חדשות בארץ

סיפורו של מח"ט הדרומית: נשק לבנו בן השש ויצא לקרב, ממנו לא חזר

אתמול התיר צה"ל לפרסום כי מפקד החטיבה הדרומית, אל"מ אסף חממי, נהרג בקרב מול מחבלים בשבת שמחת תורה. גופתו נחטפה לעזה. פקודיו: "בעבר שמענו אותו מבקש מחייליו, שאם יפצע אנושות בקרב, יהרגו אותו כדי שחמאס לא ייקחו אותו חי"

אל"מ אסף חממי הי"ד (צילום: דובר צה"ל)אל"מ אסף חממי הי"ד (צילום: דובר צה"ל)
אא

אלוף משנה אסף חממי הי"ד, מפקד החטיבה הדרומית באוגדת עזה, נפל בקרב עם מחבלים בקיבוץ נירים בשביעי לאוקטובר. גופתו נחטפה לעזה, אולם הרבנות הצבאית התירה למשפחה לקיים היום (ראשון) טקס קבורה בבית העלמין הצבאי בקרית שאול. חממי הי"ד, תושב קריית אונו, הותיר אחריו את רעייתו ספיר ואת שלושת ילדיו, ארבל, אלון ואלה. אתמול, יום פרסום דבר נפילתו, היה אמור לחגוג יום הולדת 41.

בבית העלמין בקריית שאול, שם ייקבר, טמונים דודו, איתן חממי הי"ד, שנפל במהלך תרגיל צבאי, ואחיה של סבתו, יאיר צבארי הי"ד, שנפל במהלך שירותו. שושנה חממי, סבתו של אסף הי"ד, איבדה אח, בן וכעת את נכדה.

במשך חודשיים של לחימה נמנע צה"ל מלפרסם את דבר נפילתו בקרב, והמתין לאימות מידע נוסף. בסופו של דבר, בתום סיום בדיקת ממצאים בזירת הקרב, אישרו אנשי הרבנות הצבאית את דבר מותו, יחד עם שניים מחייליו, סמל-ראשון תומר יעקב אחימס הי"ד (20) מלהבים, שהיה קשר מפקד החטיבה, וסמל קיריל ברודסקי הי"ד (19), מרמת גן, שגופותיהם מוחזקות גם כן בעזה.

אל"מ חממי שהה באותו בוקר של שמחת תורה במפקדת החטיבה ברעים, ובנו בן השש היה עימו. כשהחלו האזעקות הוא נשק לבנו, מסר אותו לקצינה בחפ"ק ויצא אל השטח. בקשר הוא הכריז לחייליו: "כאן קודקוד, מכריז מלחמה". השלושה נסעו לכוון קיבוץ נירים, ונתקלו במחבלים שנכנסו לקיבוץ. הם ניהלו קרב, הצליחו לחסל מספר מחבלים עד שחממי נפגע אנושות. חייליו הכניסו אותו למיגונית, הודיעו בקשר על היפגעות המפקד, ביצעו פעולה ראשונה של ניסיון לייצב את מצבו, וביקשו סיוע. במקביל הם ניהלו קרב עד שנהרגו בעצמם.

חממי גדל בראש העין ולמד בתיכון בגין בעיר. התגייס בשנת 2001, שובץ בחטיבת גבעתי והתקבל לפלס"ר גבעתי. עבר מסלול הכשרה כלוחם, קורס מ"כים חי"ר וקורס קציני חי"ר. בסיום הקורס שב לפלס"ר ומונה למפקד צוות. בהמשך שימש מפקד פלוגת ההכשרות בגדס"ר גבעתי ומפקד הפלוגה המסייעת בגדוד רותם. באפריל 2010 קיבל את אות מצטיין הרמטכ"ל, גבי אשכנזי.

בהמשך שירת בתפקידי פיקוד ביחידת מגלן. בשנת 2012 מונה למפקד יחידת רימון, ושירת בתפקיד עד 2013. לאחר מכן מונה לסגן מפקד גדוד שקד. בשנת 2015 הועלה לדרגת סא"ל ומונה לסגן מפקד החטיבה הצפונית באוגדת עזה, ושימש בתפקיד עד שנת 2016. ב-30 בספטמבר 2016 מונה למפקד גדוד צבר, תפקיד בו שירת עד אוגוסט 2018. הקים את בא"ח עוז ופיקד עליו בשנים 2018–2020. ביולי 2020 הועלה לדרגת אל"ם ומונה למפקד חטיבת הנגב, ושירת בתפקיד עד 9 במאי 2022, אז מונה למפקד החטיבה הדרומית באוגדת עזה. בסיום התפקיד עתיד היה לצאת לשנת לימודים ולאחר מכן היה עתיד לקבל מינוי למפקד חטיבת גבעתי או חטיבת הקומנדו.

סגן-אלוף (במיל') גלעד בלנק, מנהל הלחימה של החטיבה הדרומית וחבר קרוב של חממי, סיפר: "אסף מאוד ערכי וצנוע, כשצריך הוא קיבל החלטות אמיצות וקשות, הצליח לראות כל אחד ואחת מפקודיו וזה לא משנה מי הוא היה ומה דרגתו. זה חלום של כל מפקד בצה"ל. אין מפקדים כאלו, אמרתי את זה עוד בחייו. ב-7 באוקטובר ידענו שהוא נעדר. זה קשה לאבד חבר ומפקד, מאוד. הרוח של חממי הייתה פה כל הלחימה".

סרן (במיל') הילה שיש, קמב"צית מילואים בחטיבה הדרומית שעליה פיקד אל"מ חממי, אמרה ל-YNET: "יש שני דברים בולטים אצל חממי - איש נעים עם עיניים מאירות, ממש כזה שמאיר את החדר להבדיל ממפקדים שנרתעים מהם כשהם נכנסים והוא היחיד בצה"ל שכל הפקודים שלו מאוד אהבו אותו. הוא ידע לגשת אליהם, להעביר את הכול בצורה חיובית ומקצוען ברמות מטורפות. הוא לא הסתפק בשום דבר שהוא לא מושלם, אני זוכרת שפעם היה גדוד שהיה צריך למפות את הצירים בגזרה אם הם חשופים לירי נ"ט והוא יחד עם המג"ד עצר את הג'יפ שלו בכל מטר, עלה על הגג ואמר 'אם אני רואה את עזה הם רואים אותי', וככה הוא מיפה את כל הגזרה. הוא הכיר את כל החיילים בשם, כולל מילואימניקים שהוא פגש פעם בתרגיל. קשה מאוד לקבל את הבשורה הקשה הזאת".

 פקודיו הוסיפו כי מפקד החטיבה הכיר כל נקודה בגזרה. הוא היה ידוע בכך ששום פרט לא נעלם מעיניו וגם כמפקד קפדן עם חייליו בכוננות: בכל בוקר ולפנות בוקר הוא היה דורש מהם לערוך מסדר "כוננות עם שחר". מפקד יחידת הסיור הבדואי, סא"ל גיא מדר, שנפצע במלחמה, סיפר שחממי הזהיר מפשיטות של חמאס: "הוא שיגע אותנו כאילו כל רגע חמאס מתכנן לחדור לעוטף עזה".

גורמים בצה"ל סיפרו כי המחבלים שתקפו את יישובי העוטף היו מצוידים בתמונות של מפקדים בכירים בצה"ל, אצל אחד מהם אכן נתפסה תמונתו של חממי הי"ד. רס"ן (מיל') אלי זילברמן, שהיה מ"פ אצלו בגדוד צבר סיפר כי חממי השאיר תמיד הנחיה למקרה שיפצע בקרב: "לא לתת לחמאס לתפוס אותו חי, ואם חלילה ייפצע ויילקח לשבי - הוא פוקד עליהם להרוג אותו כדי שלא ייפול חי".

היום תערך הלווייתו של אל"מ חממי. בני משפחתו כתבו בהודעת אבל שפרסמו: "בצער רב אנו מודיעים על נפילתו של יקירינו, שלחם בעוז ובגבורה מתוך אהבת המולדת ונפל בקרב על הגנת תושבי עוטף עזה ומדינת ישראל".

תגיות:חללי צה"למלחמת חרבות ברזלאל"מ אסף חממי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה