חדשות בארץ

נתוני מבחן פיזה: התלמידות החרדיות מצטיינות במתמטיקה ובקריאה

לפי המבחן שבוחן את הפערים במערכת החינוך, השכבות החלשות נפגעו, אך הבנות החרדיות הפתיעו לטובה מאז הקורונה

(צילום אילוסטרציה: קובי גדעון / פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: קובי גדעון / פלאש 90)
אא

נתוני מבחן פיזה 2022 חושפים, כי הפערים במערכת החינוך הישראלית הם מהגבוהים בעולם. לפי המבחנים שנערכו, הישגי הבנות בחינוך הממלכתי-דתי ירדו, אך מתברר כי התלמידות החרדיות מצטיינות, בעיקר במתמטיקה ובקריאה.

את התוצאות פרסמה הרשות הארצית למדידה ולהערכה בחינוך (ראמ"ה), דרך המבחן שנערך בשנה שעברה לאחר שנדחה משנת 2021 בגלל הקורונה. הנתונים מספקים את תמונת המצב של מערכת החינוך מאז הקורונה ועד היום.

המבחן עצמו, שנערך לתלמידים מכל השכבות והמגזרים, בוחן את רמת האוריינות של תלמידים בני 15 במדינות השונות. הוא נערך על ידי ארגון OECD מדי 3 שנים. במחקר פיזה 2022 השתתפו כ-625 אלף תלמידים מ-81 מדינות. בישראל השתתפו במחקר כ-6,250 תלמידים מ-193 בתי ספר.

הנתונים מציגים שלושה ממצאים מרכזיים: יציבות בהישגי תלמידי ישראל לעומת ירידות בהישגים במדינות המשתתפות, שמוכיח כי חל שיפור במיקום היחסי של המדינה. הממצא השני מראה ירידה בהישגי הבנות בחינוך הממלכתי-דתי, לצד נתון מפתיע: תלמידות במגזר החרדי הפכו למצטיינות, בעיקר במתמטיקה ובקריאה. לפי הממצא השלישי, הפערים בין דוברי העברית לדוברי הערבית עדיין גבוהים מאוד, במיוחד בקריאה. דוברי העברית נחלשו בתחום המתמטיקה ודוברי הערבית התחזקו במדעים.

מה שעולה בבירור מהמבחן הוא הפערים על רקע החברתי-כלכלי-תרבותי. בכל שלושת התחומים - מתמטיקה, מדעים וקריאה - חלה עלייה בהישגי התלמידים מרקע מבוסס, אבל נרשמה ירידה אצל תלמידים שמגיעים מבתים בעלי יכולות חלשות.

בתחומי המדעים והקריאה, תלמידים מרקע סוציו-אקונומי בינוני או נמוך שמרו על יציבות בהשוואה ל-2018.

מצד אחד, תוצאת המבחן ממקמות את ישראל במקום לא מחמיא במדד אי השוויון, אבל מצד שני

המצב לא כל כך גרוע ביחס לעולם. עוד נקבע, כי הבנות החרדיות מובילות את הישגי הבנות בישראל במתמטיקה ובקריאה: במתמטיקה - הישגיהן דומים לרמת הבנות הלומדות בחינוך הממלכתי, ובקריאה - הישגיהן גבוהים בהרבה. במדעים - הישגי הבנות החרדיות גבוהים גם כן מאשר במגזר הממלכתי-דתי.

תגיות:לימודיםחרדיותהצטיינות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה