חדשות בריאות

מדענים מצאו 250,000 חלקיקים בלתי נראים בבקבוק מים. האם זה מסוכן לנו? 

מדענים מצאו 250,000 חלקיקים ננופלסטיים בלתי נראים, בבקבוק של ליטר מים. מה זה אומר, והאם זה מסוכן לנו? 

אא

בליטר ממוצע של מים בבקבוק יש כמעט רבע מיליון חתיכות בלתי נראות של ננו-פלסטיק זעיר כל כך, שזוהו ומסווגים לראשונה כעת, על ידי מיקרוסקופ בעל לייזרים כפולים. מדענים חשבו מזמן שיש הרבה פיסות פלסטיק מיקרוסקופיות כאלה, אבל חוקרים באוניברסיטאות קולומביה וראטגרס מצאו לאחרונה חלקיקים חדשים שלא זוהו עד כה. "בהסתכלות על חמש דגימות משלושה מותגי מים, החוקרים מצאו שרמות החלקיקים נעות בין 110,000-400,000 בממוצע. 

החלקיקים הללו היו מאז ומתמיד תחת עיניהם הבוחנת של המדענים, אולם על פי מסקנות המחקר שפורסם במגזין Proceedings of the National Academy of Sciences - זו הפעם הראשונה שבה מתגלים חלקיקים חדשים, שגודלם פחות ממיקרון. "המחקרים הקודמים בחנו מיקרו-פלסטיק מעט גדול יותר שנע בין 5 מילימטרים הנראים לעין, למיקרון אחד. "נראה שחלק ניכר מהפלסטיק מגיע מהבקבוק עצמו", אומר הכימאי נאיקסין קיאן (באנגלית: Naixin Qian) מקולומביה. 

האם חלקי הננו-פלסטיק הללו מזיקים לבריאותנו? "זה כרגע בבדיקה. אנחנו לא יודעים אם זה מסוכן או כמה מסוכן", אמרה מחברת המחקר, המדענית פיבי סטייפלטון, טוקסיגולוגית באוניברסיטת ראטגרס. "אנחנו כן יודעים שהם נכנסים לרקמות, והמחקר הנוכחי בוחן מה הם עושים בתאים אחרי שהם נכנסים לגוף".

איגוד המים הבינלאומי הגיב על המחקר ואמר כי "כרגע יש חוסר בשיטות מדידה ואין הסכמה מדעית אחת על ההשפעות הבריאותיות הפוטנציאליות של חלקיקי ננו ומיקרו-פלסטיק. לכן, הדיווחים בתקשורת על חלקיקים אלו במי השתייה אינם עושים יותר מאשר להפחיד צרכנים שלא לצורך". המועצה האמריקנית לכימית שמייצגת את יצרני הפלסטיק - סירבה להגיב לעת עתה.

ג'ייסון סומארלי, פרופסור לרפואה באוניברסיטת דיוק, אומר כי "הסכנה של הפלסטיק היא עדיין שאלה ללא תשובה. אנחנו יודעים שננו-פלסטיק נושא כל מיני תוספים כימיים שעלולים לגרום ללחץ בתאים, נזק ל-DNA ולשנות את חילוף החומרים או תפקוד התא". לדבריו, עבודה מקיפה שעשה בנושא וטרם פורסמה מצאה שבפלסטיק "ישנם יותר מ-100 כימיקלים ידועים, הגורמים לסרטן".

אז מה מדאיג את החוקרים במחקר הנוכחי?

זואי דיאנה, ביולוגית באוניברסיטת טורונטו, אומרת כי "החלקיקים הקטנים יכולים להופיע באיברים שונים ועשויים לחצות ממברנות שהם לא נועדו לחצות, מחסום שהם לא אמורים לעבור. זה מפחיד".

הצעירים שקועים בטיקטוק ומנותקים מיהדות. הדרך לחבר אותם לבורא עולם עוברת פה. לחצו כאן >>>

 

תגיות:פלסטיקמחקרסכנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה