהמחבלים הצפויים להשתחרר בפעימות השונות. הכוחות הונחו לחתור למגע ולהפסיק כל גילוי שעניינו תמיכה במחבלים.

צה"ל ובתי החולים ערוכים לקליטת החטופים שישובו לישראל

צה"ל נערך לקבלת החטופים שישובו מעזה והקים מפקדה מיוחדת שנפרסה בשטח. החמאס הודיע כי יעביר את החטופים למצרים דרך מעבר רפיח, והמצרים יעבירו אותם לידי חיילי צה"ל.

בראשות המפקדה יעמוד ראש היחידה המטכ"לית למאמץ הצבאי-מודיעיני לשחרור החטופים, האלוף במיל' ניצן אלון. אמבולנסים ומסוקים יקלטו את החטופים לבדיקה ראשונית, הצלבת זהות והעברה למתחם נפרד בבית חולים. אלו שיזדקקו לטיפול רפואי חריג ומיידי יעברו לבית החולים סורוקה בבאר שבע. היתר יופנו לאסף הרופא, שיבא ואיכילוב. הילדים יועברו לבית החולים שניידר. במשך 12 שעות החטופים יעברו בדיקות, ואם מצבם יוגדר טוב - הם ישוחררו לבתיהם.

משרד הרווחה חילק אתמול רשימת הנחיות כתובות לחיילי צה"ל, לאנשי השב"כ ולכל הצוותים שעתידיים לפגוש את החטופים שישוחררו, עם דגש על המפגש הראשון עם הילדים.

המסמך נכתב על ידי מכון "חרוב", עבור משרד הרווחה. חייל יוצמד לכל חטוף שחוזר ארצה, הם יוצמדו למשוחררים ויטיסו אותם במסוקים לבתי החולים לצורכי בדיקה רפואית. טרם הוחלט אם החטופים יעברו תשאול על ידי שב"כ. ההערכה היא שהילדים יהיו פטורים מכך.

לפי המסמך, שכאמור הועבר לכל הגורמים, "יש לנסות ככל האפשר לצוות חייל לכל ילד או לכל יחידה משפחתית. במפגש של החייל עם הילד הוא יציג את עצמו באופן הבא: "שלום שמי X, אני חייל בצבא ההגנה לישראל ואני מלווה אותך כדי שתגיע הביתה. אתה נמצא במקום בטוח. אני פה כדי לדאוג לך, אתה בטוח".

עוד נכתב: "השאלות שיש להפנות לילד: "האם קר לך או חם לך?", "האם אתה צמא?". אם החייל מזהה ילד שמתקשה ללכת יש להציע לו: "האם זה בסדר שאני ארים אותך ואעזור לך ללכת? האם אני יכול לתת לך יד?". ניתן להציע מגע כגון מתן יד וחיבוק, אך הכל חייב להיות כהצעה. אין להרים או להחזיק את הילד ללא רשותו. במידה שהמצב מחייב זאת יש, ככל האפשר, לתווך לילד את הפעולה ולומר: "אני הולך להרים אותך כי…", או, "אנחנו נהיה עכשיו בשקט ועוד מעט נוכל לדבר. חשוב לזכור שכל מגע יכול להיתפס כפולשני ועל החייל לאפשר לילד לבחור בו, גם אם מדובר בילד קטן מאוד. כמו כן, גם במידה ומדובר בתינוק שאינו יכול ללכת – יש לשאול אותו או להגיד לו: "בוא, אני אקח אותך על הידיים, בסדר?".

שתי נקודות חשובות שמוזכרות לקראת סוף החלק שעוסק בהנחיות לחיילי צה"ל, מציינות כי הילדים ישאלו שאלות על הוריהם, כשבחלק מהמקרים הם נרצחו בידי חמאס. לחיילים אסור לענות לשאלות אלו, אם הם יודעים את התשובות. יש להשיב על כל שאלה בנוסח כדוגמת "חמוד, אני מצטער, אני לא יודע. התפקיד שלי הוא להביא אותך לישראל למקום בטוח, שם יחכו לך אנשים שאתה מכיר ויענו לך לכל השאלות". נקודה חשוב נוספת היא לפנות לילד בשמו עד כמה שניתן – לפנייה זו יש פוטנציאל לחזק את תחושת המוכרות והביטחון של הילד.

חשש בצה"ל: חמאס יעודד אזרחים לשוב לצפון הרצועה

הכוחות השוהים בתוך עזה, שיאלצו בארבעת הימים הקרובים לנצור את האש ולהימנע מפעילות מבצעית, קיבלו הנחיה להיערך לאפשרות שחמאס ינסה לנצל את המצב. המידע שהתקבל בצה"ל מצביע על כך שחמאס יורה לאזרחים לשוב מדרום הרצועה לצפונה כדי לבחון את תגובת ישראל.

הכוחות לא יאפשרו זאת, ויקימו מחסומים בפרוזדור נצרים, מדרום לעיר עזה. הלוחמים צוידו באמצעים לפיזור הפגנות. אש חיה תיפתח רק בתגובה לירי על הלוחמים. על פי ההסכם, צה"ל יהיה רשאי לבצע טיסות בצפון הרצועה להוציא שש שעות מעשר עד ארבע. החמאס דרש שצה"ל לא יטוס גם בדרום הרצועה. ישראל לא השיבה לדרישה.

תגיות:עזהחמאסמלחמת חרבות ברזלשחרור חטופים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה