חדשות ומשמעותן

מהמחלות המידבקות ביותר: מהי מגפת החצבת שמשתוללת בעולם, ולמה חוששים מהגעתה לישראל?

יותר מ-2000 ילדים אובחנו עם חצבת ברומניה, והמחלה ממשיכה להתפרץ מחוץ לגבולות המדינה, כאשר בישראל אובחנו עד כה 9 ילדים. מהם הסיכונים שבמחלה, מדוע היא מטרידה את הרופאים, וכיצד ניתן למנוע אותה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בימים האחרונים יצא משרד הבריאות בהודעה על כך שנוסע שטס בטיסה מדובאי לישראל, התגלה כחולה חצבת. ההודעה על כך מצטרפת לכמה וכמה הודעות נוספות בחודשים האחרונים על חולי חצבת חדשים שהתגלו בישראל, ולדיבורים רבים על המחלה שמתפרצת בעולם כולו ומעלה את חששם של אנשי הרפואה. אז מהי אותה חצבת, מדוע היא מטרידה כל כך את המומחים, והאם יש דרך להתגונן מפניה?

 

המחלה המידבקת ביותר

מבחינת ההגדרה, מחלת החצבת היא מחלה נגיפית ומידבקת ביותר, שמתבטאת בחום, נזלת ופריחה, שאליהם נלווית הרגשה כללית רעה. למי שלא חוסנו יש סיכוי של כ-90% להידבק במגע עם חולה. אין טיפול למחלת החצבת, למעט טיפול תומך. גם עלולים גם להיות לה סיבוכים קשים ומסכני חיים. עם זאת, חשוב להדגיש כי רוב הילדים שחולים בחצבת מבריאים ולא מפתחים שום סיבוכים.

לא מזמן, בין השנים 2016 ל-2019 הוכרז בעולם על מגפת חצבת שיצאה מארצות שונות באירופה, והגיעה לאזורים שונים בעולם, כאשר היא נראתה ביתר שאת באזורים שבהם אחוז החיסון נמוך מ-95%. גם לישראל הגיעה המגיפה, וניכרה בעיקר באזורים שבהם אחוז הילדים המחוסנים היה נמוך. באותם ימים היו שלושה ישראלים שנפטרו ממנה באופן ישיר, ובנוסף כמה ילדים שחלו באורח קשה ונותרו עם נזקים לטווח ארוך.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

בחודשים האחרונים נראית שוב התפרצות עולמית של חצבת, כאשר הפעם היא מתחילה מרומניה, שם התגלו מקרים רבים מאוד, מאחר שילדים רבים באוכלוסייה אינם מחוסנים. על פי הדעה המקצועית, מקובל לטעון שכל אזור שאחוזי ההתחסנות בו נמוך מ-95% נמצא בסכנה להתפרצות החצבת, וברומניה ישנם אזורים בהם אחוזי ההתחסנות מגיעים ל-30% בלבד. משרד הבריאות הרומני הכריז בתחילת דצמבר על מגיפת חצבת, לאחר שאובחנו כ-2000 חולים מאומתים ברומניה, אך כאמור יש גם מדינות נוספות בעולם שנראות בהן התפרצויות גדולות. בימים אלו הדאגה העולמית גוברת מכיוון שבעקבות מגיפת הקורונה גדלה קבוצת ההורים שאינם מחסנים את ילדיהם, ובכך הם למעשה מסכנים אותם ואת כל סביבתם.

 

מתחסנים ונשמרים

ומה קורה בישראל? מכיוון שבהתפרצות הקודמת של המגיפה היא הגיעה לישראל ואף גבתה קורבנות, גם כעת ישנו חשש גדול מכך. נכון להיום אותרו בישראל לפחות תשעה ילדים חולי חצבת, וכאמור – מקרה נוסף התגלה אצל נוסע שטס מדובאי לארץ. למעשה, בכל אזור בארץ שבו לא מקפידים מספיק על קבלת חיסונים, עלולים הילדים להיות חשופים להידבקות, בפרט שבעקבות הקורונה ירד שיעור הילדים המתחסנים, וכן יש חשש מכך שבעקבות המלחמה יהיו כאלו שלא יגיעו בזמן לקבלת החיסון.

ובאיזה גיל מומלץ לקבל את החיסון?

חיסון החצבת ניתן בישראל בשתי מנות, כאשר המנה הראשונה בטיפת חלב בגיל 12 חודשים והמנה השנייה בבית הספר. במשרד הבריאות קוראים להורים לשים לב שילדיהם קיבלו את החיסונים כנדרש, ובמידה שלא – לדאוג להשלימם בהקדם. כאמור, ברוב המקרים המחלה אינה חמורה, אך היא עלולה להביא למותם של כ-0.1% מהחולים שאינם מחוסנים. כמו כן היא עלולה לגרום לסיבוכים שונים ולא פשוטים. כשילדים מקבלים את שתי המנות של חיסון החצבת בזמן, הם מוגנים כמעט לגמרי מפני המחלה, וגם אם יידבקו, הם יחוו מחלה קלה בלבד. זוהי הגנה הנשמרת לכל החיים.

הצעירים שקועים בטיקטוק ומנותקים מיהדות. הדרך לחבר אותם לבורא עולם עוברת פה. לחצו כאן >>>

 

תגיות:מחלותחצבתחדשות ומשמעותן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה