היסטוריה

רגע של היסטוריה: כך השתלטו שודדי הים על ירושלים

"הם בנו לעצמם ספינות שודדים רבות, והרבו לעשות שד וחמס בדרך הים אשר בין סוריה ופניקיה, ובין ארץ מצרים, עד אשר לא יכלה עוד אניה להפליג בים הזה מפחדם וממוראם": כך השתלטו שודדי הים על ירושלים

אא

במשך דורות רבים היו דרכי הים במונופול כנעני. אבותינו חיו על גב ההר, ולא הרבו במסחר עם הגויים. הם לא שאפו לחפצי מותרות, והשכילו לנהל את חייהם מתוך תנובתה של ארץ ישראל.

גם בימי בית המקדש השני המשיכה צורת החיים הזו. היהודים גרו בפחוות יהודה, וערי החוף היו שייכות לגויים שהמשיכו את דרכם של הכנענים, ואולי אף היו צאצאיהם.

אך בתקופה החשמונאית השתנו פני הדברים. בניו של מתתיהו כהן גדול החליטו לייהד את הארץ, ולגרש את הגויים מכל רחבי ארץ ישראל ההיסטורית. לכן הם כבשו את ערי החוף, עכו, יפו ועזה, שבהן היו נמלים גדולים ומפותחים. מעכשיו, כל הרוצה לייבא סחורות לישראל, מוזמן לעשות זאת דרך הנמל החשמונאי!

למרבה הצער, נכדיו של מתתיהו כבר לא הלכו בדרכו, ואימצו לעצמם הרבה מגינוני הממלכה היוונית אותה הביסו אבותיהם. כך התפתחה סביב ערי החוף הישראליות-חשמונאיות, תרבות של שוד ים.

במבנה קבר עתיק שהשתמר מימי הבית השני ועד ימינו, נותר לנו ציור של שודדי ים יהודים, או לפחות בני הממלכה החשמונאית היהודית. הקבר נקרא "קבר יאסון", והוא מצוי ברחוב אלפסי שבשכונת רחביה. בין כתובות שונות ביוונית, כדוגמת: "קינה חזקה עשו ליאסון, קינה יעשו לך הידידים, ושמחו אתם החיים", מופיע ציור של ספינת שודדי ים שרודפת אחרי שתי ספינות סוחר.

לפי תיאוריו של יוסף בן מתתיהו (מלחמות היהודים ג', ט') תופעה זו של שוד ימי על ידי יהודים רווחה באותה תקופה. דווקא כיוון שהספנות לא היתה מפותחת מאד, שלא כמו במאה ה-17, שבה אוניות שודדים ואוניות סוחר היו מצוידות במכשירי ניווט, תותחים, ומזון משומר – הרי שבתקופה ההלניסטית, השיט התבצע לאורך החופים... במרחק לא גדול מהחוף היתה הספינה עוקבת אחרי קו החוף, וכך נוסעת מארץ לארץ. לכן קל יחסית היה לעקוב אחריה ולתקוף אותה.

יוסף בן מתתיהו כותב: "הם בנו לעצמם ספינות שודדים רבות, והרבו לעשות שד וחמס בדרך הים אשר בין סוריה ופניקיה, ובין ארץ מצרים, עד אשר לא יכלה עוד אניה להפליג בים הזה מפחדם וממוראם".

אחד התירוצים שהשתמש בהם המצביא הרומאי פומפיוס כדי להשתלט על ירושלים ולכבוש אותה מידי צאצאי החשמונאים, היה שאנטיגנוס החשמונאי הוא זה ששולח את שודדי הים, כדי לפגוע בסחר הבינלאומי.

במהלך המרד הגדול ברומאים, שהביא לחורבן בית המקדש, השתמשו המורדים היהודים בשיטות של שודדי ים כדי לנתק את האספקה הרומאית. הרומאים היו רוכשים תבואה באופן קבוע ממצרים. בדיוק כמתואר בתורה בימי אברהם אבינו, מצרים היתה אסם התבואה של המזרח התיכון במשך אלפי שנים. שיירות הספינות הרומאיות היו נוסעות לאורך החופים, מקהיר ועד לרומא.

המורדים היהודים הקימו מצודה ביפו, וממנה היו יוצאים בספינות קלות לשדוד את ספינות התבואה, להעלות אותן באש, וכך לפגוע בקו אספקה חשוב של הרומאים.

המצביא אספסיינוס לא נשאר חייב, ויצא במבצע מלחמה קטלני מאין כמותו על יפו היהודית, כשבסיומו, לאחר הניצחון, הנפיק מטבע בשם "navalis Judea", שם שמונצח משום מה באחד הרחובות הראשיים של יפו, "יהודה הימית". אין זה שם של אחד מאבות ההתיישבות... אלא שם של מטבע רומאי שמציין את השמדת יהודי יפו, חובליה ומלחיה.

תגיות:ירושליםהיסטוריה יהודית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה