חדשות בארץ

מבקר המדינה: "על הממשלה והצבא לבחון לעומק את הקונספציה והאפקטיביות של קו התפר"

מתניהו אנגלמן השתתף בדיון בוועדת הכספים והתייחס למצב בעורף: "מאות אלפים מתושבי קווי העימות נפגעו מהעדר טיפול ממשלתי". על כשלים באבטחה ביו"ש: "הטבח השפיע עמוקות על תחושת הביטחון. גם יישובי עוטף ירושלים, עוטף גוש דן ויהודה ושומרון בסיכון"

מבקר המדינה (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)מבקר המדינה (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
אא

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן השתתף היום (רביעי) בדיון בוועדת הכספים בעניין תקציב משרד מבקר המדינה לשנת 2024. המבקר ניצל את הדיון ונשא דברים המתייחסים למלחמה ולמצב בעורף.

 לדבריו, "בשביעי באוקטובר נפרצו גבולותיה של מדינת ישראל ומחבלי החמאס הארורים עשו ביישובי המדינה כבשלהם. אלפי אזרחים הופקרו לגורלם בשמחת תורה. מאות אלפים מתושבי קווי העימות בדרום ובצפון שפונו מבתיהם הפכו לנזקקים, ונפגעו מהעדר טיפול ממשלתי בעורף בסמוך לאחר הטבח. המציאות שהייתה קיימת עד יום הטבח לא יכולה להימשך לאחריו. הנחת היסוד הזו עומדת בבסיס תכנון ביקורת המדינה על האירועים שקדמו לטבח, ליום הטבח עצמו ולאירועים שהיו מנת חלקם של אזרחי ישראל לאחר מכן".

לדברי אנגלמן, "הביקורת הסדורה על הטיפול בעורף תתחיל בימים הקרובים כאשר תחילת הביקורת על מערכת הביטחון תתבצע בהתאם להתפתחות המלחמה. זאת נוכח העובדה שהמלחמה נמשכת בימים אלו וכי מזה למעלה מ- 70 ימים קציני וחיילי צה"ל עושים לילות כימים במלחמה עקובה מדם. על כל אזרחי ישראל לתמוך בהם בעת הזו, ועם זאת, כבר כעת ברור שממשלת ישראל וכוחות הביטחון מחויבים לבצע בדק בית משמעותי כיצד אירע הכשל הגדול בשביעי באוקטובר".

המבקר סייר בחודשיים האחרונים ביישובי גבול הדרום והצפון, במלונות המפונים באילת, בים המלח, בירושלים ובטבריה, בבתי חולים ובמחנה שורה. בעקבות כך הגיש שבוע שעבר דו"ח הקובע כי "נחשפו כשלים במענה הביטחוני ביום הטבח ופערים במענה אזרחי למאות אלפי המפונים".

על פי הדו"ח "ישראלים רבים נתקלו באטימות ובקושי לקבל את השירות המגיע להם מהמדינה. בשבועות הראשונים למלחמה הממשלה נכשלה בטיפול בעורף. היעדר יישום של תוכנית סיוע כלכלי לציבור כבר בתחילת המבצע, לצד פינוי התושבים מביתם, יצר מצב שבו מאות אלפי אזרחים הפכו לאוכלוסייה נזקקת".

אחרי סיורים בגבולות הדרום והצפון, המבקר ציין כי "אסור שהטבח בעוטף עזה יחזור ב'עוטף ירושלים' וב'עוטף גוש דן'. על הממשלה והצבא לבחון לעומק את הקונספציה והאפקטיביות של קו התפר".

לפני פחות משנה פורסם דו"ח מבקר המדינה על אפקטיביות מכשול קו התפר. לפי הדו"ח, נכון לסוף שנת 2021, 48 אחוזים מגדר קו התפר לא הייתה בכשירות, באותה שנה זוהו לא פחות מ-1.4 מיליון כניסות של שוהים בלתי חוקיים לישראל, כאשר רק פחות מאחוז מהם קיבלו מענה מהכוחות בשטח. כמו כן, נכון לשנת 2022 הסתננו לישראל מדי יום 3,600 פלסטינים בממוצע דרך פרצות בגדר קו התפר. כל זאת למרות שעד לסוף שנת 2021 המדינה הוציאה 8.3 מיליארד שקלים לצורך הקמת מכשול קו התפר ועבור מרכיבים נוספים.

במכשול המוצב בירושלים המבקר בחן את המענה הביטחוני ואת הפערים במרכיבי ביטחון באזור שבין שכונות ערביות שנמצאות מחוץ לגדר, ונחשבות שטח מוניציפלי של העיר, כדוגמת מחנה הפליטים שועפאט, לבין שכונת פסגת זאב הסמוכה אליהן.

בדרום השרון המבקר בחן את המצב הביטחוני ביישובים צמודי הגדר, כדוגמת מתן, ובחן כיצד כוחות הביטחון מבטיחים שהיישובים לא יחוו מתקפה דומה לאלו של עוטף עזה. בשומרון המבקר עמד על פעולות צה"ל לשמירה על ביטחונם של תושבי יו"ש וביקר בברקן.

לדברי המבקר אנגלמן: "הטבח בשמחת תורה השפיע עמוקות על תחושת הביטחון של כלל אזרחי ישראל. לצד ישובי עוטף עזה בדרום וישובי קווי העימות בצפון, גם יישובי עוטף ירושלים, עוטף גוש דן ויהודה ושומרון בסיכון".

תגיות:מתניהו אנגלמןמלחמת חרבות ברזלדו"ח מבקר המדינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה