חדשות בארץ

הישראלי ששתה קפה עם סינוואר: "הלכתי לישון וקמתי איתו בבוקר"

ראש חטיבת המודיעין לשעבר בשב"ס: "צריך להבין שאת יחיא סינוואר מעניין יחיא סינוואר - המטרות שלו, איך הוא ייתפס בהיסטוריה שלו, אפילו לא של העם שלו, איך יציירו ויתארו אותו"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

צה"ל ממשיך בפעילות לאיתור וחיסול בכירי חמאס. במסגרת זו הקרין המגיש יואב לימור את סרטו המיוחד בקשת 12, "על הכוונת". תת גונדר בדימוס, עו"ד אילן בורדה, לשעבר ראש חטיבת המודיעין בשב"ס, סיפר בריאיון ללימור ולנסלי ברדה מה המשמעות של שחרור אסירים פלסטינים.

"בציבור לא כל כך מבינים את המשמעות לזה שכל אותם בכירים שמנהיגים את חמאס היום, ושוחררו רובם בעסקת של גלעד שליט ב-2011, ישבו לא מעט שנים בשירות בתי הסוהר - ומי שישב איתם והסתכל להם בלבן של העיניים זה אנחנו. בזמנו אני והיום מערך המודיעין, הפיקוד והסוהרים שעובדים מולם בשירות בתי הסוהר", סיפר בורדה. "אפשר להגיד שאנחנו למדנו להכיר אותם טוב מאוד, אפילו יותר טוב מאותם חוקרים שחקרו אותם בחקירה של השב"כ לפני שהם התחילו את המאסר שלהם. הלכנו לישון איתם בלילה וקמנו איתם בבוקר".

על השאלה האם המסקנה שלהם הייתה שונה מזו של אנשי שב"כ, ענה: ""כששחררו את סינוואר אף אחד לא חשב שהוא כזה מסוכן, אכזרי או מגלומן כמו שהוא. אנחנו ידענו את זה כשהוא היה אצלנו בשירות בתי הסוהר; ההנהגה של האסירים הביטחוניים, של החמאס, חיבקה אותו חיבוק דוב. הם מאוד חששו מהקיצוניות שלו, אנחנו ידענו את זה ביום-יום".

בכתבה דיברו הישראלים שהגיעו הכי קרוב למנהיגי החמאס. בורדה, שבעבר ישב לקפה עם סינוואר, סיפר: "כשאתה קצין מודיעין בכלא ואתה רוצה לדעת מה הלכי הרוח אצלך בתוך בית הסוהר ומהי ההתנהלות של האסירים הביטחוניים, אתה לפעמים יושב עם אותם יצורים, לא הייתי קורא להם אפילו אנשים - ושותה איתם קפה". על השאלה האם חשש שבעת שנתו הוא ינסה לחנוק אותו ענה: "לא. לא שזו אפשרות שלא יכולה לקרות, אבל כשאתה יושב מול אחד כזה, אתה לא יכול לשדר לו חולשה".

סג"ד דודו ועקנין, לשעבר רע"ן פח"ע בחטיבת המודיעין בשב"ס, סיפר על מה שראה במו עיניו: "תפסתי ספר שלו שהוא תרגם, של כרמי גילון. הם עקבו אחרי השב"כ, אחרי כל המוסדות שלנו, ניתחו אותם, כי הוא עבד בתחום הביטחוני שזה חקירות אסירים, והוא העביר את זה לארגון החמאס. הוא יישם את זה בחמאס, הלכה למעשה, אבל הקצין עם זה - הקצין בשיטות החקירה שלו, בעשייה שלו, אם זה באמצעות הכאה, באמצעות לשים אותם על פלטה. כלומר, לקחת בן אדם שחשוד בשת"פ ולחקור אותו, ואם הוא לא מודה, אז להפשיט אותו ולשים אותו על פלטה רותחת כדי לשרוף אותו".

"קודם כל צריך להבין שאת יחיא סינוואר מעניין יחיא סינוואר - המטרות שלו, איך הוא ייתפס בהיסטוריה שלו, אפילו לא של העם שלו, איך יציירו ויתארו אותו", סיכם בורדה. "בשביל זה הוא מוכן להקריב את הכל. אתן דוגמה; בכלא נפחא בזמנו דקרו את מפקד בית הסוהר בגלל אירוע שהיה עם מבקרת של אסיר ביטחוני. הנהגת החמאס בתוך בתי הכלא נתנה את ההוראה, סינוואר היה אחד מהם".

תגיות:חמאסיחיא סינוואר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה