היסטוריה וארכיאולוגיה

מלך חדש שלא ידע את יוסף: כל הפרטים על שליטת החיקסוס במצרים

בתקופה היוונית (הלניסטית) היו במצרים זיכרונות רעים בנוגע לחיקסוס, שהשתלטו על מצרים והשפילו אותה, ולכן כששאלו את המצרים מה הם יודעים על בני ישראל שהיו במצרים ויצאו משם, היו חלק מהם שערבבו את הסיפורים: בהחלט, היה אי פעם איזה עם של רשעים שהשתלטו עלינו, איך אפשר לשכוח? קראו להם... חיקסוס, לא?

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

התורה מספרת לנו: "ויקם מלך חדש על מצרים, אשר לא ידע את יוסף".

נשאלת השאלה: מה יש לדעת? וכי מלך חדש מגיע מאנטארטיקה? כל מלך חדש בדרך כלל גדל בארמון, ויודע מי היה המשנה למלך לפניו.

כיום אנחנו יודעים שבמצרים מלכו שושלות, שהתחלפו מדי תקופה. חלק מהשושלות מלכו מאות שנים, וחלקן מלכו זמן קצר יותר.

אך שושלת אחת נחשבת ליוצאת דופן בתולדות מצרים, והיא מכונה בפי המצרים ה"חיקסוס". הללו השתלטו על מצרים מבחוץ, הגיעו מאסיה, כבשו את מצרים ושלטו בה במשך תקופה ארוכה.

יש הסבורים כי החיקסוס האלו היו הפרעונים מלכי השושלת שבה עלה יוסף לגדולה, שכן סביר שמלכים ממוצא שמי יהיו מוכנים להכיר ולכבד משפחה ממוצא שמי.

אמנם המצרים לא אהבו את החיקסוס שהשתלטו עליהם, ובשלב מסוים הצליחו לגרש אותם מן הארץ, והעמידו שושלת מצרית טהורת דם.

זה מסביר בהחלט את המלך החדש, כפי שאומרים חז"ל: נתחדשה מלכותו. התחוללה מהפכה, המלכים הקודמים היו שנואים, ולכן גם זרעו של יוסף נחשב לחלק מהם, ונהפך לעם שנוא במצרים.

פירוש המילה "חיקסוס" הוא "מלכי רועים", ויש שמצאו רמז לכך בפסוק "ישלח בם חרון אפו עברה וזעם משלחת מלאכי רעים", שאולי התכוון לרמוז למלכי הרועים שהשתלטו על מצרים.

ובכן, החיקסוס לא רכבו על סוס. הם היו בסך הכל מלכי רועים. אבל בתקופה היוונית (הלניסטית) היו במצרים זיכרונות רעים בנוגע לחיקסוס, שהשתלטו על מצרים והשפילו אותה, ולכן כששאלו את המצרים מה הם יודעים על בני ישראל שהיו במצרים ויצאו משם, היו חלק מהם שערבבו את הסיפורים: בהחלט, היה אי פעם איזה עם של רשעים שהשתלטו עלינו, איך אפשר לשכוח? קראו להם... חיקסוס, לא? אבל בסופו של דבר התגברנו עליהם וגירשנו אותם...

בסגנון כזה אנחנו מוצאים את יציאת מצרים מוזכרת בספרות המצרית בתקופה היוונית, וגם אצל הסופר היהודי יוסף בן מתתיהו שהושפע מהם. היו באמת חוקרים שחשבו כי הזיכרון המצרי על החיקסוס הוא הזיכרון על יציאת מצרים.

אך סביר יותר כי החיקסוס היו השושלת שגידלה את יוסף ויעקב. הם אכן גורשו ממצרים, ואילו יציאת מצרים התרחשה למעלה ממאתיים שנה מאוחר יותר, והמצרים הם שערבבו את שני הסיפורים.

תגיות:מצריםחיקסוס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה