הלימוד היומי
הלימוד היומי: בירך על מאכל והתחרט - מה יעשה, ואיך נראה שהכל לטובה? (יום שלישי, ט"ו בכסלו)
גם בלוח זמנים עמוס, הקדישו דקות ללימוד יומי ושתפו את הידע עם הקרובים
- הידברות
- פורסם ט"ו כסלו התשפ"ד
הציטוט היומי
"במה שהשכל מבין אין שייך אמונה,
ועיקר אמונה היא רק במקום שהשכל נפסק ואינו מבין הדבר בשכלו, שם צריכין אמונה".
(ליקוטי מוהר"ן תנינא, תורה ח').
2 הלכות ביום מתוך 'בהלכה ובאגדה', עפ"י פסקי מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל
מהו 'שומע כעונה'?
חז"ל לימדונו מושג שנקרא שמו: "שומע כעונה" כאומר", דהיינו שהשומע מחברו, נחשב כאילו הוא בעצמו אמר את מה ששמע. כמו שבכל בית בישראל בליל שבת, עומדים כל בני הבית על יד שלחן שבת, ושומעים את הקידוש מפי בעל הבית, ונחשב לכל אחד ואחד כאילו הוא בעצמו אמר את נוסח הקידוש. וצריך שיתכוון המקדש להוציא ידי חובה את השומעים, וגם השומעים יתכוונו לצאת ידי חובתם.
מי שמסופק אם חייב לברך איזו ברכה או לא, כגון שאינו זוכר אם כבר בירך על המאכל או המשקה, רשאי לשמוע את הברכה מפי חברו שהוא חייב בוודאי באותה ברכה, ולצאת ממנו ידי חובה.
בירך על מאכל והתחרט – מה יעשה?
השומע ברכה מחברו על מאכל או משקה, והתכוון המברך להוציאו ידי חובה, וגם השומע התכוון לצאת ידי חובתו, וענה אמן אחר הברכה, ופתאום מתחרט השומע ולא רוצה לאכול או לשתות, אינו רשאי לעשות כן, ועליו לטעום אפילו מעט, כדי שתחול הברכה, ולא תהיה ברכתו לבטלה.
וכמו כן, אינו רשאי לחזור בו ולהחליט שרוצה לברך בעצמו, שכיוון שהשומע דינו כאילו מברך בעצמו, וגם הוא ענה אמן, הרי הוא כאילו הוציא את הברכה מפיו ממש, ואם יברך אחר זה, הרי זו ברכה לבטלה. אבל אם מכל סיבה שהיא לא ענה אמן אחר המברך, רשאי לחזור בו שלא לאכול או להחליט לברך בעצמו.
חיזוק לנשמה
הרב זמיר כהן - עוד תראה שהכל לטובה. צפו