כתבות מגזין

"נדהמנו לגלות שהילדה הגיעה לפעילות ללא נעליים"

פעילויות קבועות במגוון מלונות, מאות מילדי הדרום שמתכנסים יחד לתוכנית של חיזוק, והמון מחשבה על הילדים המפונים. קובי ציטרנבוים מארגון 'יחדיו' מספר על הפעילות המרגשת

קובי ציטרנבוים (מימין) וישראל שילה, מנהל 'יחדיו' (צילום: נתנאל כהן)קובי ציטרנבוים (מימין) וישראל שילה, מנהל 'יחדיו' (צילום: נתנאל כהן)
אא

"אלא שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותנו... והקדוש ברוך הוא מצילנו מידם". מי ששמע את השירה האדירה הבוקעת מפיותיהם של מאות ילדים שמילאו את חלל בית הכנסת הגדול בירושלים, לא היה מסוגל שלא לדמוע.

הילדים, כולם מפונים מבתיהם בדרום, שוהים במלונות בעיר זה למעלה מחודשיים, והגיעו לכנס ייחודי שאורגן עבורם על ידי ארגון 'יחדיו' הפועל תחת עמותת 'שלבים' בניהולו של  הרב אילן קוסמן, במטרה לחזק ולהתחזק. לא לחינם נבחר השיר "והיא שעמדה" על ידי המוזיקאי ישראל סוסנה, שכן המסר בו כל כך ברור ואקטואלי לימים אלו – למרות כל העומדים עלינו לכלותנו, אנו בטוחים ומאמינים שהקב"ה יצילנו מידם.

אבל כפי שמסתבר, האירוע המרגש הוא רק אחת מתוך התוכניות הרבות שמאורגנות לאותם ילדים מטעם 'יחדיו', שכן מאז שפרצה המלחמה, יחדיו הוא אחד הארגונים הבולטים ביותר שמתייצבים בבתי המלון בהם שוהים המפונים.

(צילום: ליפא מוזר)(צילום: ליפא מוזר)

 

קביעות בתוך חוסר שגרה

קובי ציטרנבוים, מנהל פרויקטים ושותפויות ב'יחדיו', מסביר על המתרחש מאחורי הקלעים: "יחדיו היא תנועת נוער שפועלת בכל רחבי הארץ, ובפרט בפריפריה החברתית. יש לנו כ-50 סניפים לבנים ולבנות, והמטרה היא לספק לכולם תוכניות ופעילויות במשך כל השנה. המדריכים שלנו הם בדרך כלל אברכים ובחורים בוגרים לקבוצות הבנים, ובחורות בוגרות לקבוצות הבנות - הם מלווים את הילדים וגם מכירים אותם מקרוב.

(צילום: ליפא מוזר)(צילום: ליפא מוזר)

"עם פרוץ המלחמה", מוסיף ציטרנבוים, "קיבלנו פניות ממשרד החינוך ומעיריית ירושלים שביקשו מאתנו להביא את כוח האדם והניסיון שלנו כדי לייצר פעילויות בלתי פורמליות עבור ילדי המפונים השוהים במלונות. כך נכנסנו באופן כמעט מידי אל כל המלונות שבעיר והתחלנו להציע פעילויות קבועות לילדים. בחלק מהמקומות עשינו זאת פעמיים בשבוע, בחלקם יותר מכך. גם באזור הצפון ובמרכז היו מלונות שבהם ארגנו פעילויות לילדים באמצעות הצוות שלנו. הרעיון הוא לייצר סדרת פעילויות קבועה, כשהילדים יודעים שיש דמויות מסוימות שמגיעות בימים קבועים ובשעות הידועות להם. זה דבר שכל כך חסר בתוך חוסר השגרה שמאפיין את התקופה הזו. מהרגע הראשון הרגשנו שזה מה שנצרך, והקפדנו על כך לאורך כל התקופה".

ומה עושים בפעילויות ובמפגשים האלו?

"זה משתנה מפעם לפעם וממקום למקום. ישנם מפגשים שבהם המדריכים מביאים בעיקר משחקי שולחן מסוגים שונים ומשחקים עם הילדים, יש שמארגנים להם תוכניות עם סיפורים והפעלות, לפעמים מארגנים 'ירידים' עם דוכני וחדרי הפעלה, ומידי פעם אנחנו מביאים הפעלות חיצוניות ואמנים כמו קוסמים וכדומה".

(צילום: ליפא מוזר)(צילום: ליפא מוזר)

 

בשירה ובתפילה

אומנם המדריכים שמגיעים לתוכניות הם בוגרים ומנוסים, אולם דבר לא הכין אותם למראות הלא פשוטים שנתקלו בהם במהלך התקופה. "אנשים מבחוץ לא מבינים, אבל שהות במלון במשך יותר מחודשיים היא ניסיון מאוד לא קל למשפחות", מציין ציטרנבוים, "אנחנו רואים זאת מקרוב, וישנם מקרים שבהם אנו גם מלווים ילדים בהתמודדויות מורכבות ומאוד לא פשוטות. כך למשל כשארגנו לפני כחודש אירוע בר מצווה לעשרה ילדים מהדרום שחגגו באותו חודש את כניסתם למצוות. עשינו להם 'בר מצווה מרוכזת' באולם, אלא שאז נודע לנו שלאחד מהם אין תפילין וגם לא חליפה או כובע. התברר ששני ההורים שלו איבדו את מקום עבודתם מאז פרוץ המלחמה והמשפחה לא מסוגלת להתמודד. העליתי בסטאטוס שלי קריאה דחופה לסיוע, ובסייעתא דשמיא גדולה נמצאה אישה שתרמה לו את כל מה שהיה צריך, באופן מידי ממש.

"במקרה אחר שמה לב אחת המדריכות שלנו לכך שאחת הילדות הגיעה לפעילות ללא נעליים, גם שם התברר שמדובר במצוקה כלכלית קשה מאוד, וגם במקרה זה נרתמנו לעזרה. כי אמנם המטרה הרשמית שלנו היא לספק תוכניות, אבל בזכות התוכניות והקשר הקרוב שלנו עם הילדים, אנו מתוודעים לפעמים לדברים שאנשים מבחוץ מתקשים לראות".

אבל גולת הכותרת הייתה כאמור באירוע המרגש שהתקיים בבית הכנסת הגדול בירושלים ברחוב קינג ג'ורג', שם התאספו כ-700 ילדי מפונים לאירוע שנועד כולו לכבודם. "התכנית התחילה בתפילה מרוממת במיוחד עם הרבנים הרב יצחק יוסף והרב אפרתי", מפרט ציטרנבוים, "אחר כך התקיימה הפעלה מוזיקלית מדהימה של תוכנית קולולם, והתיעוד שלה שבר את הרשת, אנשים סיפרו לנו שהם ראו את השירה המאחדת והמרגשת הזו ולא הפסיקו לבכות".

ומה קורה בימים אלו, כשמדברים על חזרה למגורים בדרום?

"בשלב זה הגופים שמנחים אותנו נתנו לנו להבין שיש בוודאי עוד כמה שבועות לפעילות, ואנחנו נמשיך להיות במלונות ככל שיידרש. ברור לי שגם לאחר מכן לא נשקוט על השמרים, כי אנו פועלים בכל חלקי הארץ ויש מגוון רחב של צרכים. נגיע בעזרת ה' לכל מקום שבו יידרשו לנו ונשתדל לספק את הצורך האמיתי והקהילתי".

תגיות:פעילויותמפונים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה