כתבות מגזין

מהו סוד העלונים עם תמונות החטופים בתל אביב, ומדוע הם גורמים לכולם לדמוע?

כשהרב גרליצקי החליט להדפיס עלונים עם תמונות החטופים ולצרף פרקי תהילים בהתאם לגילם, הוא לא שיער את גודל הביקוש שיהיה. כעת, אחרי שחולקו עשרות אלפי עלונים, הוא משתף בסיפורים המרגשים

(קרדיט: ב.ג. מרכז חב"ד תל אביב. בעיגול: הרב יוסף שמואל גערליצקי שליח חב"ד בתל אביב - יפו ורב מרכז העיר)(קרדיט: ב.ג. מרכז חב"ד תל אביב. בעיגול: הרב יוסף שמואל גערליצקי שליח חב"ד בתל אביב - יפו ורב מרכז העיר)
אא

מחזה כזה לא נראה בתל אביב כבר זמן רב: אנשים ונשים, עוברים ושבים, וכן כאלו שמפגינים בכיכר החטופים, נראים כמעט בכל מקום עם עלוני כיס, בהם מתנוססות תמונות החטופים לצד פרקי תהילים ייעודיים לכל אחד ואחד מהם.

העלונים, כך מתברר, מופצים בימים אלו ברבבות עותקים, מתוך מטרה שאלפי אנשים יקראו בכל יום ובכל עת תהילים עבור כל חטוף באופן אישי. בכל אחד מהעלונים, כפי שניתן לראות, מופיעה תמונת אחד מהחטופים או החטופות, ובתוכו פרק כ' מספר התהילים וכן הפרק האישי שלו בתהילים המותאם לו לפי גילו.

 

פרק מיוחד לכל אחד

מי שעומד מאחורי היוזמה הזו, כפי שמסתבר, הוא הרב יוסף שמואל גרליצקי, רב מרכז תל אביב ושליח חב"ד בתל אביב. בשיחה עם הרב הוא מצטט את הבעל שם טוב שאומר שידוע כי יש קבלה בשמו של בעל התניא שקיבל מהמגיד ממזריטש, שיש עניין גדול בכך שכל אחד יגיד את פרק התהילים שמתאים למספר שנותיו. כך למשל אם מישהו חוגג יום הולדת של גיל 20, החל מתאריך זה הוא מתחיל לקרוא את פרק כ"א, מכיוון שהוא נכנס לשנת כ"א, וכך הלאה – כל גיל בהתאם לשנותיו.

"כמו כל עם ישראל, גם אני ניסיתי לחשוב על משהו שאני יכול לעשות למען החטופים", מסביר הרב גרליצקי, "וכך עלה בדעתי הרעיון לייצר עלונים שבכל אחד מהם מופיע פרק התהילים של החטוף". הרב נותן דוגמה כשהוא מעלה בידיו עלון עם תמונתו של מקסים הרקין שנחטף במסיבה ברעים. מקסים בן 35, ולכן מופיע בו פרק ל"ו. "כמובן שהקפדנו לצרף לכל אחד מהעלונים את שמו המלא של החטוף, כולל שם האמא, כדי שיוכלו לכוון עליו בזמן אמירת התהילים", הוא מסביר. "לצד זאת גם עשינו עבודה מדויקת כדי לוודא את הגיל המדויק של כל אחד ואת תאריך יום הולדתו. לדאבון הלב יש ילד קטן בשבי שעוד לא בן שנה, ואנו קוראים עליו את מזמור א' בתהילים, ויש גם אנשים מבוגרים מאוד, כמו חטוף בן 86 שאנו קוראים עליו את פרק פ"ז. קשה ומצמרר לחשוב על כך".

רבבות של זכויות

הרב גרליצקי מציין כי מרגע בו יצאה היוזמה לפועל, היא פשוט התגלגלה הלאה, והמחזות שנראים בתל אביב מרגשים עד אין שיעור. "חילקנו את העלונים ב-185 מוקדים בתל אביב שנעשו בהם הדלקות ציבוריות של נרות חנוכה", הוא מספר, "היה מדהים לראות איך שבכל מקום מתאספים סביבנו אנשים ועומדים בתור כדי לקבל את העלונים. באופן אישי הייתי בהדלקה מרכזית עם ראש העיר, שם חילקנו מאות עלונים, וכמובן שאנו מגיעים מידי יום לכיכר החטופים ומפיצים שם אלפי עלונים כאלו. יש גם אנשים שפונים אלינו באופן אישי ומבקשים שנעביר להם כמות גדולה של עלונים דווקא עבור חטוף מסוים, וגם לכך אנו דואגים כמובן ושולחים את העלונים לכל רחבי הארץ".

אחד הסיפורים המרגשים ביותר התרחש לדבריו בבית ספר בתל אביב, בו סיפרה להם אחת המורות על כך שכבר כמה ימים שהילדים בכיתתה קוראים את פרק התהילים של אחת הנערות החטופות ששוחררה לאחרונה. "כאשר נודע שהנערה שוחררה לא היה גבול לאושרם של הילדים", סיפרה המורה.

"אין מילים כדי לתאר את הרגש היהודי, ואת האחדות המדהימה של עם ישראל", מתרגש הרב גרליצקי, "מדהים לראות איך שכולם מתגייסים יחד כדי להתפלל ולקרוא תהילים על יהודים המצויים בשבי ועוברים את הסבל הגדול ביותר שיכול להיות באנושות. אני פוגש אנשים שמספרים לי שהם מעולם לא הניחו תפילין או פתחו סידור, והנה כעת גם הם מצטרפים".

יש לך הערכה כמה פרקי תהילים נקראו במסגרת הפרויקט?

"אנחנו חילקנו רבבות עלונים, אבל פנו אלינו אנשים רבים שביקשו מאתנו את הקבצים והם הדפיסו גם בכוחות עצמם, כך שהעלונים מגיעים ממש לכל פינה בארץ, ואין לי מושג לגבי מספר הפרקים שנקראו. כעת אנו עומדים לפני הדפסה נוספת, כדי לשתף כמה שיותר יהודים בעם ישראל בפרויקט. אני מדגיש לכולם שגם אם הם קוראים את פרק התהילים פעם אחת זה טוב, אך כמובן שאם יתמידו בכך עד לשחרורו של החטוף, זו תהיה זכות גדולה מאוד עבורו, כי תהילים בוקעים את כל הרקיעים".

לקבלת עלונים לקריאת תהילים, צרו קשר עם בית חב"ד בתל אביב: 03-35250202⁩

תגיות:חטופיםחרבות ברזל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה