דמויות ביהדות

דמות בהיסטוריה היהודית: מר זוטרא, הרב שנתלה על הגשר בידו

מי היה מר זוטרא? מדוע הוחלט להוציאו להורג, ומה קרה מיד לאחר האסון הנורא? סיפור עצוב של אחד מגדולי ישראל שהוצא להורג על ידי מלכות רשעה

אילוסטרציהאילוסטרציה
אא

לא, זה לא תיאור של ספורט קדום מתקופת הגאונים, אלא סיפור עצוב של אחד מגדולי ישראל שהוצא להורג על ידי מלכות רשעה.

מר זוטרא השני היה הסבוראי הראשון. אביו, רב הונא מר בר רב כהנא, היה ראש הגולה בשלהי תקופת האמוראים, ואילו בנו, מר זוטרא השני (מר זוטרא הראשון היה אחד מאבות אבותיו, ומוזכר בגמרא), נחשב לראשון הסבוראים, והיה ראש הגולה לפני כ-1500 שנה.

ראש הגולה היה מיוחס לדוד המלך, והיה המנהיג של יהדות בבל, בצד ראשי הישיבות שהיו המנהיגים הרוחניים. ראש הישיבה בזמן רב הונא מר בר רב כהנא היה חמיו, רב חנינא. בספר "סדר עולם זוטא", מתקופת הגאונים, מסופר כי נפלה מחלוקת גדולה בין מר בר רב כהנא, ראש הגולה, ובין רב חנינא, ראש הישיבה, שהיה גם חמיו, סביב מינויו של דיין מסוים. מחמת המחלוקת נפלה מגפה, וכל משפחתו של ראש הגולה נספתה, כולל ראש הגולה עצמו, מלבד בתו של ראש הגולה, שהיתה מעוברת.

סביה של המעוברת קבע את מקום משכנו מאחורי דלתה של נכדתו, כדי לשמור על שלומו של העובר, הנצר האחרון לבית דוד. ואכן, רב חנינא דאג לו וגידל אותו, עד שהתמנה בגיל 15 (!) לראש הגולה, באישורו של המלך הסאסאני-פרסי שמשל באזור (המלך פיטר לשם כך את ראש הגולה הזמני, רב פחרא). זה היה מר זוטרא ראש הגולה (שאולי כונה כך עקב גילו הצעיר), בראשית תקופת הסבוראים.

במשך 13 שנה ניהל מר זוטרא את עדתו, יהודי בבל, על מי מנוחות, עד שהמלכות החליטה להקשיח את פרצופה כלפי היהודים, וציוותה להוציא להורג בפתאומיות חכם בשם רב יצחק, שהיה מקורב לראש הגולה. מר זוטרא השני, שידע כי למלך הסאסאני קאבאד יש הרבה אויבים, אסף צבא של ארבע מאות חיילים והצטרף למורדים ולאויבי המלך. המלך הודח מכסאו והוכנס לבית האסורים. הדבר היה בשנת ד' רנ"ו (1496).

בעל "סדר עולם זוטא" מספר כי חייליו של ראש הגולה לא שמרו על גדרי ההלכה, ונהגו בדברים מסוימים כמו הגויים הפרסיים: שתו איתם לפעמים יין נסך, התנהגו בחוסר צניעות ועוד. העונש לא איחר לבא: שלוש שנים  לאחר מכן הצליח המלך המודח, קאבאד, לברוח מכלאו לאפגניסטן, ובעזרת גדודים מקומיים, השתלט שוב על פרס, ומיד הוציא להורג את רב חנינא ומר זוטרא. את מר זוטרא הוא תלה על הגשר הגדול שמעל נהר החידקל בעיר מחוזא, בצורה אכזרית, בידיו.

אך באותו יום שבו התרחש האסון הגדול לעם ישראל, ילדה אשתו של מר זוטרא השני בן, ונקרא שמו: מר זוטרא השלישי. משרת ראש הגולה בוטלה על ידי המלך קאבאד, וחודשה רק בראשית תקופת הגאונים. גם ישיבת סורא סבלה קשות מהפרעות שביצעו הסאסאנים ביהודים, ומאבידת ראש הישיבה, רבינא. אבל ישיבת פומבדיתא צמחה ופרחה והגדילה תורה במשך כמאה שנים עד תחילת ימי הגאונים, שהפריחו שוב את התורה בחסות הכיבוש הערבי.

מר זוטרא בר מר זוטרא היה חכם גדול בתורה, ואף עלה לארץ ישראל ולימד שם את התלמוד הבבלי.

תגיות:מר זוטראדמויות ביהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה