בין אדם לחברו

האם זו שנאת חינם? האם אין הצדקה לרגשות השליליים?

התמורות החיוביות שעם ישראל עובר בימים אלו גורמות פשוט לבכות מהתרגשות

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ברשותכם, אבקש לפתוח כאן פצע עתיק יומין. ידוע כי בית המקדש נחרב בעוון שנאת חינם, ויבנה בע"ה בקרוב בימינו באמצעות אהבת חינם. נראה שהגיע הזמן לדבר על כך. האם מישהו מבין הקוראים נתקל אי פעם בחייו ב"שנאת חינם"? אם נחשוב על זה, אין בעצם דבר כזה שנאת חינם... תמיד נמצאת הסיבה ה"כל כך" עקרונית המובילה לשנאה. אני, בכל אופן, מעולם לא נתקלתי במישהו שלא היתה לו "הצדקה" לשנאה בה אחז. התנהגות לא נאותה בכביש, בתור לקופה, ביחסי שכנות, זוגיות וכדומה – כל אלו עלולים להוביל לשנאה. האם זו שנאת חינם? האם לא היתה הצדקה לרגשות השליליים שהתפתחו? אפילו כשמדובר בשנאה בגין דעות מנוגדות. אם כל אחד חושב שדעותיו של הצד השני מובילות לחורבן עם ישראל – הרי שאין זו שנאת חינם...

אז אם איננו יודעים מהי שנאת חינם – איך נדע שלא לחזור על אותה טעות שוב ושוב?

ובכן, הכלל בכך הוא פשוט מאוד: הפרדה בין גופו של עניין לגופו של אדם.

ההפרדה בין דעה / התנהגות לבין האדם הנושא אותה היא קריטית. אפשר ומותר ואולי אף מצווה לשנוא התנהגויות שליליות ודעות הרסניות (לפי דעתך), אך לא את האדם העומד מאחוריהן. השנאה האישית כלפיו היא חינם לחלוטין.

וכך כותב הנצי"ב בהקדמה לחומש בראשית, בהסבירו מדוע רבותינו כינו חומש זה בשם "ספר הישר": "ספר 'בראשית' נקרא בפי הנביאים ספר הישר... ומפרש ר' יוחנן: זהו ספרם אברהם יצחק ויעקב שנקראו בפי בלעם ישרים שנאמר 'תמות נפשי מות ישרים'

"ויש להבין למה קרא בלעם את אבותינו בשם ישרים דווקא, ולא צדיקים או חסידים וכדומה? ...ועוד התפלל על עצמו שתהיה אחריתו כמו בעלי זה הכינוי! 

"...כי זה היה שבח האבות שמלבד שהיו צדיקים וחסידים ואוהבי ה' באופן היותר אפשר (המקסימלי) – עוד היו ישרים! היינו שהתנהגו עם אומות העולם אפילו עובדי אלילים מכוערים – מכל מקום היו עמם באהבה וחשו לטובתם באשר היא קיום הבריאה. כמו שאנו רואים כמה השתטח אברהם אבינו להתפלל על סדום אע"ג שהיה שונא אותם ואת מלכם תכלית שנאה עבור רשעתם כמבואר במאמרו למלך סדום – מכל מקום חפץ בקיומם... ..ומשום כך נקרא ספר הישר על מעשה אבות בזה הפרט. ובלעם בשעת רוח הקודש לא היה יכול שלא להתפלא על רוע מעשיו... שגם אם ראוי היה לו לשנוא את ישראל תכלית שנאה באשר שהמה בני אברהם יצחק ויעקב וראשם במקור הקדושה, אבל מכל מקום לא היה ראוי לפניו לבקש לעקור אומה שלימה, ואינו דרך ישרה בקיום העולם, ועל זה צעק תמות נפשי מות ישרים".

בימים אלו זכינו לראות את עם ישראל בתפארתו. ראינו איך למרות כל הסיבות, הבעיות והדעות המנוגדות (עדיין) כולנו כתף אל כתף בסיוע ובאהבה אין קץ זה לזה. האהבה היא יקרה. השנאה היא בחינם.

תגיות:שנאהבין אדם לחברו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה