כתבות מגזין

בטי להט: "יחיא סינוואר הוא מגלומן שצוחק על כולנו"

היא האישה הראשונה שהגיעה לתפקידים הבכירים ביותר בשב"ס, וגם זו שכנראה הכירה הכי מקרוב את יחיא סינוואר, כמי שחקרה אותו וניהלה את בית הכלא בו היה כלוא. היא לא פמיניסטית, לא מעודדת גיוס בנות, ובחיים לא תיכנס לפוליטיקה. תת גונדר בדימוס בטי להט, לשעבר ראש מערך המודיעין של שב"ס, בריאיון מפתיע

יחיא סינוואר (צילום: Attia Muhammed/Flash90)יחיא סינוואר (צילום: Attia Muhammed/Flash90)
אא

בטי להט פרשה משירות בתי הסוהר כבר לפני 12 שנה, אבל עד היום זכורה כמי שעשתה היסטוריה, כשמונתה לתפקידים הבכירים ביותר בארגון כאישה. בין היתר, היא הגיעה לדרגת תת גונדר והייתה ראש מערך המודיעין של שב"ס. לפני כן, ניהלה להט בתי כלא שונים, בהם נווה תרצה, בו פגשה מקרוב נשים מחבלות. בהמשך ניהלה את בית הכלא בו היה כלוא יחיא סינוואר, כיום מנהיג חמאס ברצועת עזה. משכך, היא נחשבת כיום לאישה שהכירה הכי מקרוב את דמותו של המרצח הנתעב, שאחראי למתקפה הנוראית של ארגון הטרור על יישובי הדרום.

"הוא הפכפך כמו חתול", מתארת להט. "הוא מכיר אותנו, את הרגישויות שלנו, את התקשורת הישראלית ואת המנטליות, על כל החולשות שלנו. אם הוא יישאר בחיים – הוא ישחק בנו שנים עם החטופים שיישארו אצלו. הוא אדם מסוכן שתמיד הכין את עצמו להנהגה. גם בתוך בית הכלא הוא דאג להוציא להורג אנשים שנחשדו בעיניו כמשתפי פעולה עם ישראל. אני מקווה שהפעם זה יהיה משהו מוחץ, שאף אחד ממחבלי החמאס לא יישאר בחיים. חשוב מאוד לייצר הרתעה משמעותית.

"יחד עם זאת, חשוב לדעת שיש אנשים לא פחות גרועים מיחיא סינוואר. זה לא שאנחנו נחסל אותו ונגמרה המלחמה איתם. צריך להבין את זה, יש אנשים נוספים כאלה, כמו עבדאללה ברגותי שיושב על 50 מאסרי עולם. סינוואר הוא פשוט טיפוס מגלומן, ועובדה שהוא ממשיך ולא נכנע. כשהיה אסיר בכלא, הוא בעצמו קבע את רשימת האסירים שישוחררו בעסקת שליט, יחד עם אחיו מוחמד שהיה שותף לחטיפה של גלעד שליט.

"יש בחמאס כאלה שלא מסכימים איתו ועם דרכו, אבל כולם מסכימים ושמחים עם מה שהוא עשה בשביעי באוקטובר, גם מי שמשקר ומשחק אותה שהוא מצטער על זה ומגנה את זה. כולם שקרנים".

לדברי להט, אחד האבסורדים הגדולים שלנו כמדינה היא לא רק העובדה שאנחנו מרחמים על המחבלים, אלא גם התנאים שבהם הם כלואים: "הם צוחקים עלינו, ואנחנו מטפחים אותם. הם מקבלים תנאים ממש של בית מלון, כולל לימודים ואפשרות לקנות בקנטינות. פוליטיקאים כל הזמן נלחמים על הזכויות שלהם, והם כל הזמן מגישים עתירות לבג"ץ לקבל בתי כלא משודרגים".

האם את בעד עונש מוות למחבלים?

"חד משמעית. אחרת אנחנו רואים את המעגלים החוזרים האלה, של חטיפת חייל או חטיפות אזרחים, כניסיון משמעותי מצידם לסחוט אותנו ולשחרר מחבלים כלואים. גם יחיא סינוואר בעצמו, דקה לפני ששוחרר, הבטיח לכל החברים המחבלים שכלואים שם שעוד ידאג לשחרר אותם, וזה מטריד. מדובר באסירים מסוכנים, ואני מקווה מאוד שזה לא יקרה. הרבה מהם שפוטים לעשרות מאסרי עולם על פיגועים שהם הוציאו. הוא בעצמו לא פעם אמר וכתב שבהזדמנות הראשונה הוא יאכל ליהודים את הכבד, וככה הוא בערך עשה ביום הטבח.

"כמנהלת הכלא שלו ניסיתי פעמים רבות להתעמת איתו מילולית, כי הוא סירב לדבר עם סגל ישראלי בכלא. איימתי עליו שאם הוא לא יגיע לדבר איתי, אני אגרום לו לבוא גם בלי שהוא רוצה. הייתי חוקרת אותו, ומבינה דרכו המון".

לא היה לך פחד להיות בתפקיד כזה מול מחבלים?

"בעלי תמיד אומר לי שזו הבעיה שלי, שאין לי פחד", היא צוחקת. "אני לא מפחדת משום דבר, ומאף אחד, עכשיו אולי קצת יותר".

בחייה האישיים, להט היא אם לארבעה, בת להורים שעלו מאפגניסטן בשנות ה-50, שנולדה וגדלה בפתח תקווה. היא אמנם שירתה בעמדות מפתח בכירות מאוד בשב"ס, כאמור, ובתפקידים שלרוב מאוישים על ידי גברים, והייתה גם לאישה הראשונה שניהלה בית כלא לגברים – אבל אל תטעו בה, היא ממש לא פמיניסטית.

"עבדתי עם נוער מחבלים, עם נשים מחבלות, עם נוער פלילי ואסירים פליליים בבתי הכלא הכי מסוכנים, ניהלתי המון בתי כלא, והייתי האישה ראשונה שניהלה כלא גברים. נאבקתי על זה כי מיציתי ניהול בתי כלא של נשים, ניהלתי לפני כן גם את נווה תרצה. אבל אני לא פמיניסטית, ממש לא", היא מדגישה. "אני גם לא חושבת שאישה צריכה להיות בטנקים ולהילחם, זה ממש לא מתאים לה. בעיניי זה בעייתי לבוא מראש עם האג'נדה הזו של פמיניזם. אני חושבת שצריך לפתוח מה שמתאים לנשים, אבל לפי היכולות, ולא לפי איזה אג'נדה פופוליסטית שמנהלת אותנו".

 

"פוליטיקה? חס וחלילה"

מה את עושה מאז שפרשת מהשב"ס?

"אני הרבה עם המשפחה, נוסעת הרבה לארה"ב. יש לי שם בן לוחם MMA בשם נועד, שכל מלחמה היה בא לארץ ומתגייס למאמץ המלחמתי, גם בצוק איתן. כרגע לצערי נבצר ממנו להשתתף, מסיבות שונות. בעבר עסקתי גם בגישור, כרגע קצת פחות.

"בחגים הייתי בארה"ב, וארבעה ימים לאחר שחזרתי התחילה המלחמה. הבן הקטן שלי הוא מ"פ ונמצא בתוך עזה, ממש בחוד החנית, בתפקיד ממש משמעותי, והשני לוחם בצפון. מנסה להעסיק את עצמי בשביל לא לחשוב על זה".

יש לך מחשבות ללכת לפוליטיקה? בטח הציעו לך לא מעט עם הניסיון והידע והיכולות שלך.

"חס וחלילה, אני לא מתאימה. אני מוכנה לעשות הסברה בקטן בקבוצות מסוימות, להביא איזושהי תמונה בהירה יותר כדי שאנשים יבינו ויעשו מה שצריך לטובת מדינת ישראל, אבל לא בתפקיד פוליטי חלילה, אלא בהתנדבות. שאנשים, כמו אחים שלנו בשמאל, שעדיין חיים בסרט שהסכם אוסלו הייתה החלטה טובה, יבינו את המציאות. אני מביאה את התובנות שלי מתוך היכרות של הרבה שנים עם המערכת, מאוד לעומק.

מה את חושבת על סוגיית הבלתי מעורבים בעזה, על הטענה שהם חפים מפשע ואסור לפגוע בהם, מנקודת המבט והניסיון שלך?

"אני מכירה יהודים שריחמו על ילדים פלסטינים חולים, ונסעו להביא ילדים חולי סרטן מעזה לטיפולים בארץ, ולמרות זאת אותם ילדים, כשגדלו, הצטרפו לארגוני טרור. מגדלים אותם על פי רוב על שנאת יהודים. זה לא חדש, זה מדורי דורות ככה, ולא שייך דווקא לחמאס או לג'יהאד. זה גם לא ישתנה, ולכן אין באמת חפים מפשע ואין מה לרחם עליהם.

"הכי חשוב כרגע זה לייצר הרתעה משמעותית ולהפסיק לייצר הומניטריות. הם מסתלבטים עלינו, כל המחבלים האלה, ומנצלים את הרחמים שלנו כלפיהם. כשיחיא סינוואר ישב אצלנו בכלא, טיפלנו בו כשהיה לו גידול בראש. כשעימתתי אותו מול זה ואמרתי לו שהצלנו את החיים שלו, הוא אמר לי: 'זה התפקיד שלכם'".

בטי להט התראיינה לתוכניתה של מורן קורס, "לא מובן מאליו". הריאיון המלא ישודר בקרוב

תגיות:שב"סיחיא סינווארבטי להט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה