כתבות מגזין

מי עומד מאחורי "מדבקות השבת" שעל כבישי ישראל? ראיון מפתיע

הרב אורי מנשה ביקש לחזק את שמירת השבת, אך לא שיער שהמדבקות שידפיס יופצו בכל רחבי הארץ ויופיעו על רכבים פרטיים וגם על משאיות. כיום, כשהוא מציין עשור ליוזמה הייחודית, הוא חושף סיפורים מרגשים

אא

מי שמרבה לנסוע בכבישי הארץ בוודאי שם לב לכך שבתקופה האחרונה יש יותר ויותר רכבים שעל שמשת החלון האחורי שלהם נראות מדבקות ענק ועליהן מופיע הכיתוב: "ושמרו בני את השבת, השבת היא הלב של העם היהודי". ולא רק רכבים פרטיים נושאים עליהם את הכיתוב, אלא גם משאיות וכלי רכב מסחריים, מה שהפך ממש לתופעה.

מי שעומד מאחורי היוזמה הזו, כפי שמסתבר, הוא אדם אחד ויחיד בשם הרב אורי מנשה. הוא אברך כולל בשכונת נווה יהושע ברמת גן, משמש כרב בית כנסת, ובזמנו הפנוי עוסק רבות בפעולות של קירוב לבבות. המדבקות הן רק חלק מעבודתו הברוכה.

"לחזק את השבת"

הרב מנשה גדל במשפחה שאינה שומרת מצוות. "כילד לא ידעתי מה זה שמירת שבת וגם לא הקפדנו על שמירת החגים או מצוות אחרות", הוא מציין. "באותם ימים הדבר היחיד שעניין אותי היה כדורגל, אבל ככל שחלפו השנים התחלתי לבקר בשיעורי תורה שנמסרו במתנ"ס השכונתי, ומשיעור לשיעור הרגשתי שהלב שלי מתקרב ונמשך אל הדת. בשלב הבא עברתי ללמוד בישיבה במשך חמש שנים, שלאחריהן התחתנתי וזכיתי להקים בית כשר ולהביא לעולם שבעה ילדים.

"תמיד הייתה לי שאיפה להגדיל את כבוד השם בעולם, ולעזור לאנשים רחוקים להתקרב", הוא מציין, "כבר שנים שאני עוסק לשם כך בפעילות עם בני נוער ובארגון הרצאות וכנסים שונים, פתחתי גם כולל בו לומדים 18 אברכים, ובעיקר אני משקיע את זמני בשבתות, כשאני מארגן סעודה שלישית לעשרות בחורים מהאזור, וגם מארח את חלקם בביתי לסעודות השבת האחרות. אני מרגיש שזה עבורי זכות וגם חובה – לקרב את עם ישראל".

הרצון לחזק את נושא שמירת השבת בכל רחבי הארץ צץ אצלו לפני קצת יותר מעשר שנים. "באותם ימים התרבו מאוד חילולי השבת בארץ, וגם הועלה שוב ושוב לדיון נושא התחבורה הציבורית בשבת. באופן אישי הדבר הכאיב לי מאוד. מהיכרותי עם אנשים רבים שלא שמרו שבת, ידעתי שלעתים קרובות זה לא מגיע מתוך רצון להתריס או לכפור, אלא מחוסר ידע כפשוטו. אנשים לא מודעים לקדושתה של השבת, מעולם לא היה מי שסיפר להם על הייחודיות שלה, ועל הזכות הגדולה של אלו שזוכים לשמור עליה. הרגשתי שבמקום לריב ולצעוק, עדיף לחשוב על משהו חיובי שיוכל לתת כוח לכולנו לשמור שבת".

כך החל להתגלגל רעיון הסטיקרים והמדבקות. "התחלתי עם כמות לא גדולה של מדבקות", הוא מציין, "לקחתי אותן איתי לכל מקום וחילקתי לכל מי שהתעניין. גם עליתי לשידורים ברדיו וסיפרתי על היוזמה, וכך קרה שיותר ויותר אנשים שמעו עליה. באותם ימים גם הקמתי את ארגון 'מאירים את השבת', שמעודד שמירת שבת במגוון דרכים נוספות, וכך הפעילות הלכה וגדלה".

את הרעיון להתאים את המדבקה למשאיות הוא קיבל אחרי תקופה ארוכה שבה הצמידו אותה רק לרכבים פרטיים. "מישהו סיפר לי על כך שיש נהגי משאית שממש מקדשים שם שמיים כשמקפידים שלא לבצע שום עבודה בשבת, והוא המליץ לי להכין מדבקות ייעודיות עבורם. כך אכן עשינו, הבאנו בעל מקצוע דרך בית דפוס מיוחד, והוא ייצר לנו מדבקות ענק שמתאימות לכל המשאיות הגדולות. הן נוסעות בחוצות הארץ והכיתוב נראה למרחקים".

הרב מנשה מדגיש כי הוא רואה בכך שתי מטרות חשובות מאוד: "ראשית, אנשים מפנימים את המסר של המילים – 'השבת היא הלב של העם היהודי', ובנוסף, זו גם דרך מחאה על כך שכבודה של השבת לפעמים נרמס. אני לא אדם שמנסה להוכיח אחרים או להפגין נגדם חלילה, אבל כאן מדובר במחאה שקטה, שמביעה את הכאב של השבת וממריצה לשמור אותה".

 

התקרבות סוחפת

לדבריו של הרב מנשה, מאז שפרצה המלחמה לפני כחודשיים הוא חש בהתעוררות עצומה בעם ישראל. "מספר הפניות שמגיעות אליי לצורך קבלת הסטיקרים גדל לאין ערוך", הוא מציין, "אנשים שפונים אליי לא מסתפקים בבקשה לקבלת המדבקה, אלא לעתים קרובות גם מבקשים להתעניין יותר, לשמוע איך שומרים את השבת ומה מוטל עליהם לעשות. יש כאלו שבאים אליי הביתה ואני נדהם לראות אנשים שנראים רחוקים מאוד משמירת מצוות. חלקם מספרים לי שהם מעולם לא שמרו שבת, אבל כעת רוצים להתחיל בכך, ומרגישים שהצמדת המדבקה לרכב תסייע להם, כי תמריץ אותם לעשות זאת.

"לפעמים אני עומד נפעם מהסיפורים שמושמעים באוזניי – אנשים שמחליטים לעשות זאת כדי להגן על החיילים שלנו בצבא, כאלו שקיבלו על עצמם שמירת שבת בעקבות כך שהם עצמם ניצלו מהטבח, וכן אנשים שפשוט מרגישים התעוררות חזקה בעקבות כל המצב. אני נמצא כאן בשביל כולם, וכשאני בעצמי נוסע בכבישי הארץ ונתקל ברכבים עם המדבקה שלנו, אני מבין עד כמה שהיוזמה הזו תופסת תאוצה. זוהי תחושת הסיפוק הגדולה ביותר שיכולה להיות".

לקבלת מדבקות ושלטים, התקשרו 052-2891779

תגיות:שבתחרבות ברזל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה