כתבות מגזין

"אחרי כ-80 שנה הסרנו את קעקוע הצלב"

הבחור ממסיבת 'נובה' שביקש לחקוק בבשרו את סמל המסיבה (והתחרט), האישה האתיופית שהסירה את קעקוע הצלב, והחוזר בתשובה שהסיר 20 קעקועים. אייל עודד, מנהל מכון "הסרנו" בשיתופים מרגשים מהשטח

אא

הבחור הצעיר שהגיע ל"הסרנו", המכון להסרת קעקועים שבראש העין, נראה היה במבט ראשון מבולבל מעט. במבט שני ניתן היה לזהות שהוא בעיקר כאוב. היה זה כשבוע אחרי מתקפת הפתע הנוראה שביצע החמאס על ישראל, ומיד כשהוא נכנס למכון הוא ביקש: "אני רוצה להסיר את הקעקוע שעל הזרוע כמה שיותר מהר".

אייל עודד, מנהל המכון, שם לב לכאב שבקולו של הצעיר והבין שמסתתר מאחורי הבקשה הזו סיפור לא שגרתי. הוא לא שאל הרבה, אך כעבור מספר דקות, בחר אותו בחור לשתף. הוא סיפר על כך שהיה במסיבת 'נובה' בקיבוץ רעים, ראה שם מקרוב את הטבח המחריד ונחלץ בניסי ניסים, אולם חברו הטוב נרצח במסיבה. כעת הוא רוצה להסיר את הקעקוע שיש לו על הזרוע כדי לקעקע במקומו את הסמל של 'נובה'.

"שמעתי את הסיפור והתחושות שלי היו מעורבות", מודה אייל, "מצד אחד שמחתי בכך שהבחור יסיר את הקעקוע, כי יהודי לא צריך להיות עם קעקועים, אבל כאב לי על כך שהוא מתכוון לחקוק בבשרו קעקוע אחר. בסופו של דבר החלטתי להסביר לו את העניין. דיברתי אתו על כך שאם הוא מנציח את חברו על ידי קעקוע על הגוף, הוא למעשה גורם לו נזק יותר מאשר תועלת, שכן הדבר אסור לחלוטין על פי ההלכה. אם הוא חפץ בהנצחה עדיף שיתרום כסף או ייתן צדקה לעילוי נשמתו, כי זוהי הנצחה אמיתית".

 

שנים של טיפולים

הסיפור הזה, בו משתף אותנו אייל, הוא רק אחד הסיפורים שחולפים במכון מידי יום ביומו. המכון הנחשב לייחודי מסוגו, נועד לאנשים שמעוניינים בהסרת קעקועים, ומטבע הדברים מתקבצים אליו סיפורים מרתקים ואנשים מעניינים.

"הקמתי את המכון מתוך אמונה ברורה שיהודים לא צריכים להיות עם קעקועים", מסביר אייל, "אני שואף לעזור דרכו לכמה שיותר אנשים שמעוניינים להסיר את הקעקועים, בין אם אלו חוזרים בתשובה, אסירים משוחררים, אתיופיות מבוגרות או כל אדם אחר".

ומה הוביל אותך להחליט לעסוק בתחום?

"אני יהודי מסורתי המתגורר בראש העין, ורואה סביבי הרבה מאוד אנשים שבמהלך חייהם הזדמן להם לעשות קעקועים על גופם, אך הם מעוניינים להסיר אותם, לפעמים בגלל ההלכה ולפעמים מסיבות אחרות. הבעיה העיקרית היא שאין הרבה אנשים בארץ שבאמת יודעים להסיר, ומכיוון שמדובר בצורך גדול מאוד, אז גם מחירי השוק גבוהים מאוד. כאב לי הלב על כך שאנשים נשארים לפעמים עם קעקועים עד יומם האחרון, בגלל שאין להם את היכולת הכספית, ובעקבות כך החלטתי לפתוח את 'הסרנו' – זהו מכון להסרת קעקועים הנגיש לכל האוכלוסייה, תוך מתן טיפול מקצועי ממדרגה ראשונה ובמחירים מתחשבים ביותר. הרעיון הוא להנגיש את הטיפולים לכל אחד, ולאפשר אותם למי שרק רוצה".

מה הסוד שלך? איך אתה יכול לתת טיפול זול ואיכותי בזמן שגופים אחרים אינם מציעים זאת?

"הסוד הוא שהעסק שלי קטן מאוד – הקמתי אותו ביחידת דיור בבית שלי, אין לי כלל עובדים ואני עושה הכל במו ידיי יחד עם אשתי, כשהיא מטפלת בנשים ואני בגברים. ממילא אני יכול לקחת את המחירים הבסיסיים ממש, כי כמעט ואין לי הוצאות. מלבד רכישת המכשיר וכל יתר הציוד הנלווה".

כשאייל מדבר על המכשיר, הוא מתכוון למכשיר טכנולוגי שמציע פעולת לייזר יקרה מאוד, בליווי ציוד העולה כמעט מיליון שקלים.  "הסרת הקעקוע נעשית בסדרת טיפולי לייזר", הוא מפרט, "בדרך כלל יש צורך בסדרת טיפולים הנמשכת כשנה וחצי עם הפסקות של כמה שבועות בין טיפול לטיפול, אך יש גם מקרים שבהם הקעקוע עקשן, ואז אנחנו מטפלים כשנתיים ואפילו במשך שלוש שנים. זה תלוי בפיגמנט של הקעקוע, במיקום שלו וגם במצב בריאותו של האדם, כי כל אחד מגיב אחרת לתהליך. בכל מקרה, בסיומם של הטיפולים מגיעים כולם למצב בו העור חלק לגמרי, ללא שום סימן לקעקוע".

שליחות במכון

אייל מספר בהתרגשות כי בדיוק בימים אלו סיימה אצלם סדרת טיפולים אישה מבוגרת שעלתה לארץ מאתיופיה, וכיום בגיל 80 היא החליטה להסיר קעקוע של צלב מהמצח. "כשהיא הגיעה אלינו, לפני כשנה וחצי, היא סיפרה שהקעקוע מלווה אותה כבר מאז שהייתה ילדה, אך כל השנים היא פחדה להסיר אותו וגם לא ידעה איפה לעשות זאת. כעת, כשהגיעה לגיל 80 היא רוצה לדעת שהיא עוזבת את העולם כמו יהודייה כשרה, וכך היא הגיעה אלינו".

במקרה אחר הוא מציין שהגיע אליהם אדם שהיה בראשית דרכו בחזרה בתשובה, והחליט שראשית כל הוא מעוניין להסיר את כל הקעקועים שעל גופו, והיו לו לא פחות מ-20 קעקועים. "במשך כמעט שנתיים הוא הגיע אלינו לטיפולים, והיה מרגש כל כך כשבדיוק אחרי הטיפול האחרון נודע לנו על אירוסיו. בקרוב הוא יחגוג את חתונתו, והוא סיפר לי שהוא מרגיש זכות גדולה להיכנס תחת החופה עם גוף חלק וללא שום קעקוע".

היה גם מקרה בו הגיעה אליהם אישה צעירה שסבלה רבות בחייה, היא רצתה לפתוח דף חדש וכחלק מכך גם ביקשה להסיר קעקוע שנעשה בה בניגוד לרצונה והזכיר לה את כל העבר שלה. "היה לנו קשה מאוד לעמוד מנגד", הוא נזכר, "וכשהבנו שאין לה אפשרות לשלם, החלטנו להעניק לה את הטיפול ללא עלות, כי הסיפור שלה כל כך נגע לליבנו".

ומה אתה יכול להגיד על נושא הכאב שכרוך בהסרת הקעקוע? האם אנשים לא חוששים מכך?

"זהו באמת תהליך לא נעים, אך מניסיוני אני יכול להעיד שכאשר הרצון של האדם חזק, הוא יתגבר על החשש ויסיר את הקעקוע, בפרט שאצלנו במכון יש דרכים בהן אנו מצליחים לאפשר לאנשים לעבור את התהליך בצורה נוחה מאוד וכמעט ללא כאב".

יש דרך להשפיע על האנשים שמסירים קעקועים, שלא יקעקעו במקומם קעקועים אחרים?

"כמו במקרה שציינתי בתחילה, יש אכן כאלו שמסירים קעקוע במטרה ליצור קעקוע אחר. אין לי אפשרות למנוע מהם לעשות זאת, אבל אני משתדל לדבר ולספר להם מניסיוני על מקרים רבים כל כך של אנשים שהתחרטו לאחר שהבינו את הבעייתיות הגדולה שיש בכך. חלקם מקשיבים יותר וחלקם מקשיבים פחות, אבל אני מאמין שהדברים נכנסים ובשלב מסוים הם בוודאי יפעלו את פעולתם".

תגיות:הסרת קעקועיםמכון הסרנו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה