יש אלוהים

לא צריך להיות איינשטיין בשביל להכיר במציאות הבורא

אני אפילו לא יודע מה זה תרמודינמיקה, אז איך אפשר לדעת אם יש בורא לעולם?

אא

בכתבה הקודמת למדנו שאיננו נדרשים להבין את מהותו של הבורא ולרדת אל עומק חוכמתו כדי לדעת על עובדת מציאותו. די להבחין בעובדה כי יש ביקום תכנון העולה לאין שיעור על חוכמתו של האדם, כדי לדעת שהבורא אשר יצר את היקום - חכם לאין שיעור מאיתנו.

לצורך ההמחשה, פרופ' אלברט איינשטיין נתפס בעיני אומות העולם לאחד האנשים החכמים ביותר במאה ה-20, ומדוע? כיוון שגילה בחוכמתו הבנה טובה יותר של היקום (את פרס הנובל שלו קיבל על גילוי האפקט הפוטואלקטרי).

איינשטיין לא יצר יקום חדש יש מאין, לא ברא חוק טבע חדש, אלא, בסך הכול הבין חוקיות מסוימת במבנה היקום. בזכות ההבנה הזו נחשב לגאון אדיר וסמל לחוכמה!

מה נאמר אפוא על מי שיצר את החוקים המתמטיים שגילה איינשטיין? האם יעלה על הדעת שמי שיצר את היקום לא יהיה חכם הרבה יותר מאיינשטיין? ולמי היו מגיעים יותר פרסי נובל על חוכמתו, על הלומד מחוכמת הבורא, או הבורא יוצר החוכמה...

אגב, איינשטיין הבין ששכלו קטן מאוד ביחס לחוכמת הבורא ביקום, כך כתב: "אני לא אתאיסט. השכל האנושי, לא משנה עד כמה השיג מיומנות, אינו מסוגל לתפוס את מורכבות היקום. אולי אוכל להסביר זאת במשל: אנחנו דומים לילד קטן שנכנס אל ספרייה ענקית, שקירותיה מכוסים עד התקרה בספרים הכתובים בשפות רבות ושונות. הילד יודע שמישהו חייב היה לכתוב את הספרים הללו, אך אינו יודע מי או איך, כי אינו מבין את השפות שבהן נכתבו. הילד מבחין בתוכנית ברורה בסידור הספרים, סדר מסתורי שאינו מסוגל לתפוס, אך מבחין בו במעורפל. נראה לי שזה הוא היחס של השכל האנושי, ואפילו החכם והמשכיל ביותר – כלפי אלוקים" (מקור: Albert Einstein, interview with George Sylvester Viereck, Glimpses of the Great, pp. 372-373).

אך באמת, לא צריך להיות איינשטיין בשביל להבין שיש בורא לעולם. בדומה למשל, אפילו ילד מסוגל להבחין בסדר והחוכמה הרבים שיש בעולם, ולהסיק את המסקנה המתבקשת מהם, קל וחומר מי שלומד על פלאי הבריאה.

כידוע, לימודי פיזיקה, כימיה, ביולוגיה, רפואה, פסיכולוגיה, זואולוגיה ועוד, דורשים שנים רבות של לימוד, ובכל אחד מהם ענפים רבים. כל תחומי הידע במציאות רבים מכדי להילמד בידי אדם אחד, אפילו אילו היה חי מספר רב של תקופות חיים, ועוד רב הנסתר על הגלוי בחוכמת הטבע.

מורכבות רבה כל כך, הדורשת אינספור שנים של חקירה ועיון, מעידה על בורא אשר חוכמתו עולה לאין שיעור על כל שכל אנוש, כפי שאמר הנביא: "שְׂאוּ מָרוֹם עֵינֵיכֶם וּרְאוּ מִי בָרָא אֵלֶּה, הַמּוֹצִיא בְמִסְפָּר צְבָאָם, לְכֻלָּם בְּשֵׁם יִקְרָא" (ישעיהו מ', כ"ו).

תגיות:אלברט איינשטייןדניאל בלס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה