הידברות לנוער

מה ייצא לי מאקט של נתינה לאחר? 3 דברים שלא חשבתם עליהם

הידברות לנוער: לעשות משהו בשביל מישהו – מה אפשר להרוויח מזה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מחקרים שונים מוכיחים כי נתינה, נדיבות וכל פעולה שנובעת מתוך ראיית האחר, מטיבים עם הנותן באופנים שונים:

1. נפשית. בעולם הפסיכולוגיה מכנים את מצבו הנפשי-פיזי של הנותן בכינוי Helper's high. לאחר נתינה המוח משחרר כימיקלים שונים שגורמים להעלאת המצב-רוח והאנרגיה, לתחושת אושר מוגברת ולשלווה ורוגע. בסקירה של הפסיכולוגיות החברתיות מלאני ראד מאוניברסיטת יוסטון וג'ניפר אקר מאוניברסיטת סטנפורד, שפורסמה בכתב העת המדעי 'Scientific American', הן כותבות: "התפתחות המחקר בתחום הנתינה מראה כי התנהגות התנדבותית יכולה להגביר את רמת האושר של הנותן. לעשות טוב לאחרים מוביל לאושר אישי של הנותן".

2. פיזית. עוד נמצא במחקרים שונים, כי נתינה מטיבה עם בריאותו של הנותן, ואף מביאה לאריכות ימים. ניתוח ביוכימי, שבוצע על ידי חוקרים, גילה כי אותה תחושה טובה, שמתרחשת לאחר אקט של נתינה, מלווה בשינויים חיוביים בתפקוד מערכת החיסון ובהורדת הורמוני הלחץ.

3. רוחנית. נושא החסד מודגש רבות במקורות היהודיים, כפי שאומרת המשנה באבות: "על שלושה דברים העולם עומד – על התורה ועל העבודה ועל גמילות חסדים". רבי ישראל ליפשיץ מבאר על משנה זו כי תכלית בריאת האדם היא להגיע לשלמותו ותיקונו, ואל תכלית השלמות יכול האדם להגיע על ידי שלושת דברים אלו: בהשכלת חוכמת התורה, בעבודת ה' של שמירת המצוות, ובגמילות חסדים לאחר. הוא מוסיף וכותב: "והנזהר בשלושת דברים אלו יתרומם ויתנשא בעולם הזה ובעולם הבא".

הנה כמה רעיונות לנתינה:

א. יש מישהו בכיתה שנראה לכם מדוכדך או קצת בודד? פנו אליו, חייכו אליו, התעניינו בשלומו ופתחו איתו שיחה. אין לכם מושג כמה שיחה חברית ונחמדה יכולה להחיות את השני.

ב. הכינו עוגה טעימה לבני המשפחה, חברים או שכנים.

ג. עזרו בשיעורי הבית לאחים הקטנים או לילדי השכנים בבניין.

ד. קחו יוזמה וארגנו בבית הספר פרויקט נתינה, בו בכל יום תהיה פעילות אחרת ומקורית של הענקה.

ה. חשבו מה ישמח את סבא וסבתא שלכם, ועשו משהו טוב שיגרום להם לחייך.

בניגוד למה שאפשר אולי לחשוב, החסד לא תמיד שייך רק בעניין ממון. לפעמים אפילו חיוך או הקשבה לזולת, שלא עולים לנו מאום, יכולים להיות שווים מליונים עבור הזולת. הרב זמיר כהן מסביר כיצד אפשר להתחיל לעשות חסדים על בסיס יומי, ואיזה חסד כדאי לעשות על מנת לחזק את הזוגיות:

"על שלשה דברים העולם עומד: על התורה ועל העבודה ועל גמילות חסדים". צפו במסרים לחיים מתוך פרקי אבות, עם הרב זמיר כהן. והפעם: על תורה, עבודה וגמילות חסדים. צפו:

הצעירים שקועים בטיקטוק ומנותקים מיהדות. הדרך לחבר אותם לבורא עולם עוברת פה. לחצו כאן >>>

 

תגיות:נתינההידברות לנוער

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה