חדשות כלכלה

ארגון "לתת" פרסם דו"ח עוני: אחד מחמישה נפגע, מחצית מהמשיבים לסקר חוששים מקריסה

הארגון פרסם דו"ח עוני אלטרנטיבי לשנת 2023 עם התייחסות למלחמת חרבות ברזל. על פי הנתונים: יותר מ-700 אלף משפחות סובלות מאי ביטחון תזונתי. הביטוח הלאומי מדווח על 134 אלף שהוצאו לחל"ת

שוטרים מתנדבים לחלק מזון לנזקקים (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)שוטרים מתנדבים לחלק מזון לנזקקים (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)
אא

ארגון לתת פרסם את דו"ח העוני האלטרנטיבי לשנת 2023, עם התייחסות מתרחש מאז החלה מלחמת חרבות ברזל ומתריע מפני מצב חירום חברתי-כלכלי. כך דווח היום (רביעי) בחדשות 12. על פי הארגון, המלחמה צפויה להחמיר ולהעמיק את העוני ולהביא למיתון.

הדו"ח מצביע על כך שההכנסה של 19.7 אחוזים מהציבור כבר נפגעה; 45.5 אחוז חוששים להידרדר למצוקה כלכלית; אף עמותה לא קיבלה סיוע מהממשלה מאז פרוץ המלחמה למרות הפניות לסיוע, ופחות משליש מהן קיבלו סיוע מהרשות המקומית.

קו העוני האלטרנטיבי (עלות מחיה מינימלית) עומד על 5,107 שקל לנפש ו-12,938 שקל למשק בית (שני מבוגרים ושני ילדים); 81.8 אחוז מנתמכי הסיוע בחובות, 85.1 אחוז במחסור אנרגטי; 79.3 אחוז סובלים ממחלה כרונית;  81.6 אחוז מהקשישים הנתמכים חיים בעוני ו-35.5 אחוז באי ביטחון תזונתי חמור. רוב הציבור (85.3 אחוז) מאמין כי שיעור העוני יגדל בעקבות המלחמה.

נתונים בולטים בדו"ח:

22 אחוז מהמשפחות, שהן 709,500, חיות באי ביטחון תזונתי בישראל, ומתוכן 332,175 באי ביטחון תזונתי חמור. 1,138,594 ילדים (36.1 אחוז) נמצאים באי-ביטחון תזונתי.

ליותר מ-80 אחוז מהנתמכים יש חוב לגורם כלשהו, פי 2.6 מהאוכלוסייה הכללית. נתון שמעיד על עליה של 36 אחוז לעומת שנה שעברה. כמעט 40 אחוז חוו חסימה או עיקול חשבון הבנק (פי 3.6 מהאוכלוסייה הכללית). יוקר המחיה הוא הגורם הראשון למצוקה הכלכלית.

9.6 אחוז מהנתמכים טוענים כי אין להם מקום מגורים קבוע. הם משתכנים אצל  בני משפחה או חברים, בבתי מחסה, או שהם חסרי קורת גג. 64.2 אחוז מהם או ילדיהם התביישו להזמין אורחים לביתם בגלל תנאי חייהם.

47.2 אחוז מנתמכי הסיוע העידו כי אחד או יותר מילדיהם נאלץ לעבוד בשל המצב הכלכלי. ל-70 אחוז מהם אין מחשב זמין ללמידה לילדיהם, ו-85 אחוז ויתרו על חוגים, טיולים ופעילויות. יותר מחצי מהנתמכים לא הכניסו פעוטות (3-0) למסגרת בגלל התשלומים הכבדים.

79.3 אחוז מנתמכי הסיוע סובלים ממחלה כרונית אחת לפחות, פי שניים מהאוכלוסייה הכללית. יותר מ-70 אחוז מהם ויתרו על רכישת תרופות או טיפול רפואי נחוץ.

81.6 אחוז מהקשישים נתמכי הסיוע חיים בעוני, חצי מהם בעוני חמור ואינם מרוצים מחייהם, 65.8 אחוז חוו תחושת בדידות.

הביטוח הלאומי: עליה במבקשי אבטלה ובדיווח על יציאה לחופשה ללא תשלום

נתוני הביטוח הלאומי נכון להיום מצביעים על 134 אלף עובדים שהוצאו לחופשה ללא תשלום מתחילת המלחמה.

בביטוח הלאומי ובמגזר העסקי מבהירים כי העיכוב באישור המשך תשלומי החופשה ללא תשלום, גם לחודש דצמבר, יוצר מצב בלתי נסבל לבעלי העסקים שאינם יודעים כיצד לנהוג. לפי גורם באוצר, יתכן שיחול שינוי במתווה, נוכח חזרת חלק גדול מהמשק לעבודה בהיקף כמעט מלא.

על פי הנתונים, מתחילת חודש אוקטובר ועד היום 188,787 מבקשי דמי אבטלה הגיעו אל הביטוח הלאומי.

תגיות:עוניביטוח לאומיארגון לתת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה