לאישה

ד"ר אביה רוזנטל: "נשים לא יודעות כמה חשוב ללכת דווקא לרופאת נשים דתייה"

היא חסידת חב"ד, אם למשפחה מרובת ילדים, וגם רופאת נשים במשרה תובענית. על החשיבות שבביקור דווקא אצל רופאה שומרת מצוות, החיבור שבין הלכה ורפואה, והדמויות שהן ההשראה לשליחות האישית שלה

אא

ד"ר אביה רוזנטל בדיוק מסיימת עוד יום עמוס לעייפה, שבו היא מנסה לתפקד במיטבה בשני תפקידי חייה: אמא לשישה ילדים, וגם רופאת נשים במשרה מלאה. "שמעתי פעם רבנית שאמרה, שבבית היא נחה מהעבודה ובעבודה היא נחה מהבית. ככה גם אני מרגישה", היא צוחקת.

וזה עוד לא הכל: במקביל לעיסוקיה האינטנסיביים כאם וכרופאה, היא גם שליחת חב"ד בווינגייט, שעוסקת בקירוב סטודנטים במסגרת פרויקט 'חב"ד בקמפוס', וגם מרצה ומלמדת בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת אריאל: "אני גרה בנתניה, ויחד עם המשפחה הולכת ברגל לווינגייט לעשות סעודות שבת עם הסטודנטים. מאז שהפסקתי לעשות תורנויות שבת, אנחנו לפעמים גם מארחים אותם בשבתות".

לשתי ההחלטות הגדולות האלה, על אימהות ולימודי רפואה, קדם מסע אמיץ שהוביל להתקרבות ליהדות. אביה גדלה בכרמי יוסף, יישוב אידיאליסטי – שמאלני ברובו. כשהייתה בת 13, אבא שלה, מתמטיקאי ופיזיקאי במקצועו, חזר בתשובה, יחיד מבין כל בני המשפחה. אימה אמנם לא בחרה לחזור בתשובה יחד עם האב, אולם אביה מתארת שהוריה המשיכו לחיות חיים מלאים ומאושרים יחד, על אף האידיאולוגיות ואורח החיים השונה. "הקשר ביניהם היה מאוד חזק ומיוחד תמיד, גם קודם", היא מתארת, "וכשאבא חזר בתשובה, זה פתח לאמא את הראש לחשוב ולשאול שאלות. היום היא מאוד מאמינה ומתרגלת הרבה רעיונות מהחסידות".

כשהייתה בת 21 החלה אביה להתקרב לחסידות חב"ד, בעיצומו של טיול באוסטרליה. כשחזרה לארץ, החלה בתהליך של חזרה בתשובה בעצמה, שבעקבותיו בחרה ללמוד במדרשה לבנות בצפת. התהליך שעברה השפיע גם על אבא שלה, שהחל להתקרב בעצמו לחסידות, ובפרט לחסידות חב"ד. "הוא אמר לי פעם: 'אם הרבי מלובביץ' לקח אותך מאוסטרליה למדרשה בצפת, אז אני חסיד שלו', ומאז הוא קיבל על עצמו את מנהגי חב"ד והיה קשור לרבי מלובביץ'".

כמי שחלומה היה להיות רופאה, אחרי תום הלימודים במדרשה עברה אביה את מבחן הפסיכומטרי, והגישה בקשות לכל האוניברסיטאות בארץ, כדי להתקבל לפקולטה ללימודי רפואה. בסופו של דבר, התקבלה לאוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע, ותוך כדי הלימודים גם התחתנה: "החלטתי להתמחות דווקא ברפואת נשים. ההתמחות הייתה תקופה קשה, עם המון ניסיון לעשות איזונים בין חיי המשפחה לקריירה המקצועית והלימודים התובעניים שלי".

במקביל, ולמרות העומס האדיר, אביה לא ויתרה על הצורך להתקרב לקודש ולהמשיך להתמלא רוחנית, ויצרה גרעין של שיעורי תורה בדירה ששכרה כסטודנטית. עד מהרה, הפך השיעור הקטן לגרעין רציני וגדול של סטודנטיות מתעניינות נוספות, שהביאו לפתיחת מדרשה של ממש בתוך האוניברסיטה, בה העבירה אביה עצמה שיעורים. "הרבה מהבנות היו ממש בשוק לגלות מה זו יהדות באמת, ורצו לגור באווירה חסידית ותורנית יותר, וכך נפתחה המדרשה", היא מספרת.

שנה אחר כך, כשנישאה, העבירה אביה את ניהול המדרשה, שהמשיכה לתפקד, לפעילה אחרת. במקום זאת, היא החליטה יחד עם בעלה לפתוח את ביתם לעשרות סטודנטים, שהתארחו אצלם מדי שבת לסעודות. "ראינו הרבה ניסים בדרך", היא מתארת.

עם סיום הלימודים, עברו בני הזוג לנתניה. היא עובדת כיום ביחידה להפריה חוץ גופית בבית החולים לניאדו בעיר, וכן כרופאת נשים בקופת חולים לאומית. במקביל, כאמור, היא מלמדת גם בווינגייט וגם בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת אריאל. "אני מאוד אוהבת את מה שאני עושה", היא אומרת. "חשוב לי להעביר לנשים כמה חשוב שתהיה להן מודעות לבריאות ולגוף שלהן, ואגב לא רק בתקופות של פוריות".

האם את רואה משמעות מיוחדת בכך שאת רופאה שומרת מצוות?

"בהחלט. לאורך השנים, דווקא כרופאה שומרת מצוות, הבנתי כמה חשוב השילוב הזה של רפואה והלכה, וכמה הוא משמעותי ונצרך עבור נשים שומרות מצוות, וזה מסר משמעותי מבחינתי לנשים: חשוב להבין את הערך של ללכת דווקא לרופאת נשים עם יראת שמיים שמחוברת להלכה, כי היא תוכל לשתף פעולה עם שאלות הלכתיות שעולות, ובייעוץ לגביהן עם רבנים. בנוסף, נשים צריכות לדעת שזכותן לשאול את כל השאלות שעולות להן, גם אם מתעוררות שאלות מההיבט ההלכתי, ולבקש סיכום כתוב של הביקור. כל אלה יכולים לסייע לא מעט כשנדרש בירור הלכתי סביב סוגיות רפואיות".

לסיום, היא מתארת עוד היבט משמעותי עבורה כרופאה שומרת מצוות: "למדתי ואני מושפעת רבות מדמותו של האדמו"ר מצאנז זצ"ל, הרב יקותיאל יהודה הלברשטאם זצ"ל, ששרד את השואה. הוא איבד אישה בהריון מתקדם ו-11 ילדים, ולמרות הכל החליט לחיות ולקדש את שם השם כל חייו, בכל הכוח. הוא גם זה שלימים הקים את בית החולים לניאדו, שבו אני עובדת. הוא תמיד אמר שעל הרופא להתפלל את 'תפילת הרופא' לפני כל טיפול בחולה, ולהבין ולזכור שהוא רק שליח. כשהוא נשאר בעמדה כזו, הוא מנוע מלהגיע לגאווה, וזה הופך את הרפואה למשהו אחר לגמרי, בעל ערך מוסף אדיר בעיניי".

אביה רוזנטל התארחה בתוכניתה של מורן קורס "לא מובן מאליו". הפרק המלא ישודר בקרוב

תגיות:רפואת נשיםד"ר אביה רוזנטל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה