חדשות בארץ

מסתמן: מחבלי החמאס יועמדו לדין בבית דין מיוחד

ועדה מיוחדת של הכנסת קיימה דיון שנועד לקבוע האם המחבלים שהשתתפו בטבח בשביעי באוקטובר יישפטו בבית דין צבאי מיוחד. גורמי הביטחון והאכיפה ממשיכים לגבות עדויות לצורך ביסוס כתבי אישום

יריב לוין (צילום: Miriam Alster/Flash90)יריב לוין (צילום: Miriam Alster/Flash90)
אא

ועדה מיוחדת של הכנסת החלה היום (שלישי) לדון היכן יועמדו לדין מחבלי החמאס שנתפסו בשטח ישראל בשביעי באוקטובר, או שנעצרו בעזה והיו מעורבים בטבח. בדיון השתתפו שר המשפטים יריב לוין והיועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה.

הסוגיה הראשונה שנבחנה היא היכן להעמיד את המחבלים לדין. הנטייה של גורמי הביטחון והאכיפה היא כי המחבלים, שעל פי הראיות שנאספו נטלו חלק פעיל במעשי הטבח, יועמדו לדין בבית דין צבאי. אלה שנעצרו בגין כניסה לשטח ישראל, למרות שמדובר בשעת מלחמה, ולא היו מעורבים בטבח או במעשים אלימים אלא רק במעשי ביזה, ייתכן ויועמדו לדין בבתי דין פליליים.

אם יוחלט שכל המחבלים, ללא קשר לעבירה שביצעו, צריכים להישפט בבית דין צבאי, נותר לקבוע האם לשפוט אותם בבית דין צבאי קיים, או להקים בית דין מיוחד.

השאלה השנייה שנבחנה היא האם להתחיל את המשפטים כעת, או להמתין לסיום הלחימה. לדברי גורמים משפטיים, יש מספר סיבות לכך שאין אפשרות בעת הזאת להתחיל לשפוט את המחבלים. המרכזית בהם היא העובדה שחטופים רבים עדיין מוחזקים בשבי חמאס.

כזכור, הפרקליטות הודיעה לפני כחודש שהיא תדרוש את העונש החמור ביותר עבור המחבלים שיורשעו ברצח. עם זאת, הפרקליטות לא ציינה אם מדובר בדרישה לעונש מוות. המשטרה, השב"כ והפרקליטות ממשיכים לגבות עדויות מתושבי היישובים, מאנשים שהשתתפו במסיבה ליד רעים ומגורמים נוספים, כדי לבסס ראיות משפטיות נגד כל אחד מהמחבלים שיועמדו לדין. זאת בנוסף לראיות שהושגו, בהן מצלמות המחבלים שנתפסו ותיעדו את המעשים האכזריים.

הוועדה תמשיך לדון בנושא, ובסופו של דבר את ההחלטה לגבי האופן בו יישפטו המחבלים יקבל ראש הממשלה, בהתייעצות עם שר המשפטים והקבינט.

כזכור, לפני כחודש פרסמו היועצת המשפטית לממשלה ופרקליט המדינה עמית איסמן את עמדתם בנושא. בהודעתם נכתב כי "מאז 7 באוקטובר מתבצעת פעילות אינטנסיבית בשדה המשפטי. הפעילות מתבצעת מתוך ראייה כוללת של מתקפת הטרור הנפשעת, על כל היבטיה, הלאומיים והבינלאומיים. הדבר נעשה במטרה לחקור ולקיים הליכים משפטיים נגד מי שביצעו את מעשי הזוועה הללו, תכננו אותם והיו מעורבים בהם, יהא מקום מושבם אשר יהא".

"מדינת ישראל תפעל להביא לדין מחבלים שנתפסו או ייתפסו, ותדרוש עונשים שיהלמו את חומרת הזוועות שבוצעו. מדובר באירוע חריג וחסר תקדים בהיקפו, ועל מערכת אכיפת החוק להתמודד עם אתגרי החקירה המורכבת של מעשי הטרור הנפשעים, כמו גם עם סוגיות משפטיות מורכבות שעולות ממעשים אלה".

תגיות:מלחמת חרבות ברזלחמאסטרורמערכת המשפט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה