חדשות בארץ

הסוף לתקבולים הגבוהים: הצעה להגבלת שכר טרחה של עו"ד בתביעות של נכי צה"ל

ועדת העבודה והרווחה דנה בהצעת חוק שיחייב עורכי דין לגבות עד חמשת אלפים שקלים לתיק ועד שמונה אחוזים מסך התגמולים. ההצעה עלתה לאחר שנכי צה"ל התלוננו שנאלצו לשלם שכר טרחה בגובה מאות אלפי שקלים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת החלה אמש לדון בהצעת חוק של ח"כ מיכאל ביטון, לפיה עורך דין המייצג נכה צה"ל בתביעה מול שמרד הביטחון, יוגבל בשכר הטרחה. הוועדה תנסה לסכם את הנושא היום (שלישי) ולעלות את ההצעה לקריאה ראשונה.

על פי ההצעה עורך דין יורשה לגבות עד 5,000 שקלים עבור פתיחת תיק התביעה ועד 8% מסך כל התגמולים שיתקבלו לתקופה של חמש שנים, עבור הטיפול בתביעה, או עד 8% מסך המענק, אם נפסק כזה.

יוזם ההצעה, ח"כ ביטון: "הצעת החוק הזאת נולדה לאחר שחייל שלי מגולני סיפר לי שברח מהארץ, אחרי שעוה"ד שלו לקח לו חצי מהכסף שקיבל מהמדינה והוא הגיע למצב של פשיטת רגל. בעזרה של חברי פרופ' יובל אלבשן הצלחנו לסייע לו והיום הוא משתקם. הגבלת שכר טרחה קיימת כבר היום עבור ניצולי שואה ונפגעי תאונות דרכים אך לא עבור נכי צה"ל. אלפי ממתינים כעת בתיקים מול משרד הביטחון ונחיל את ההצעה גם על נפגעי פעולות איבה. מבקר המדינה כתב מכתב נגד גרירת הרגליים בחקיקת החוק הצודק והשוויוני הזה, ששם את נכי צה"ל כשווים לאוכלוסיות אחרות ולא מאפשר לעשוק אותם. צריך להאיץ את ההליכים ולקדם אותו מהר".

רו"ח נתנאל שקד, נציג הלומי קרב, אמר בדיון: "כולנו מבינים שעורכי דין צריכים להרוויח את פת לחמם. אבל יש עורכי דין שמחתימים נכי צה"ל על הסכמים שפוגעים בחלשים ביותר, כמו הסכמי היוון שלוקחים מקצבת הנצרך ומהתגמולים לפעמים עד גיל 80. זה מגיע לסכומים של 300-400 אלף ש"ח וכדי לשלם את זה הנכה לוקח הלוואה. יש עורכי דין שעושים את זה שהם נכי צה"ל בעצמם".

עו"ד ערן בקר, נציג לשכת עורכי הדין, הביע חשש כי הצעת החוק תעשה "יותר נזק מתועלת". לדבריו היא עלולה למנוע מנכי צה"ל ייצוג משפטי ראוי. "ללשכת עוה"ד ישנם בלמים ואיזונים וכבר בשנת 2019 קבעה שעו"ד שגובה שכר טרחה מגמלאות מהוונות עובר עבירה אתית עד כדי שלילת רישיון.  אם עו"ד התרשל בעבודתו ניתן להגיש נגדו תלונה, גם בצורה אנונימית, וכל תלונה שתוגש תטופל בצורה מסודרת".

עו"ד שי סומך ממשרד המשפטים עדכן את חברי הוועדה שמשרדו התבקש על ידי שר המשפטים יריב לוין לכתוב הצעת חוק ממשלתית בנושא שתחול על נכי צה"ל, משפחות שכולות ונפגעי פעולות איבה. לדבריו, "אנחנו עובדים על זה באינטנסיביות בשבועות האחרונים ואני מקווה שיופץ תזכיר בתוך כשבועיים. מדובר בתשלומים שהמדינה משלמת לאוכלוסיות חשובות ויקרות. הרצון של המדינה הוא כמובן שהכסף יגיע לידי האנשים. מצד שני אנחנו לא רוצים לקבוע רף נמוך מידי לשכר הטרחה כדי שכן יהיה ייצוג".

עשרות אלפים הוכרו כנפגעי איבה מאז תחילת הלחימה

שר העבודה יואב בן צור עדכן היום, בריאיון ל"קול חי", כי מהקמת מדינת ישראל בכל המלחמות והפיגועים, 9,027 אזרחים הוכרו כנפגעי פעולות איבה. לדבריו מפרוץ המלחמה עד היום "הוכרו 45,000 אזרחים כנפגעי איבה זמניים לחודשים אוקטובר ונובמבר, בחודשיים האחרונים העברנו קצבאות איבה על סכום של 650 אלף שקלים. הנחיתי את הביטוח לאומי לקצר הליכים והורדנו בירוקרטיה כי הבנו שמדובר באירוע חריג, באסון ביטחוני הגדול בתולדות ישראל. מדצמבר מי שירצה להמשיך את התביעה ולהיות מוכר כנכה באופן קבוע יצטרך להוכיח  דרך ועדות שנותר לו נזק רפואי, כמובן שגם שם נצמצמם בירוקרטיה".

תגיות:נכי צה"לועדת העבודה והרווחהמלחמת חרבות ברזל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה