דמויות ביהדות

מי היה מנשה בן יוסף? 10 עובדות מרתקות

"ישימך אלוקים כאפרים וכמנשה": מי היה מנשה בן יוסף, ומפני מה זכה שממלכת ישראל תיקרא על שמו? 10 עובדות מרתקות

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא
  1. מנשה נושא בשמו את הגלות. שמו מביע צער, "כי נשני אלוקים את כל עמלי ואת כל בית אבי", להבדיל מכל שמות השבטים שמביעים ברכה ושמחה.
  2. מנשה היה בנה של אסנת בת פוטיפרע כהן און, כך שאמו היתה מצרית, אבל לפני מתן תורה מה שקבע את הלאום הוא זהותו של האב, ולכן מנשה נחשב מזרע ישראל, ואחד משבטי ישראל. יעקב אבינו קבע: אפרים ומנשה כראובן ושמעון יהיו לי, ובכך הם נהפכו לחלק משבטי ישראל, וגם רמז יש בדבר: "אפרים ומנשה" בגימטרייה "ראובן ושמעון".
  3. מנשה זכה לעשות נחת מיוחדת לאביו יוסף. הנכדים של מנשה, בני מכיר בן מנשה – "יולדו על ברכי יוסף", הוא זכה לחבק ולגדל את ניניו, דור רביעי. יאיר בן מנשה הלך וכבש חלק מיוחד בעבר הירדן, וקרא לו "חוות יאיר". השופט גדעון היה משבט מנשה.
  4. מנשה הוא הבכור, אבל יעקב אבינו קבע שאפרים יגדל וזרעו יהיה מלא הגויים, ולכן שיכל את ידיו בעת הברכה. ואכן, שבט אפרים היה השבט הגדול והעצום שבשבטי ישראל, עד שהנביאים מכנים את ממלכת ישראל כולה "אפרים", והמנהיג הגדול יהושע בן נון צמח משבט אפרים. לצערנו, בגלות עשרת השבטים נשמדו שבטי אפרים ומנשה, והם בכלל עשרת השבטים האבודים שגורלם לא נודע. למרות זאת, עד היום אנחנו מברכים את בנינו בליל שבת "ישימך אלוקים כאפרים וכמנשה".
  5. בספר דברי הימים א', ט' מסופר כי בעת בניין בית המקדש השני עלו גם אנשים משבטי מנשה ואפרים, שכנראה לא הרחיקו לגלות עם עשרת השבטים, ושבו להתאחד עם עם ישראל בשיבת ציון.
  6. שבט מנשה היה שבט קטן. משה רבנו בברכתו אומר "והם רבבות אפרים, והם אלפי מנשה". במפקד עם יציאת מצרים הם מנו כ-32 אלף איש. במפקד עם הכניסה לארץ הם מנו כ-52 אלף.
  7. בזמן הקמת המשכן היה נשיא מנשה גמליאל בן פדהצור. נציגם למסע המרגלים היה גדי בן סוסי, ואילו הנשיא בזמן מסעי בני ישראל בהמשך היה חניאל בן אפוד.
  8. שבט מנשה התפלג לשני חלקים בירושת חלקו בארץ ישראל. חצי משבט המנשה התנחל בעבר הירדן, כי מצאו שם מרעה רב למקנה שלהם, והחצי השני התנחל באזור עמק חפר של היום. על שמו קרויים "רמות מנשה".
  9. אף על פי שמנשה מצא לו נחלה כבר בימי משה רבנו, עם השמדת עוג וסיחון, מלכי עבר הירדן, משה רבנו התנה עם חצי שבט המנשה בני מנשה תנאי כפול: שהם לא ישבו תחת הגפן והתאנה, אלא יצאו יחד עם ישראל להילחם בכנעני. מהתנאי הזה למדו חכמים איך צריך להיות מנוסח תנאי מחייב, וזה מה שמכונה בהלכה "תנאי בני גד ובני ראובן".
  10. בצפון מזרח הודו קיימת קהילה המכנה את עצמה "בני המנשה". הם מדברים בשפה טיבטית, אך גם במעט עברית. הקהילה מונה כ-7000 נפש, ועל פי המסורת שלהם סנחריב הגלה אותם לאפגניסטן, ומשם נדדו לסין, אך לפני כ-1700 שנה התעללו בהם הסינים וגזלו מהם את ספרי התורה, ומאז הם מוסרים את התורה בעל פה. את רחובות מגוריהם הם מכנים בשמות כמו "ציון" ו"חברון". השם המסורתי שלהם הוא "בני מנסיא", והם מקיימים ברית מילה ומצוות נוספות. חלק מבני מנשה עלו לארץ והוכרו כיהודים על פי פסיקת מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל.
תגיות:דמויות ביהדותמנשה בן יוסף

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה