הלכה

האם מותר לטפל בשיטת "מח אחד"? האם מותר לצלם בכותל? והאם מותר להתגלח לפני תפילת שחרית?

מקבץ הלכות מעניינות ולא ידועות #56, מתוך סדרת הספרים "מעבר למפורסם"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מה מברכים על מיץ שנשאר בסוף אכילת סלט?

אם הוא מועט – אין לברך עליו, משום שהוא טפל לסלט. אך אם הוא מרובה באופן שהיה האדם אוכלו גם בלי שאכל סלט קודם לכן – יש לברך עליו.

אם העיקר במיץ הוא שמן זית - יברך "העץ", אם הלימון עיקר - יברך "שהכל", ואם המיץ שהופרש מהירקות עיקר – לא יברך (הליכות ברכות עמודים כ"א – כ"ב).

 

האם יש בעיה הלכתית בטיפול בשיטת "מח אחד"?

אין בעיה בכך, ובלבד שלא יזכירו מילים ומושגים זרים שמקורם בעבודות זרות של הודו ("מקור נאמן" של הרב הגאון רבי מאיר מאזוז שליט"א ראש ישיבת 'כסא רחמים' חלק א' סימן תתק"כ).

 

האם מותר לבוא אל הכותל לשם צילום?

אסור לבוא לכותל רק לשם צילום או טיול (חזון עובדיה ארבע תעניות עמוד תמ"ה).

 

האם מותר בשבת לחבוש כובע קסקט על הראש?

אם יש ב"מצחיה" שבכובע הקסקט כ-10 סנטימטר – הדבר אסור, משום שיש בכך איסור אוהל (שו"ת "ברכת יהודה" של הרב הגאון רבי יהודה ברכה שליט"א, ראש כולל "יחוה דעת", חלק שני אורח חיים סימן כ"ה).

 

האם מותר לכהן שהרג נפש לישא כפיו בברכת כהנים?

למנהג הספרדים יש להחמיר שלא ישא כפיו, אפילו אם הרג בשוגג, ואפילו אם לאחר מכן עשה תשובה. ואפילו אם כבר עלה כבר לדוכן – ירד ולא ישא כפיו.

ואם ספק הרג נפש, כגון שפצע אותו בתאונת דרכים ולא מת מיד אלא לאחר זמן, והיו לו מחלות נוספות שאולי מת מֵחֲמָתָן – אם עשה תשובה רשאי לשאת כפיו (הלכה ברורה חלק שישי עמודים תס"ג - תס"ו).

 

אדם שהוצרך באמצע הסעודה להתפנות, ולאחר מכן ברצונו להמשיך ולאכול פת - האם עליו ליטול ידיו ולברך שוב?

עליו לחזור וליטול ידיו, ואם נגע בשתי ידיו במקומות המכוסים שבגופו – עליו לחזור וליטול ידיו וגם לברך על נטילת ידיים (הלכה ברורה חלק תשיעי עמוד ט"ז).

 

האם יש לומר בסוף "שלום עליכם" את הבית של "בצאתכם לשלום"?

הרב עובדיה נהג שלא לומר "צאתכם לשלום" בסוף "שלום עליכם", מפני שזה לא ראוי לומר למלאכים שיצאו מביתו (אורחות מרן חלק שלישי עמוד ס"ו).

 

לאישה נולד לה בן בהפריה חוץ גופית (בה הביצית נלקחה מגויה בחוץ לארץ, והושתלה אצלה אחרי ההפריה), ונולד לה בן. כעת, לאחר שנים רבות, יש ויכוח בין אח של האישה ובין בנה מי נחשב ליורש שלה - אחיה טוען שהוא אחיה הביולוגי, ובנה אינה מתייחס אליה, כיוון שנולד מביצית של גויה. הבן טוען שהוא בנה לכל דבר, כיוון שהוא נולד ממנה. מה דעת ההלכה במקרה שכזה?

כיוון שיש מחלוקת מי נחשבת לאמא במקרה שכזה, והאם בן זה חייב גיור, לכן הירושה היא בחזקת האח.

לכן אם ברצון האישה למנוע מחלוקות לאחר מותה יש לה לעשות צוואה, ואם רוצה לתת את נכסיה לִבְנָה תָקְנֶה לו בצוואתה במתנה את כל מה שרוצה, ותדקדק שהמתנה תחול שעה אחת קודם מיתתה כדי שתהיה "מתנה מחיים" (שו"ת "והיה העולם" של הרב הגאון רבי ברוך שרגא שליט"א חלק אבן העזר סימן ד').

 

האם יש בעיה לנגן את שם ה' בתפילת "ושמרו בני ישראל..."?

מותר לנגן את שם ה' בתפילה, בתנאי שהטעם יהיה באות נ' (מלרע), ולא כמו שמטעימים רבים את האות ד' ("עשה אֲדֹ-נָי") (שו"ת יחוה דעת חלק שני סימן ה').

 

האם מותר לגלח את הזקן לפני תפילת שחרית?

מי שרגיל להתגלח בכל יום, ואם לא יתגלח הדבר יפריע לו להתרכז ולכוון בתפילה – מותר לו לגלח את זקנו לפני תפילת שחרית (ילקוט יוסף הלכות תפילה כרך א' עמודים ק' – ק"א בהערות).

לרכישת ספרי "מעבר למפורסם בהלכה ובאגדה" מאת הרב יעקב מעברי בהידברות שופס, לחצו כאן.

תגיות:הלכותהכותל המערבי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה